شناسهٔ خبر: 33529386 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

لابی مخفیانه اینتل و کوالکوم برای کاهش تحریم‌های هواوی

مرتضی یعقوبی

صاحب‌خبر -

شرکت‌های آمریکایی تولیدکننده تراشه اینتل و کوالکوم به صورت کاملا بی‌سروصدا در حال رایزنی و فشار بر دولت آمریکا به منظور کاهش فشارها و تحریم‌ها علیه هواوی و فروش محصولات‌شان به این شرکت چینی هستند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های بزرگی همچون اینتل و زیلینکس (Xilinx) در اواخر ماه گذشته میلادی، نشستی را با اداره تجارت آمریکا برگزار کرده و در خصوص تحریم‌های وضع‌شده علیه هواوی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

طبق دستور دولت آمریکا، شرکت‌های آمریکایی اجازه فروش محصولات خود را به هواوی ندارند. این تصمیم بنابرآن‌چه که دولت آمریکا اعلام کرده به مسائل امنیت ملی این کشور مربوط می‌شود و هرگونه دادوستد بدون مجوز با این شرکت چینی، عواقبی را برای شرکت متخلف به دنبال خواهد داشت.

شرکت کوالکوم نیز در همین رابطه گفت‌وگوهایی را با اداره تجارت آمریکا داشته است. استدلال این تولیدکنندگان بزرگ تراشه در جهان این است که در محصولاتی همچون گوشی‌های هوشمند و سرورهای کامپیوتری هواوی از قطعات معمولی استفاده می‌شود و نگرانی‌های امنیتی که برای محصولات مرتبط با شبکه  5G وجود دارد، در خصوص این دستگاه‌ها صدق نمی‌کند.

یکی از منابع افشاکننده این خبر به رویترز گفت که این گفت‌وگو صرفا برای کمک به هواوی نیست، بلکه در راستای جلوگیری از هر گونه ضرر و آسیب به شرکت‌های آمریکایی صورت می‌گیرد.

هواوی در سال 2018، بالغ بر 70 میلیارد دلار قطعه خریداری کرد که نزدیک به 11 میلیارد دلار آن به جیب شرکت‌هایی آمریکایی همانند کوالکوم، اینتل و میکرون تکنولوژی رفت.

کواکلوم در تلاش است با تواند قطعات خود را برای استفاده در برخی محصولات هواوی از قبیل گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند ارسال کند. از سویی دیگر، نهاد محصولات نیمه‌هادی (SIA) آمریکا نیز مذاکراتی را با دولت این کشور انجام داده تا توضیحاتی را در خصوص تاثیر این تحریم‌ها بر شرکت‌های آمریکایی ارائه کند.

جیمی‌گودریچ، نایب رئیس انجمن صنعت نیمه‌هادی در این رابطه عنوان کرد: ما دیدگاه‌های خود را به دولت منتقل کردیم. منطق حکم می‌کند که تکنولوژی‌هایی که به امنیت ملی ارتباطی ندارند، نباید شامل این قانون شوند.

لیانگ هوآ، رئیس هواوی نیز چندی پیش گفت که گوگل هم تمایل خود را برای ازسرگیری روند فروش محصولات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و فنی خود به این شرکت اعلام کرد.

 

نظر شما