شناسهٔ خبر: 33531954 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دست یابی به ۸۴ درصد بهروری آب تا پایان برنامه ششم توسعه

هاشمی گفت: بر اساس چشم انداز برنامه ششم توسعه، استان همدان تا پایان زمان مقرر، باید به ۸۴ درصد بهره وری آب دست یابد .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان در همدان، «سید مصطفی هاشمی»، امروز (دوشنبه)  27 خرداد ماه در جمع خبرنگاران گفت:علی‌رغم بازندگی‌های خوب سال جاری، همچنان نیازمند صرفه جویی در بخش‌‌‌های مختلف مصرف آب هستیم.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با بیان اینکه مردم همچنان با فرهنگ درست مصرف آب آشنا نیستند افزود: متأسفانه در روستا‌ها، همزمان با فصل تابستان و ماه آخر فصل بهار، مصرف آب در بخش‌های غیرخانگی و غیر شرب افزایش می‌یابد.

 

هاشمی اضافه کرد: در این راستا در جهت تأمین آب‌های مورد نیاز روستاییان، نیازمند فعالیت مستمر چاه‌ها هستیم که این خود عاملی در افزایش برداشت آب از مخازن، استهلاک تأسیسات و بحران آب در سطح وسیع خواهد بود لذا مصرف بهینه آب باید سرلوحه کار همگان باشد.

 

وی با اشاره به اینکه همدان یکی از استان‌های روستا نشین است ادامه دادجمعیت روستا نشینان به شهر نشینان در کشور 26 درصد است که این نسبت در استان، 36 درصد است بنابراین باید تلاش‌ها در سطح کشور و استان در جهت تأمین منابع آب مضاعف شود.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی همدان با اشاره به اینکه در استان بیش از هزار روستا وجود دارد ابراز کرد: منابع تأمین آب در روستاها، آب‌های زیر زمینی است که آن نیز به دلایل مختلفی، از دسترس خارج شده است.

 

وی ابراز کرد: در استان 880 حلقه چاه، 229 دهنه چشمه و 62 رشته قنات با مجموع ظرفیت 38 میلیون متر مکعب و 2 هزار و 150 کیلومتر خطوط انتقال آب و 4 هزار و 500 کیلومتر شبکه توزیع آب وجود دارد.

 

هاشمی با اشاره به اینکه تأسیسات آب استان متعلق به 40 سال پیش و به تبع مستهلک هستند گفت: درسطح استان 121 متر مکعب مخزن آب، 46 ایستگاه پمپاژ آب با ظرفیت 28 هزار متر مکعب در روز است، در این راستا، در جهت دست یابی به خدمات پایدار استفاده از مجتمع‌های آبرسان در سطح روستا‌ها در دستور کار مجموعه قرار دارد.

 

وی با اشاره به اینکه انتقال آب از مناطق آب خیز به مناطق کم آب، کار اصلی مجتمع‌های آبرسان است بیان کرد: 64 مجتمع آبرسان نیازمند استان است که از این تعداد 28 مجتمع آبرسان به بهره برداری رسیده و 19 مجتمع دیگر در دست مطالعه است.

 

هاشمی اشاره‌ای به اعتبارات ملی و استانی در راستای اصلاح، بازسازی و راهبردی تأسیسات در سال 97 داشت و ابراز کرد: از محل اعتبارات استانی سال گذشته 20 میلیارد و 500 میلیون تومان مصوبه در بخش بازسازی، تعمیر و نگهداری تأسیسات و بهداشت آب هزینه شده است از محل اعتبارات ملی نیز 27 میلیارد تومان مصوبه در جهت اجرای پروژه‌‌های مختلف آبرسانی هزینه شده است.ُ

 

مدیر عامل شرکت آب روستایی استان ادامه داد:در سال گذشته، 40 حلقه چاه با عمق و طول 3 هزار متر حفاری شده است که با این وجود 340 لیتر بر ثانیه بر حجم آب روستا‌های استان اضافه شده است، همچنین 11 حلقه چاه لایروبی و 23 حلقه چاه نیز در سال اخیر تجهیز شده است.

 

وی ابراز کرد: در سال 97، 246 کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال جدید و 12 باب مخزن با 3 هزار و 900 متر مکعب آب ساخته و احداث شد، همچنین 8 هزار و 368 حادثه نشتی آب رفع و 280 شناور آب به همراه هزار و 800 تجهیزات برقی تعمیر شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با اشاره به اینکه خط قرمز وزارت نیرو، بهداشت آب است ابراز کرد: در این راستا، 8 باب آزمایشگاه فیزیک - شیمی در جهت سنجش کیفیت آب، 9 دستگاه آب شرین کن در جهت جداسازی فلزات سنگین، 18 دستگاه الکترولیز و 291 دستگاه کلر زن مایع در استان تجهیز شد.

