شناسهٔ خبر: 33530526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

توسعه همکاری‌حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان

تفاهم نامه توسعه همکاری های حمل و نقل بین المللی جاده ای میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور مسئولان حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی دو کشور در باکو امضا شد.

صاحب‌خبر -
تین‌نیوز | 

تفاهم نامه توسعه همکاری های حمل و نقل بین المللی جاده ای میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور مسئولان حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی دو کشور در باکو امضا شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، منوچهر سلمانزاده مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی این سازمان و ریاست هیات ایرانی در این اجلاس دو روزه (از تاریخ 22 الی 23 خردادماه سال جاری) اظهار داشت: نشست کمیته مشترک حمل و نقل جاده ای ایران و آذربایجان، با هدف توسعه هرچه بیشتر روابط حمل و نقل بین المللی جاده ای میان دو کشور برگزار شد و در زمینه تبادل اطلاعات و آمار، بررسی مسائل و مشکلات حمل و نقل کالا و مسافر بین دو کشور، نحوه تبادل پروانه های معاف از بخشی از عوارض و سایر موارد مذاکره گردید که پس از دو روز طرفین به توافقاتی دست یافتند.

سلمانزاده افزود: طرفین ضمن ابراز خشنودی از روند روبه رشد همکاری های حمل و نقل بین المللی جاده ای، آمار تردد ناوگان جاده ای کالا و مسافر بین دو کشور در سال 2018 میلادی و طی ماه های اخیر را مبادله کرده و همچنین برای اتخاذ تدابیر لازم در راستای توسعه مناسبات حمل و نقل بین المللی در حوزه جاده ای به تفاهم رسیدند.

وی تصریح کرد: در این اجلاس موضوعات مختلفی از جمله افزایش پروانه های تردد معاف از عوارض برای سال 2019 و تعیین سقف برای سال 2020، همچنین اتخاذ تدابیر لازم برای تسهیل و تسریع عبور مسافران در قلمرو 2 کشور از سوی طرفین مطرح و تصمیم گیری شد.

سلمانزاده اظهار داشت: دراین راستا مقرر شد خطوط منظم مسافربری برای مسیر مشهد– باکو و مسیر آذربایجان– تهران – عراق (کربلا) راه اندازی گردد. همچنین طرف ایرانی حذف جریمه اخذ شده برای بیش از 200 لیتر سوخت همراه ناوگان ایرانی را که قلمرو آذربایجان را ترانزیت می کنند، خواستار شد که مقرر شد نتیجه بررسی ها به طرف ایرانی اعلام گردد.

این گزارش حاکی است، دو طرف موافقت کردند اجلاس آتی در سال 2020 میلادی به منظور پیگیری موضوعات در تهران برگزار شود.

بر اساس این گزارش، حبیب حسن اف رییس سرویس دولتی حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری نوین جمهوری آذربایجان در پایان این نشست دو روزه با ابراز خرسندی از مناسبات رو به رشد حمل و نقلی بین دو کشور، ادامه روند مذاکرات را خواستار شد.

شایان ذکر است، در این اجلاس نمایندگانی از بخش خصوصی دو طرف نیز حضور داشتند.

نظر شما