شناسهٔ خبر: 33531729 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

سناریوی تکراری؛ شایعه علیه وزیر نفت و تکذیب دولت | گلایه و فسادی که دروغ بود

همشهری آنلاین: وزیر نفت این روزها به شکل عجیبی در محاصره اخبار جعلی قرار گرفته است. اخباری که گاهی از فساد در دفتر او و گاهی از جدایی زنگنه از دولت حکایت دارند ولی به فاصله کمی توسط مقامات رسمی تکذیب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آخرین خبر جعلی در مورد زنگنه داستانی درگیری لفظی او با رئیس‌جمهور است. ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس مدعی شده که در جلسه یک‌شنبه گذشته هیات دولت «روحانی به دلیل ضعف عملکرد زنگنه به وی انتقاد کرده و از اینکه وزارت نفت در شرایط فعلی در زمینه صادرات نفت و گاز تدبیر لازم را ندارد انتقاد شدیدی مطرح کرده است. » او از این هم بالاتر رفته و گفته «شنیده‌ام که جایگزین آقای زنگنه انتخاب شده و وی فردی موفق در هیات دولت محسوب می‌شود. ضمن اینکه جایگزین وزیر نفت فعلی با توجه به عملکرد مثبت‌اش مورد حمایت هم است. جایگزین وزیر فعلی نفت انسانی متحول‌گرا و فردی بسیار موفق در هیات وزیران است و پیشاپیش به رئیس‌جمهور به دلیل انتصاب عالی او در جایگزینی وزیر فعلی نفت تبریک می‌گویم. »

همان روز، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نخستین کنفرانس خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره شایعه برکناری زنگنه از مقام وزارت نفت، گفت: «آقای زنگنه از وزرایی هستند که علاوه بر ایفای نقش در تولید و فروش نفت که در شرایط فعلی از موضوعات بسیار جدی و اساسی ماست، در سایر موضوعات دولت هم همیشه فعالانه حرف زدند، نظر داشتند و از وزرای کلیدی بوده‌اند. البته همه وزرا کلیدی هستند ولی آقای زنگنه با توجه به تجارب شأن از وزرای کلیدی ما محسوب می‌شوند و چنین بحثی در دولت مطرح نیست. »

ربیعی در مورد شایعات مربوط به اتفاقات هیات دولت و برخورد رئیس جمهوری با وزیر نفت اظهارداشت: «اطلاع ندارم تا آنجا که من در دولت بودم، چنین صحبتی نشنیدم. خیلی وقت‌ها رئیس جمهور از من هم انتقاد می‌کردند و من هم مورد مخاطب قرار می‌گرفتم. همین امروز در مورد وام‌های روستایی می‌گفتند چرا تعجیل نشد. این‌ها نمی‌تواند ملاک قضاوت قرار بگیرد اما این را می‌توانم بگویم که آقای رئیس جمهور به آقای زنگنه اعتقاد دارند. »

  • خبر دوم: گلایه‌ای که تکذیب شد

همین نماینده البته در روز سوم اردیبهشت ماه هم از گلایه‌مندی ظریف، وزیر امور خارجه از وزیر نفت خبر داده و گفته بود: «یکی از مباحث اصلی استعفای اخیر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه به نحوه برخوردهای بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت بازمی‌گردد، چرا که ظریف نسبت به کوتاهی‌هایی که وزیر نفت در عرصه‌های بین‌المللی در خصوص وظایفش داشته است، گلایه دارد. »

در همان روز «سید عباس موسوی» در گفت‌وگو با ایرنا ضمن اظهار تعجب از خبر منتشره در برخی رسانه‌ها مبنی بر گلایه مندی «محمدجواد ظریف» از «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت، گفت: بر خلاف چنین ادعاهایی آقای ظریف، وزیر محترم نفت را یکی از وزیران موفق و پرتلاش دولت می داند که اتفاقاً عملکرد موفقی در عرصه بین‌الملل داشته و به خوبی توانسته است از جایگاه ایران در اوپک و بازار جهانی نفت دفاع کند.

