شناسهٔ خبر: 33527828 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

پیش بینی 450 میلیارد تومان برای بیابانزدایی در استان های درگیر گرد و غبار

صاحب‌خبر -

امسال 100 میلیون یورو اعتبار برای بیابانزدایی، محیط زیست و حل مشکل برق در استان های درگیر با پدیده گرد و غبار از محل صندوق توسعه ملی پیش بینی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: نزدیک به 450 میلیارد تومان از اعتبار 100 میلیون یورویی برای مقابله با بیابانزایی به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اختصاص خواهد یافت.

دکتر خسرو شهبازی افزود: با این میزان اعتبار قرار است در سطح 354 هزار هکتار عملیات نهال کاری، مدیریت روان آب ها و مدیریت جنگل های دست کاشت انجام شود.

وی اظهار داشت: در حاشیه دریاچه ارومیه مبارزه با گرد و غبار در سطح 44 هزار و 900 هکتار برای سال جاری برنامه ریزی شده است.

شهبازی به تصویب اعتبار 660 میلیارد تومانی از سوی مجلس از محل قانون بودجه سال جاری برای مالچ پاشی اشاره و تصریح کرد: برای سال 98 عملیات مالچ نفتی مورد تایید سازمان محیط زیست را در سطح 12 هزار و 500 هکتار به منظور تثبیت شن های روان در 9 استان برنامه ریزی کرده ایم.

وی ادامه داد: این استان ها شامل اصفهان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، ایلام، منطقه جنوب کرمان و هرمزگان هستند که جزو کانون های بحرانی محصوب می شوند.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: 72 هزار هکتار از اراضی کشور که در مناطق فوق بحرانی و بحرانی هستند نیاز به مالچ پاشی به منظور تثبیت کانون های گرد و غبار دارند.

وی با بیان این که بخشی از اراضی کشور در معرض پدیده های بیابانزایی مانند شوری آب، شوری خاک، فرسایش بادی و آبی و تخریب فیزیکی و شیمیایی خاک هستند، اذعان داشت: برای جلوگیری از بیابانی شدن کشور تمام دستگاه های ذی ربط مانند وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو، نفت، سازمان های محیط زیست و برنامه و بودجه کشور باید با هم همکاری کنند.

شهبازی سطح بیابان های ایران را 32.5 میلیون هکتار عنوان و تصریح کرد: 85 درصد از سطح ایران را مناطق خشک، نیمه خشک و فراخشک در برگرفته و کشور ما در کمربند خشک جهان واقع شده است.

وی ادامه داد: بر اساس طرح شناسایی کانون های بحرانی، 20 میلیون هکتار اراضی کشور در 22 استان، متاثر از فرسایش بادی قرار دارد.

شهبازی اظهار داشت: 7.7 میلیون هکتار اراضی کشور نیز به علل خسارت هایی که به منابع زیستی، اجتماعی و اقتصادی وارد شده جزو کانون های بحرانی هستند.

وی عوامل طبیعی مانند تبخیر و تعرق، کاهش بارندگی، تغییرات اقلیمی و خشکسالی های مستمر، طوفان های موسمی، فقر پوشش گیاهی و عوامل انسانی همچون تغییر کاربری اراضی جنگلی و مرتعی، بوته کنی، عدم تعادل دام در مرتع، برداشت غیر مجاز از آب سفره های زیر زمینی و برداشت غیر اصولی از معادن را از دلایل بیابانزایی برشمرد.

معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اقدامات سال گذشته این سازمان برای مقابله با بیابانزایی گفت: در سال 97 حدود 15 هزار و 934 هکتار عملیات نهال کاری، 10 هزار و 200 هکتار مالچ پاشی و 9 هزار و 900 هکتار مدیریت روان آب ها را انجام و بیش از 354 هزار هکتار بادشکن زنده و غیر زنده احداث شد.

وی افزود: در سال گذشته همچنین در سطح 187 هزار هکتار طرح مدیریت مشارکتی ترسیب کربن به اجرا در آمد.

نظر شما