 

وی ادامه داد: در سال گذشته، 5 هزار و 500 نمونه از آب روستا‌ها جهت آزمایش به آزمایشگاه فرستاده شد که در این میان، سلامت 96.7 درصد از نمونه‌‌های تهیه شده، مورد تأیید مرکز بهداشت همدان قرار گرفت.

 

هاشمی ابراز کرد: در سال 97، تفاهم نامه‌ای ما بین شرکت آب و فاضلاب روستایی و دانشگاه علوم پزشکی استان منعقد گردید که بر آن اساس نقشه بهداشت آب تمام روستا‌های استان از نظر آلاینده‌ها انجام و تهیه شود که این مهم در دستور کار است.

 

وی با اشاره به اینکه همزمان با زلزله اخیر کرمانشاه و سیل استان‌های کشور تانکر‌های آب سیار به مناطق اعزام شدند گفت: همزمان با سیل اخیر، 10 تیم واکنش در جهت سنجش کیفیت آب به منطقه اعزام شدند، همچنین در 50 روستا کلرزنی آب انجام و تأسیسات آب تعمیر و راه اندازی شد، در پیاده روی اربعین حسینی سال گذشته نیز 2- 3 دستگاه تانکر آب به مناطق مرزی اعزام شدند.

 

هاشمی وی با اشاره به اینکه 795 روستا تحت پوشش خدمات مستقیم این مجموعه قرار دارد اظهار کرد: در این راستا برای 153 هزار مشترک در این روستا‌ها به صورت مستقیم قبض صادر و در لحظه هزینه قبض از طریق دستگاه کارتخوان دریافت می‌‌‌شود.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با اشاره به اینکه 12 هزار کنتور خراب در استان وجود دارد عنوان کرد: در سال گذشته، هزار و 443 انشعباب غیر مجاز شناسایی و 4 هزار و 200 کنتور خراب تعویض شد.

 

وی اشاره‌ای به پروژه‌های اقتصاد مقاومتی داشت و عنوان کرد: این مجموعه با هدف گذاری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در 21 ایتم، با 146 درصد پیشرفت جزء دستگاه‌های صدر جدول بوده است که از این میان می‌توان به بهبود سطح کیفیت خدمات با واگذاری امور به بخش خصوصی اشاره کرد.

 

هاشمی با اشاره به اینکه در سال 97، از استان‌های پیشرو در سیستم قرائت کنتور‌های آب بوده است گفت: یکی از اقدامات مهم این مجموعه در سال گذشته، حذف کاغذ جهت توزیع قبوض در 795 روستا تحت پوشش مستقیم این مجموعه بوده است که در این راستا هزینه آب مصرفی در درب منزل و از طریق کارت خوان پرداخت می‌گردید که این خود یکی از نمودهای اقتصاد مقاومتی است.

 

وی با اشاره به اینکه در سال 97 برای اولین بار کل فروش بهاء آب فروخته شده وصول شد گفت: سال گذشته 27 میلیون متر مکعب آب، در روستا‌های استان به فروش رفته است این در حالی است که آب مصرفی در اماکن مذهبی و مدارس رایگان است.

 

وی با بیان اینکه بخشی از پروژه‌های این مجموعه با مشارکت مردم انجام می‌شود عنوان کرد: در سال 96، با جلب مشارکت‌های مردمی 71 پروژه آبرسانی به مبلغ 1.5 میلیارد تومان و در سال 97، 82 پروژه‌ آب‌رسانی، به مبلغ 1 میلیارد و 400 میلیون تومان عملیاتی شده است، پیش بینی می‌شود در سال 98 نیز 12 پروژه بزرگ به مبلغ 7 میلیارد تومان با مشارکت‌‌های مردمی عملیاتی شود.

 

هاشمی ادامه داد: شده است.سامانه تلفنی 1523 پل ارتباطی مردم و شرکت آب و فاضلاب روستایی همدان است که بدان وسیله شهروندان می‌توانند از ساعت 8 صبح الی 20 شب مشکلات آب خود را به گوش مسئولین برسانند .

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه طی 3- 4 سال گذشته میزان بهره وری آب درروستا‌های از 68 درصد به 77 درصد رسیده است عنوان کرد: بر اساس چشم انداز برنامه ششم توسعه، استان همدان تا پایان زمان مقرر، باید به 84 درصد بهره وری آب دست یابد .

وی بیان کرد: ساخت و تجهیز فاضلاب 8 روستا بالادست سد اکباتان جزء اولویت‌های کاری این مجموعه است، همچنین کار‌‌های مطالعاتی حول روستا‌های بالا و پایین دست سد اکباتان جهت اتصال فاضلاب این روستا‌ها به شهر جورقان و از آنجا به تصفیه خانه شهر همدان از دیگر برنامه‌های این مجموعه است.

 

نظر شما