شناسهٔ خبر: 33528560 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

ویروس آمریکایی در سیستم برق روسیه

صاحب‌خبر -

روزنامه نیویورک‌تایمز فاش کرد که آمریکا از سال ۲۰۱۲ رخنه به شبکه برق‌رسانی روسیه را شروع کرده؛ اما هم‌اینک از این مرحله گذشته و موفق شده است نرم‌افزار‌های مخرب (تروجان) را وارد این شبکه کند. واشنگتن با این بدافزار قادر خواهد بود با اشاره‌ای کل شبکه برق‌رسانی روسیه را دچار اختلال کند. این یک هشدار به روسیه است مبنی بر اینکه «در صورت یک بحران بزرگ ما برای حمله سایبری آماد‌ه‌ایم.» ارتش سایبری می‌تواند این حملات را درصورت احساس تهدید بدون نیاز به تایید دولت عملیاتی کند.

ایالات‌متحده به‌دنبال رویکردی تهاجمی در قبال شبکه‌های برق‌رسانی روسیه است تا هشداری به ولادیمیر پوتین داده شود که در دولت ترامپ اختیارات جدیدی وضع شده است که حکایت از رویکرد تهاجمی این دولت در استفاده از ابزار‌های سایبری دارد. این ادعایی است که مقامات فعلی و قدیمی حکومت ترامپ آن را تایید کرده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ترامپ به‌دنبال رویکردی تهاجمی در قبال شبکه‌های روسی است. این شبکه‌ها که عمدتا از مسکو هدایت می‌شوند در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۸ اطلاعات غلط در شبکه‌های اجتماعی پراکنده‌اند یا اینکه دست به هک اطلاعات آمریکایی‌ها زده‌اند. حالا دولت ترامپ کد‌های کامپیوتری آمریکایی را به منظور خنثی کردن رویکرد روسیه فعال کرده است. مدافعان رویکرد تهاجمی ترامپ می‌گویند که این اقدام دیرهنگام نیز بوده است، چراکه این‌ها سالیان متمادی است که هشدار می‌دهند روسیه به‌دنبال خرابکاری در نیروگاه‌های برق آمریکا و لوله‌های انتقال گاز و نفت و آب در آینده‌ای نزدیک است تا درگیری‌های داخلی در ایالات‌متحده را رقم بزند.

با این حال برخی هم هشدار می‌دهند تغییر رویکرد آمریکا به یک رویکرد تهاجمی می‌تواند دامنه جنگ سرد بین آمریکا و روسیه را در حوزه دیجیتال گسترش دهد. دولت تاکنون در قبال این رویکرد توضیحی نداده و نگفته چه گروهی قرار است این اقدامات تهاجمی را ترتیب دهد، اما سال گذشته به پنتاگون از سوی دولت و کنگره به‌طور جداگانه اجازه داده شد تا نیرو‌های خود را در شاخه سایبری، به‌منظور خنثی کردن توطئه‌های روسیه فعال کند. در پنتاگون شاخه‌ای سایبری در حوزه آنلاین جهانی وجود دارد که عملیات دفاعی و تهاجمی را پی‌ریزی می‌کند.

در این راستا روز سه‌شنبه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که ایالات‌متحده نگاهی وسیع‌تر به اهداف بالقوه دیجیتالی خواهد داشت تا به روسیه و هرکس دیگری که در فعالیت مخرب سایبری فعالیت دارد این هشدار داده شود که اقدام آن‌ها از سوی آمریکا بدون پاسخ نخواهد ماند.

پیش‌تر شبکه‌های برق، محل ایجاد تنش کمتری برای میادین جنگی به‌حساب می‌آمدند. حالا، اما فاش شده است که رخنه آمریکا به شبکه برق‌رسانی روسیه از سال ۲۰۱۲ شروع شده، اما ایالات‌متحده هم‌اینک از این مرحله گذشته و موفق شده نرم‌افزار‌های مخرب (تروجان) را وارد این شبکه کند.

به گفته یک کارمند دولت آمریکا این هشداری به روسیه بود با این پیام که: «در صورت یک بحران بزرگ ما برای حمله سایبری آماد‌ه‌ایم.» مقامات می‌گویند: درحال‌حاضر راهبرد آمریکا بیشتر تهاجمی است و این قابلیت به‌وجود آمده است که آمریکا بدافزاری تهاجمی را می‌تواند در سیستم‌های روسی جا دهد. این تلاش‌ها دقیقا خلاف رویه‌های پیشین آمریکا در این حوزه است. تلاش‌های آمریکا در واقع به‌عنوان هشداری به حملات سایبری است که بین روسیه و آمریکا جریان دارد. ژنرال پال ناکاسون، فرمانده سایبری ارتش آمریکا گفته است که برای اقدامات دفاعی در این حوزه لازم است قدم‌هایی روبه جلو برداشته شود و آمریکا در برابر هر نوع حمله‌ای پاسخی قاطع خواهد داد. او یک سال پیش در سنا در یک جلسه استماع گفته بود: آن‌ها ما را نمی‌ترسانند.

