شناسهٔ خبر: 33532625 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دخانيات و الکل از علل اصلي سرطان‌هاي دهان

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - يکي از عوارض اصلي دخانيات، ايجاد بيماري‌هاي ريوي و از کار افتادگي است. يکي از مهم‌ترين پيامدهاي مصرف دخانيات ابتلا به انواع سرطان‌ها بويژه سرطان‌هاي لب، دهان، گونه، لثه و... است.
به گزارش خبرگزاري آريا از ايسنا ، دکتر بهزاد فرخزاد دبيرعلمي جامعه دندانپزشکي ، با بيان اينکه سرطان دهان سه درصد از سرطان‌هاي بدن را تشکيل مي‌دهد، گفت: البته اين درصد در زنان و مردان متفاوت است؛ در مردان چهار درصد کل سرطان‌هايي که اتفاق مي‌افتد و در زنان نيز دو درصد از سرطان‌ها مربوط به سرطان دهان است.
وي در ادامه گفت: با افزايش سن و ضعيف شدن سيستم ايمني بدن، شانس ابتلاء به سرطان دهان افزايش يافته و از سن 40 سالگي به بعد شيوع آن در افراد بيشتر مي‌شود. طبق مطالعات صورت گرفته بيشترين ميزان ابتلاء به سرطان دهان را هم در 60 سالگي در نظر مي‌گيرند.
اين جراح دندانپزشک با تاکيد بر نقش مصرف دخانيات و الکل در ابتلا به سرطان دهان افزود: تحقيقات نشان مي‌دهد بيش از 50 درصد کساني که به سرطان‌هاي دهاني مبتلا شده‌اند، سابقه استفاده از دخانيات دارند. از آنجايي که ماده اصلي تشکيل دهنده سيگار، تنباکو است که مقادير قابل توجهي نيکوتين در آن وجود دارد، زمينه ابتلا به سرطان دهان از اين طريق شکل مي‌گيرد. البته تنها کشيدن سيگار اين شانس را افزايش نمي‌دهد، بلکه کساني هم که اقدام به جويدن و بلع تنباکو مي‌کنند نيز در خطر ابتلا به سرطان هستند.
هشدار نسبت به مصرف آدامس‌هاي نيکوتين‌دار
وي در ادامه با بيان اينکه در کشورهاي همسايه نظير افغانستان و پاکستان ماده مخدري به نام «ناس» به صورت جويدني مصرف مي‌شود، گفت: اين روش استفاده از تنباکو حتي مي‌تواند به مراتب خطرناک‌تر از مصرف سيگار باشد. حتي آدامس‌هايي که با عنوان آدامس نيکوتين‌دار در بازار عرضه مي‌شوند نيز آسيب‌رسان و اعتيادآور است. همچنين از ديگر مواردي که احتمال ابتلاء به سرطان دهان را افزايش مي‌دهد انفيه کردن تنباکو است.
وي در ادامه با تاکيد بر نقش الکل و دخانيات در ابتلا به سرطان دهان افزود: شانس ابتلاء به سرطان در کساني که سيگار و الکل را همزمان مصرف مي‌کنند، نسبت به کساني که تنها يکي از اين دو ماده را مصرف مي‌کنند، بيشتر است.
فرخزاد افزود: البته موارد ديگر هم در ابتلا به سرطان‌هاي مجموعه دهان نقش دارند. به طور مثال قرار گرفتن در طولاني مدت در معرض نور آفتاب مي‌تواند عامل ايجاد سرطان لب باشد. سرطان دهان مي‌تواند در نسج نرم و مخاط دهان يعني لب‌ها، گونه، لثه، زبان و سقف و کف دهان ديده شود که بيشتر شيوع دارند. همچنين بخشي از سرطان در نسج سخت دهاني يعني بافت استخواني مي‌تواند بروز کند. سرطان در غدد بزاقي هم داريم که البته شيوع کم‌تري از سرطان‌هاي نسج نرم دارد.
علايم سرطان دهان
وي ادامه داد: براي درمان سرطان‌هاي دهان اگر تشخيص به موقع انجام شود، مي‌توان به سرعت روند درمان را پيش‌ برد تا شاهد تأثير گذاري کم‌تر سرطان بر محيط دهان باشيم. به خصوص اگر سرطان از نسج نرم به ناحيه استخواني فک سرايت نکرده باشد، مراحل درمان سريع‌تر طي مي‌شود. شايع‌ترين علامت در سرطان دهان زخم‌هايي هستند که مدت طولاني در دهان هستند و خوب نمي‌شوند. پس بهتر است کوچک‌ترين علائم را هم جدي بگيريد. همچنين برخي ضايعاتي که تغيير رنگ مخاط را به همراه دارند، ضايعات سفيد رنگ که پوسته پوسته شدند و يا ضايعات قرمز رنگي که در مخاط دهان ايجاد شده و خوب نمي‌شوند مي‌توانند پيش‌زمينه‌اي براي ابتلا به سرطان دهان باشند که بايد به آنها توجه کرد.
وي در خصوص روند درمان سرطان‌هاي دهان افزود: درمان اين سرطان نيز مانند ساير سرطان‌ها با جراحي، شيمي درماني و راديوتراپي صورت مي‌گيرد که انتخاب نوع درمان بسته به پيشرفت بيماري، متفاوت است. در بيماراني که سيستم ايمني بدن‌شان ضعيف شده مانند بيماران مبتلا به ايدز، احتمال ابتلا به سرطان دهان افزايش مي‌يابد. حتي در اين بيماران نوعي سرطان خاص به نام «سارکوزکاپوس» نيز ديده مي‌شود.
فرخزاد در پايان گفت: ممکن است عامل ايجاد کننده سرطان دهان در خود دهان نباشد. در حقيقت سرطان در نقطه‌ ديگري از بدن ايجاد شده و متاستاز ناشي از سرطان اوليه در محيط دهان ايجاد ضايعه کرده باشد. در متاستازهاي سرطان‌ها معمولا استخوان فک درگير مي‌شوند که با معاينات روتين دندانپزشکي مي‌توان آن‌ را تشخيص داد و درمان کرد.

نظر شما