شناسهٔ خبر: 33530427 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

بیکاری 3500 کارگر با طرحی پر از ابهام

مشکلات شرکت نکاچوب دانشجویان بسیجی را پای کار آورد/عکس سلفی تنها اقدام نمایندگان برای حل مشکل!

دبیر قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی مازندران با اشاره به تعدیل 3500 نیروی حفاظتی شرکت‌های بهره‌بردار از جنگل گفت: از نماینده‌ها گرفته تا مسئولان منابع طبیعی هیچکدام از آن‌ها به ما پاسخ درستی نداده‌اند و عملا کاری از آن‌ها ساخته نیست و نمی‌توانند مشکلی را حل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، در اواخر فروردین‌ماه امسال بود که حدود 400 نفر از کارگران شرکت نکا چوب با اعتراض مقابل درب این شرکت، خواهان احقاق حق‌وحقوق خود و رایزنی مسؤولان برای برقراری مجدد قرارداد شدند.

کارگران معترض نسبت به اتمام قرارداد و عدم تمدید مجدد آن از اردیبهشت ماه سال جاری در مقابل این شرکت تجمع کرده بودند.

این موضوع در پی دستور رئیس سازمان جنگل‌ها، در خصوص قراردادهای حفاظت از جنگل‌ها که به اتمام رسیده است و دیگر تمدید نمی‌شود روی داد که همین مسأله موجب اعتراض کارگران، تجمع و اعتصاب آن‌ها شد.

پس از این ماجرا، کارگران شرکت نکاچوب صبح روز سه شنبه 21 خردادماه نیز با شرکت حدود 400 نفر از کارگران شرکت در اعتراض به عدم تمدید قرارداد و پرداخت نشدن حقوق سه ماه امسال، در مقابل درب شرکت تجمع کردند.

گفتنی است در حالیکه قرارداد پرسنل که در تاریخ  31 اردیبهشت ماه امسال به اتمام رسیده بود و قرارداد جدیدی بین شرکت و پرسنل منعقد نمی‌شد؛ کلیه کارگران بدون قرارداد در محل کار حاضر می‌شدند و بلاتکلیفی در تعیین تکلیف این کارگران موجب شد تا 3 ماه حقوق معوقه آن‌ها، اعتصابی دیگر را به همراه داشته باشد.


بیژنی، دبیر قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی استان مازندران طی گفت‌وگویی پیرامون مسائل پیش‌آمده در حوزه جنگل و تعدیل 3 هزار و 500 نیروی حفاظتی شرکت‌های بهره‌بردار از جنگل گفت: افرادی زیر نظر سازمان جنگل‌ها می‌خواهند امتیاز شرکت نکاچوب (شرکت بهره‌بردار) را به دلیل ناتوانی در امر مالی به شرکت بهره بردار دیگری انتقال دهند، این شرکت نیز به دلیل اوضاع بد مالی مسلما نمی‌تواند در مناقصه پیش رو شرکت کند و در آن برنده شود. از طرفی یکی از متولیان و سهامداران اصلی شرکت نکا چوب بانک ملی ایران است و به دلیل عدم رغبت برای ماندن در این شراکت، قصد واگذاری سهام خود را دارد.
 
بی نتیجه ماندن پیگیری‌ از نمایندگان در خصوص مشکلات شرکت نکاچوب

وی با بیان اینکه این شرکت‌ها، شرکت‌های بهره بردار از جنگل هستند و هر کدام از آن‌ها کار‌های مختلفی را انجام می‌دهند و تنها کارخانه‌هایی که بیشتر در میان مردم مطرح است، نکاچوب و صنایع چوب و کاغذ است؛ افزود: قرارگاه احمدی روشن چندین ماه است که به این موضوع ورود کرده و با ارسال نامه‌هایی به نمایندگان پیگیر این قضیه می‌باشد، اما متاسفانه تا به امروز نتیجه‌ی خاصی حاصل نشده است.
 
دبیر قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی مازندران در خصوص زمان و چگونگی ورودشان به این مساله بیان کرد: ما دقیقا از دی ماه سال گذشته به موضوع تعدیل نیرو در شرکت‌های بهره بردار ورود کردیم، اما تنها یک نماینده از شهر ماهشهر به ما قول ورود به این موضوع را داد و در طی آن نامه‌ای به مسئولین زیربط نوشت؛ فوریت نامه از این قرار بود که چرا در جریان این اتفاقات کارگران باید بیکار شوند؟ و این در حالی است که سیل اخیر کارگران را شدیدا تحت فشار مالی گذاشته است، و این روند تنها باعث فشار اقتصادی دوچندان به روی آن‌ها خواهد بود.
 
