شناسهٔ خبر: 33532657 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

به مناسبت روز جهاد کشاورزی؛

اسکندری: می‌توانیم غذای ۳۰۰ میلیون نفر را تامین کنیم / جریان نفوذی «ما نمی‌توانیم» اجازه شکوفایی ظرفیت‌های کشاورزی را نمی‌دهد

وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: همانطور که توانستیم در گندم خودکفا شویم در تمام محصولات غذایی و کشاورزی می‌توانیم، اما پیاده نظام دشمن در داخل اجازه عملیاتی شدن آن را نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان، به مناسبت روز جهاد کشاورزی سراغ محمدرضا اسکندری وزیر اسبق جهاد کشاورزی و رئیس کنونی سازمان اقتصادی کوثر (بخش اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران) رفتیم تا از ظرفیت‌های تولید محصولات کشاورزی کشور، وضعیت موجود، وضعیت مطلوب و علل کاستی‌ها و عقب ماندگی‌ها در این حوزه اطلاعات کسب کنیم.

اسکندری پیش از آن که در دولت نهم از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ وزیر جهاد کشاورزی شود در دولت هشتم و دوره وزارت حجتی وزیر کنونی جهاد کشاورزی به عنوان مجری طرح خودکفایی گندم انتخاب می‌شود و شاید بتوان گفت: علت اصلی وزیر شدن وی در دولت اول احمدی نژاد نیز اجرای طرح استراتژیک خودکفایی گندم بوده است.

وزیر اسبق کشاورزی معتقد است جهاد سازندگی که به فرمان امام خمینی (ره) بنیان گذار انقلاب اسلامی برای رفع محرومیت و آبادانی کشور به ویژه روستا‌ها تشکیل شد به الگویی برای کشور‌های مختلف از جمله آفریقا مبدل گردید، اما با روی کار آمدن دولت اصلاحات و مجلس ششم علی رغم موافق نبودن مقام معظم رهبری در وزارت کشاورزی ادغام شد و جلوی الگو سازی آن گرفته شد.

وی اعتقاد دارد همین جماعتی که جهاد سازندگی را ازبین برد و امروز اعتقادی به تفکر و مدیریت جهادی ندارد اجازه شکوفایی ظرفیت‌های عظیم کشور به ویژه در حوزه کشاورزی را نمی‌دهد و خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی می‌کند.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: همانطور که توانستیم در گندم خودکفا شویم در تمام محصولات غذایی و کشاورزی می‌توانیم، اما پیاده نظام دشمن در داخل اجازه عملیاتی شدن آن را نمی‌دهد چرا که اگر اینگونه شود از زیر چتر و سلطه مستکبران رها می‌شویم و برای همه مستضعفان و بسیاری از کشور‌های دنیا الگو می‌شویم و آن‌ها از این موضوع بیم دارند.

جریانی که اعتقادی به رویکرد و تفکر "ما می‌توانیم " ندارد و به اسم مزیت اقتصادی و تجارت آزاد جهانی سعی در کنترل بازار با واردات دارد و متوجه نیست که کشور نیاز به استقلال اقتصادی و عدم وابستگی دارد.

جریانی که در ۴۰ سال اخیر با خام فروشی نفت و منابع طبیعی و ورادات گسترده در توسعه صنعتی و کشاورزی کشور سنگ اندازی کرده و اقتصاد ایران را به نحوی که امروز در فشار تحریمی خود را نشان می‌دهد شکننده و ضربه‌پذیر کرده است.

اسکندری با شناختی که در سطوح مختلف حوزه کشاورزی بدست آورده بر این باور است که با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور نسبت به بسیاری از کشور‌ها علاوه بر این که می‌توانیم در تمام محصولات غذایی و کشاورزی خودکفا باشیم و نیاز جمعیت ۸۰ میلیونی را تامین کنیم بلکه می‌توانیم تا ۳۰۰ میلیون جمعیت را با همین داشته‌ها مدیریت کنیم به شرطی که رویکرد و مدیریت بهره برداری از منابع درست و مناسب و به اصطلاح رایج جهادی باشد.

در فیلم زیر بخشی از سخنان وزیر اسبق کشاورزی تقدیم می شود.
 
<div id="video-display-embed-code_686163" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/771750/686163?width=400&height=300"></script></div>


جزئیات بیشتر و بخش‌های دیگر گفتگو با محمدرضا اسکندری وزیر اسبق کشاورزی در روز‌های آتی و با موضوعات مختلف سیاسی و اقتصادی منتشر خواهد شد.

نظر شما