  • خبر سوم: فسادی که تکذیب شد

جالب است بدانید که باز هم همین نماینده چهارم خرداد ماه، در گفت‌وگویی از کشف یک فساد در دفتر زنگنه خبر داده و گفته بود: «اخیراً سه کارت‌خوان فروش در دفتر وی کشف شده که ده میلیارد تومان گردش مالی این کارت‌خوان‌ها بوده است؛ یکی از این کارت‌خوان‌ها به نام یکی از آبدارچی دفتر آقای زنگنه است. مأموران امنیتی علاوه بر کشف کارت‌خوان در دفتر وزیر نفت، مقادیری طلا و دلار را نیز در دفتر آقای وزیر کشف کرده‌اند، که این مسئله موجب اختلافات و بحث‌هایی بین زنگنه و وزیر اطلاعات در هیأت دولت شده است؛ وزیر نفت عنوان کرده که من در این زمینه با وزارت اطلاعات همکاری نخواهم کرد. »

اما این ادعا نیز دقیقاً یک روز بعد با اطلاعیه وزارت اطلاعات، تکذیب شد. روابط عمومی این وزارتخانه در خصوص این خبر چند موردی را به رسانه‌ها متذکر شد:

«۱- استفاده از پوز کارتخوان در دفتر وزیر نفت از سوی یک کارمند اداری آن دفتر بوده که این موضوع از سوی معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات پیگیری و با کارمند خاطی برخورد مقتضی صورت گرفت. اضافه می‌نماید متعاقباً به دستور وزیر محترم نفت، کارمند (قراردادی) یادشده، در آن زمان از ادامه خدمت معلق می‌گردد.

۲- گردش ده میلیارد تومانی پوزهای یاد شده صحت ندارد، همچنین میزان گردش و تراکنش های ثبت شده در کارتخوان‌ها صرفاً دلیل بر وجود و اثبات تخلف و جرم احتمالی در تمامی تراکنش‌های ثبتی نمی باشد. مضافاً بررسی‌های تکمیلی پیرامون تراکنش‌های موجود در دستور کار قرار دارد.

۳- ادعای کشف مقادیری طلا و ارز از نامبرده و یا دفتر وزیر محترم نفت کذب می‌باشد.

۴- ادعای بروز بحث و اختلاف بین وزرای نفت و اطلاعات پیرامون این قضیه کاملاً کذب و خلاف واقع می‌باشد، کما اینکه در سایر اقدامات مقابله با مفاسد در وزارت نفت، وزیر محترم نفت حمایت و پشتیبانی از اقدامات ضد فساد وزارت اطلاعات داشته‌اند. »

دو نکته مشترک همه اخبار جعلی

اما جالب است که هر سه این خبرها دو نکته مشترک دارند. یک نماینده یعنی ابوالفضل ابوترابی، در گفت‌وگو با یک خبرگزاری یعنی خبرگزاری فارس، این اخبار را منتشر می‌کند.

ابوالفضل ابوترابی، ۴۳ ساله است و دو دوره است که نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی بوده است. مرور اخبار منتشر شده از ترابی در مورد وزارت نفت و شخص زنگنه نشان می‌دهد که او، به خصوص در دوره دوم ریاست جمهوری روحانی و وزارت نفت زنگنه با او به مشکل برخورده است. اصلی‌ترین دلایل انتقادات ابوترابی از زنگنه هم مربوط به پرونده کرسنت، مخالفت زنگنه با ساخت پالایشگاه در کشور، حذف طرح ساماندهی سوخت و واردات بنزین و در حال حاضر مساله ملاحظاتی است که زنگنه درباره روند قانونی دور زدن تحریم‌های (از نظر قانون داخلی ایران) دارد. ابوترابی زنگنه را به محافظه‌کاری متهم می‌کند در صورتی که زنگنه می‌گوید باید ملاحظات قانونی در این زمینه اندیشیده شود تا بعداً فردی به خاطر نقض برخی مقررات برای دور زدن تحریم‌ها از نظر دستگاه‌های نظارتی کشور متهم شناخته نشود.

با این همه در مورد ابوترابی این نکته جای تعجب دارد که او با وجود تحصیل در رشته حقوق آن هم در دانشگاه تهران و با وجود داشتن مناصب قضایی در سابقه خود مانند دادستانی شهرستان تیروان و کرون، چطور به این سادگی اقدام به نشر اکاذیب، آن هم علیه یک مقام رسمی می‌کند؟ آیا واقعاً از نظر این نماینده ساختن و انتشار اخبار جعلی علیه وزیر نفت، آن هم در این شرایط حساس کشور، در زمره وظایف نمایندگی است؟

نظر شما