اما پیدا کردن راه‌هایی برای سنجیدن پاسخ کسانی که این حملات را پی‌ریزی می‌کنند همواره محل بحث بوده است. ولی اختیارات جدیدی که در سال گذشته در پی یک پرونده محرمانه به ژنرال ناکاسون داده شد از این قرار است که ارتش سایبری آمریکا می‌تواند رویکرد تهاجمی خود را بدون نیاز به تایید دولت ترتیب دهد. همپای این اقدامات نیز سال گذشته کنگره لایحه اختیارات ارتش را تایید کرد که بخشی از این لایحه به فعالیت‌های سایبری این نهاد آمریکایی ارتباط دارد. با چنین قانونی وزارت دفاع آمریکا می‌تواند بدون دغدغه برنامه‌های خود را در این حوزه به پیش ببرد.

یکی از افسران سایبری آمریکا که خواسته نامش فاش نشود، گفته است که رویکرد فعالیت‌های سایبری آمریکا نسبت به گذشته بسیار تهاجمی‌تر شده است. او تصریح کرد: «ما کار‌هایی را در مقیاس وسیع انجام می‌دهیم که پیش از این امکان آن وجود نداشت.»، اما سوال اساسی اینجاست که تا چه حدی قرار است به روسیه ضربه وارد شود. آیا آمریکا قرار است روسیه را به تاریکی مطلق فرو ببرد یا اینکه ارتش آن کشور را فلج کند. پاسخ به این سوال‌ها بدون دسترسی به اسناد طبقه‌بندی شده امکان ندارد.

ژنرال ناکاسون و جان بولتون هر دو از پاسخ صریح امتناع کردند و نگفتند که تا چه اندازه اجازه اقدامات تهاجمی دارند. به این سوال مقامات امنیت ملی نیز پاسخی ندادند. با این حال بولتون در گفتگو با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفت که سال گذشته ما به این نتیجه رسیدیم که در قبال مداخله در انتخابات ما پاسخ به حملات سایبری جزو اولویت‌های بالای ما به حساب می‌آید و بنابراین ما روی این موضوع تمرکز کردیم.

بولتون در این مصاحبه تصریح کرده است که حالا آن‌ها به‌منظور مقابله با حملات سایبری اقدامات خود را گسترش داده‌اند. این گزارش در شرایطی منتشر شد که ترامپ نسبت به آن واکنشی منفی نشان داد. در این راستا دونالد ترامپ در توییتر خود از این اقدام نیویورک‌تایمز به‌عنوان یک خیانت بزرگ یاد کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک توییت شبانه روزنامه نیویورک‌تایمز را به خاطر انتشار گزارشی درباره تشدید حملات سایبری آمریکا علیه روسیه به خیانت متهم کرد و از آن به‌عنوان «خیانت بزرگ مجازی» نام برد. دونالد ترامپ در واکنش به این گزارش آن را یک داستان دانسته و در توییتی شبانه نوشت: «شما باور نخواهید کرد که روزنامه شکست خورده نیویورک‌تایمز داستانی نوشته که می‌گوید ایالات‌متحده آمریکا حملات سایبری خود علیه روسیه را تشدید کرده است.»

او در ادامه توییت خود این کار را خیانت بزرگ مجازی روزنامه‌ای دانسته که زمانی از بزرگ‌ترین روزنامه‌ها بوده است. دونالد ترامپ این گزارش را بهانه‌ای برای حمله به رسانه‌های منتقد کرد و در توییتی دیگر با عنوان «رسانه‌های فاسد ما» نوشت که آن‌ها هرچه بخواهند بدون کمترین نگرانی از پیامد‌های آن می‌نویسند. او رسانه‌های منتقد سیاست‌های کاخ سفید را بزدل و دشمنان مردم نامید.

این در حالی است که رئیس‌جمهوری آمریکا ظاهرا متوجه نقل قول نیویورک تایمز از جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ نشده است که روز سه‌شنبه گذشته گفته بود آمریکا به روسیه یا هرکس دیگری که به آمریکا حملات سایبری کند نشان می‌دهد که این کار برای آن‌ها بدون هزینه نیست. او در گفتگو با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته که پاسخی شدید به اقدامات کشور‌های مهاجم خواهند داد و هزینه فراوانی به آن‌ها تحمیل خواهند کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظر شما