شناسهٔ خبر: 33531868 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پژوهشگر محیط زیست: دادستان ها به موضوع تخریب محیط زیست ورود کنند

پژوهشگر برجسته محیط زیست گفت: مردم می توانند از افرادی که به محیط زیست آسیب رسانده اند شکایت کنند و دادستان ها باید به این موارد ورود کنند چرا که مظلومیت محیط زیست پایان ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از البرز‌، دکتر محمد درویش پژوهشگر برجسته کشور در حوزه بیابان امروز در همایش «بیابان‌زدایی و پدیده گرد‌و‌غبار» که در سالن اجتماعات دانشکده پردیس کشاورزی تهران برگزار شد‌، با بیان اینکه شاید آخرین نسلی باشیم که می توانیم محیط زیست را نجات دهیم، گفت: کره زمین و محیط زیست به سمت فروپاشی در حرکت است.

پژوهشگر حوزه بیابان ها در سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری کشور بیان کرد: انسان ها در حدود چهار دهه، سرمایه های عمر 416 میلیاردی کره زمین را با ناهنجاری و تخریب مواجه کرده اند. شاهدیم که بخش بزرگی از توان تولیدی کره زمین از بین رفته است؛‌ در واقع می توان گفت یک میلیون از گونه های گیاهی ارزشمند زمین در حال انقراض است و راهی برای برگرداندن این منابع از دست رفته وجود ندارد.

این فعال محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه مردم جهان ساکن در پنج قاره در مجموع چهار میلیارد تن انواع تولیدات محصولات غذایی است،‌ اظهار کرد: سال 2018 کره زمین تنها در حوزه شیلات، ‌کشاورزی و دام چهار هزار میلیارد تن تولیدات داشته است که 200 میلیارد بیش تر از نیاز جهان ارزیابی تولید شده است اما به دلیل توزیع نا عادلانه با فقر مطلق 1.1 میلیارد  از مردم جهان مواجه هستیم و هزاران نفر بر اثر گرسنگی  تشنگی از بین می روند.

این پژوهشگر با انتقاد از به سیاست های اقتصادی سرمایه داری سود محور تصریح کرد: بیش از یک سوم تولیدات غذایی با هدف تثبیت فضای اقتصاد جهانی قبل از اینکه به دست مردم برسد نابود می‌شود. سالانه هزاران تن گندم در آب دریا ریخته می شود تا ثبات قیمت گندم در جهان با مشکل مواجه نشود.

درویش با تأکید بر ضرورت مدریت مصرف، اظهار کرد: برای اینکه میل خرید مردم را بیشتر کنند و به سود و منفعت شخصی و سازمانی برسند دست به هرکاری می زنند.

وی ادامه داد: برای چه باید سد ساخته شود؟ چرا چشم انداز وزارت نیرو ساخت سد ای بیشتری است؟ استدلال مسؤولان این است که هرچه سد بیشتری ساخته شود آب بیشتری مهار خواهد شد! اما در نظر ندارند که با این روش دستکاری در محصولات غذایی صورت می گیرد چرا که نمی توانند با آفت ها مقابله کنند.

تولید 120 تن محصولات غذایی در طول یک سال کشور

وی با بیان اینکه فرهیختگان کشور باید به مقابله با بیابان زدایی بیایند،‌ یادآور شد:‌ سالانه 120 میلیون تن تولیدات زراعی‌، ‌باغات،‌ شیلات و دام در کشور ما وجود دارد. همچنین 35 میلیون تن هم واردات به کشور انجام شده است؛ به بهانه چنین تولیداتی دست به تخریب محیط زیست می زنند تا نیاز جامعه را فراهم کنند، اما باز هم کابوس تشنگی و گشنگی مردم را نگران می کند.

پژوهشگر حوزه بیابان های سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری کشور دستکاری و تخریب محیط زیست را عامل بسیاری از بیماری ها برشمرد و اظهار کرد: بودجه 10 میلیارد دلاری که معادل 530 برابر بودجه دو ساله سازمان های متولی محیط زیست است را صرف واردات داروی سرطان می کنند،‌ در حالیکه اگر این بودجه را صرف اقدامات زیست محیطی می کردند امروز با سرطان دست و پنجه نرم نمی کردیم.

درویش با بیان اینکه خطر بیابان از رگ گردن به ما نزدیک تر است،‌ تصریح کرد: مردم می توانند به افرادی که به محیط زیست آسیب رسانده اند شکایت کنند. دادستان ها باید به این موارد ورود کنند. مظلومیت محیط زیست پایان ندارد.

خشک کردن دریاچه ارومیه برای 200 هزار شغل!

این پژوهشگر عنوان کرد: برای ایجاد 200 هزار شغل دریاچه ارومیه را خشکاندند. الان برای احیای همین دریاچه 20 هزار میلیارد تومان پول احتیاج است. این حماقت محض ما در کتاب درسی کشورهای خارجی آمده است تا درس عبرتی برای نسل آینده کشورشان باشد!

درویش در ادامه به سایر دستکاری ها و تخریب ای محیط زیست کشور توسط افراد غیر کارشناس اشاره کرد و افزود: 71 دهنه فاضلاب وارد تالاب بندر انزلی می شود. این در حالی است که پروژه ساخت تصفیه خانه در این منطقه 20 سال است که به دلیل مشکلات مالی انجام نشده است.

وی در پایان تأکید کرد: ‌لابی های قدرت به دلیل مصلحت های شخصی و سازمانی‌، مصلحت های ملی را نادیده می گیرند، بحران خشک سالی مدیریت باید برطرف شود. حرف ها را کنار بگذارید و عمل کنید.

انتهای پیام/پ/1102

نظر شما