شناسهٔ خبر: 33532044 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

امتیازاتی کسب شده از سرویس‌های جعلی مراکز تهیه پایان نامه؛

لغو امتیازات دانشجویان و استادان متخلف

وزیر علوم تحقیقات و فناوری: دانشجویان و استادان متخلف هرگونه امتیازی را که از سرویس‌های غیر قانونی و جعلی مراکز تهیه و توزیع پایان نامه دریافت کرده اند لغو می‌شود

صاحب‌خبر -

منصور غلامی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: مراکزی که تحت عنوان تدوین پایان نامه یا مقالات علمی در کشور فعالیت می‌کنند به لحاظ قانونی هیچ اجازه‌ای برای تهیه محتوای پایان نامه و مقاله ندارند و اگر فعالیتی در این زمینه داشته باشند آن فعالیت غیر قانونی است.

وی افزود: متأسفانه شاهد بوده ایم که برخی دانشجویان در حین اشتغال و داشتن مسئولیت مهم به سراغ تحصیلات تکمیلی رفته و خواستار دریافت مدرک تحصیلی بالا بوده اند که این امر ما را با علامت سؤال روبرو می‌کند که این فرد چگونه در حین دارا بودن مسؤولیت توانست در مقطع تحصیلی ارتقاء پیدا کند و همین امر موجب شد بسیاری از افراد به مراکز غیر مجاز برای تهیه پایان نامه مراجعه کنند که فعالیت وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ابتدا با تصویب قانون مقابله با تقلب علمی از مجلس آغاز شد و پس از این نیروی انتظامی و قوه قضائیه فعالیت خود را در این راستا شروع کردند، چون به لحاظ قانونی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نمی‌توانست کار ضابطان قضایی را انجام دهد که در نهایت خوشبختانه تا کنون با همکاری این ارگان‌ها توانسته ایم ۲۵ مرکز تهیه و تدوین پایان نامه را پلمپ کنیم و حتی افراد و اشخاصی را که سفارش کار داده اند شناسایی و پس از بررسی مدرک تحصیلی و فعالیت علمی آن‌ها را لغو کنیم.

وی تأکید کرد: البته فراموش نشود که اکثر دانشگاه‌ها با نظارت و ارزیابی وزارت علوم تحقیقات و فناوری فعالیت خوبی در این راستا دارند و چنین اتفاقاتی در مراکز آموزش عالی کوچک و به ندرت اتفاق می‌افتد.

غلامی در پاسخ به سؤالی درباره جریمه استاد و دانشجو متخلف گفت: دانشجو و هیأت علمی به کمیته‌های انضباطی معرفی می‌شوند و به تخلفات آن‌ها رسیدگی می‌شود.

وی افزود: البته کسانی که تا قبل از این قانون از این سرویس‌های غیر قانونی استفاده کرده اند و تخلف آن‌ها بررسی و اثبات شد، هر گونه امتیازی که دریافت کرده اند لغو و مطابق قانون با آن‌ها برخورد و حتی به ابطال پایان نامه دانشجو نیز منجر می‌شود.

وی درباره راستی آزمایی چنین مراکزی و پایان نامه‌های دانشجویی گفت: مرکز ایرانداک از چند سال گذشته برای راستی آزمایی پایان نامه‌ها فعالیت خود را آغاز کرده است و سامانه این مرکز به گونه‌ای است که اگر موارد مشابه در یک پایان نامه را تعیین کند، رسیدگی می‌شود، همچنین این سامانه همه پایان نامه‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری را بررسی می‌کند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پاسخ به سؤال دیگری درباره محرمانه بودن برخی از مقاله‌ها و پایان نامه‌های دانشجویان و ارجاع شدن آن‌ها به سامانه ایرانداک گفت: اگر یک یافته علمی به هر دلیلی از جمله تکمیل نشدن آن توسط دانشجو و یا حتی محرمانه بودن موضوع پایان نامه به ایرانداک ارسال نشود قانون دیگری برای آن در نظر گرفته شده است ضمن آنکه تعداد چنین مقالات و پایان نامه‌هایی اندک است و در آئین نامه پیش بینی شده که فرد محقق می‌تواند تا ۵ سال موضوع مقاله و یا پایان نامه خود را به طور محرمانه نگه دارد و آن را منتشر نکند و حتی قانون این اجازه را به فرد محقق می‌دهد که موضوع و محتوای مقاله یا پایان نامه محرمانه خود را به طور کامل و برای همیشه محرمانه نگه دارد.

غلامی در خصوص خرید و فروش مدارک تحصیلی در سطح دانشگاه‌ها گفت: این موضوع به شدت تحت نظارت و کنترل است و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها وظایف مشخصی در خصوص حضور و غیاب، میزان پیشرفت و حتی پرونده پایان نامه دانشجو دارند و هیچ عضو هیأت علمی حاضر نیست اعتبار علمی خود را فدای یک دانشجوی خاص کند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد از روی غفلت و مشغله زیاد برخی از استادان است که آن هم محدود و کمیاب است.

وی افزود: ممکن است تعداد زیاد دانشجو موجب نظارت ضعیف استاد و تخلفاتی در این راستا باشد که البته فروش مدرک یک اصطلاح است و اگر کسی چنین دانشگاه و مؤسسه‌ای را می‌شناسد معرفی کند تا پیگیری شود.

غلامی تأکید کرد: علاوه بر ارزیابی مراکز آموزش عالی غیر دولتی و دولتی، اخیرا وزارت علوم تحقیقات و فناوری سیستمی بر روی مدارک تحصیلی قرار داده که می‌تواند اصل مدرک را تعیین و صحت و اصالت آن را تأیید کند.

وی در پایان در خصوص برخورد با مراکز و مؤسساتی که اقدام به جعل مدرک دانشگاهی می‌کنند گفت: اگر چنین کاری انجام شود تخلف است و به قوه قضائیه معرفی می‌شود و حتی بررسی‌ها تا ابطال مدرک تحصیلی، برخورد انضباطی و ارجاع به قوه قضائیه ادامه می‌یابد.

 ترویج علم و فناوری ارتقا سطح زندگی مردم را در بر دارد 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: ترویج علم و فناوری در سطح اجتماع موجب ارتقا سطح زندگی مردم می‌شود.

غلامی افزود: ترویج علم و فناوری از اهداف مهم دانش و فناوری در کشور‌هاست که می‌تواند افراد جامعه را از سطح کنونی به سطح بالاتری از لحاظ علمی ارتقا دهد، بنا بر این باید نهاد‌ها و گروه‌های مختلفی در هر کشوری چنین فعالیت‌هایی را برای ارتقا سطح علم و فناوری آحاد جامعه انجام دهد.

وی گفت: البته گروه‌ها و نهاد‌های آموزشی مختلفی در کشور وجود دارد که روی طرح ترویج یافته‌های علمی و تأثیر آن بر زندگی مردم فعالیت دارند.

نظر شما