 مسئولان زیر حرف‌شان زدند!
بیژنی خاطرنشان کرد: آقای حجتی و آقایی در پاسخ به نامه‌ها گفتند: «اصلاً بنا نداریم که کارگران را اخراج کنیم. هدف ما این نیست که جنگل‌ها را از نیرو‌های حفاظتی خالی کنیم، ما به دنبال یک طرح جایگزین برای این موضوع هستیم که در این طرح نیرو‌های حفاظتی توانمندتری جایگزین شوند»؛ اما پس از گذشت زمان و در اول خرداد ماه که موعد قرارداد کارگران بود، به شرکت‌های بهره بردار نامه نوشته شد و طی آن نامه فرم درخواست اخراج تمام کارگران صادر شد.
 
وی تصریح کرد: سوالی که در اینجا مطرح است، این است که اگر تا به امروز نیروی حفاظتی قوی تری داشتند، چرا پس از گذشت این همه سال از آن‌ها استفاده نکرده‌اند. نیروی جدیدی که قرار است جذب شود، مشابه همان افرادی است که امروز در حال تعدیل شدن هستند، مسئله دوم این است که این افراد ساز و کار طرح جدیدی که جایگزین طرح قبلی است را به صورت شفاف بیان نکرده، همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که تا یک ماه آینده در این خصوص مناقصه‌ای برای این شرکت‌ها برگزار خواهد شد.
 
عدم شفافیت طرح جایگزین تا ناتوانی مسئولان استانی در حل مشکلات موجود

دبیر قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی مازندران به عدم شفافیت این افراد اشاره کرد و افزود: اما جزئیات این مناقصه و جزئیات طرح جایگزین و مولفه‌هایی که برای نیرو‌های حفاظتی در نظر گرفتند کاملاً مخفی و بدون شفافیت بوده است. نمی‌دانیم نماینده اصلاح طلب ماهشهر برای سکوت‌مان ادعای کمک کرد و یا قصد او چیز دیگری بوده است؛ اما به هرشکل تا به امروز پیگیری‌های ما از طریق ایشان به ثمر نرسیده است.از طرفی با چند مسئول در این مورد صحبت کردیم؛ اما متاسفانه هیچکدام از آن‌ها به ما پاسخ درستی نداده‌اند و یا اینکه می‌گویند، کاری از آن‌ها ساخته نیست و نمی‌توانند مشکلی را حل کنند.

وی عنوان کرد: از نماینده‌ها گرفته تا مسئولان منابع طبیعی هیچ‌کدام نمی‌توانند برای مشکلات استان مازندران کاری انجام دهند، و تنها می‌گویند همه چیز محدود به سازمان جنگل‌ها و زیر نظر آقای آقایی است.
 
عکس سلفی تنها اقدام نمایندگان برای حل مشکل!
بیژنی ادامه داد: ما از سوی دادستانی پیگیر این موضوع هستیم و به محض پایان یافتن امتحانات در اواخر خرداد یا اوایل تیرماه، جلسه با دادستان را برگزار خواهیم کرد، تا حداقل بتوانیم از سوی قوه قضاییه به این موضوع ورود کنیم، نماینده‌ها که تنها کاری که از دست‌شان ساخته است گرفتن عکس‌های سلفی با کارخانه‌ها و شرکت‌ها برای ارائه گزارش کار در صفحات خود است، زمانی هم که با آن‌ها ارتباط می‌گیریم می‌گویند پیگیریم و نامه می‌زنیم، اما عملا هیچ کاری انجام نمی‌دهند.
 
 دبیر قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی مازندران یادآور شد: در این خصوص تیم دانشجویی متشکل از دانشجویان منابع طبیعی در مقطع دکترا و ارشد تشکیل داده‌ایم که حدودا 5 الی 6 نفر هستند و قرار است در این حوزه به صورت تخصصی ورود کنند. تشکیل این گروه به این علت بود که ما رشته مرتبطی با این حوزه نداشتیم و ممکن بود در جلسات آتی با مشکل روبرو شویم و با حضور این افراد در جلسه دادستانی با مشکلی رو برو نخواهیم بود.

گفتنی است شرکت نکا چوب با بیش از گذشت نیم قرن از آغاز تاسیسش، حالا به ورطه تعطیلی کشیده شده است و این در حالی است که بسیاری از کارگرانش را بیکار و در قبال آن‌ها سکوت را اختیار کرده است!
 
انتهای پیام/

نظر شما