شناسهٔ خبر: 33527527 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ضرورت به کارگیری حاکمیت خطر در کشور/ باید آماده مواجهه با خطرهای احتمالی باشیم

متولیان گفت: کشور باید آمادگی لازم برای مواجهه با خطر‌های احتمالی را داشته باشد تا کمترین خسارات متوجهمان شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، متولیان رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور در اختتامیه نهمین کنگره مقابله با حوادث وبلایا اظهار کرد: این نهمین باری است که کنگره حوادث و بلایا برگزار می‌شود که تاثیر زیادی در بهبود فرایند امدادرسانی داشته است و اغلب شرکت کنندگان با رضایت کامل از آن خارج می‌شوند. 

متولیان ادامه داد: بسیج جامعه پزشکی به همت رزمندگان دوران دفاع مقدس و با هدف کمک به مردم جامعه در بحث درمان و همراهی با وزارت بهداشت در بخش‌هایی که مغفول مانده کمک خدمت می‌کند و امیدوار هستیم بتوانیم عملکرد مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

وی بیان کرد: کنگره امسال با شعار حاکمیت خطر و بلایا برگزار شد و این به معنای آن است که باید آمادگی لازم را برای برخورد با حوادث طبیعی داشته باشیم و احتمال بروز تلفات مالی و جانی را کاهش دهیم.

ضرورت تبدیل تجارب در حوادث طبیعی به کار علمی

رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: تجربیات به دست آمده در سیل و زلزله‌های اخیر کشور در صورتی که به کار علمی تبدیل شود قطعا به کاهش آمار حوادث آینده کمک خواهد کرد.

متولیان تصریح کرد: کشور باید آمادگی لازم را برای مواجهه با خطر‌های احتمالی داشته باشد، حاکمیت خطر به معنای آن است که از ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها و محل‌هایی که احتمال بروز سیل وجود دارد جلوگیری کنیم تا در صورت بروز چنین حوادثی نگران خانه‌ای در معرض خطر و افراد ساکن در آن نباشیم.

وی یادآوری کرد: رشته مقابله با حوادث و بلایا از سال ۸۳ در ۱۰ دانشگاه کشور تا مقطع PHD تدریس می‌شود و می‌توانیم آینده روشنی را توسط افراد تحصیل کرده در این بخش شاهد باشیم.

۳۰ درصد از تولید ناخالص ملی هزینه تروما یا آسیب‌های ناشی از حوادث می‌شود

در ادامه مراسم جلیل عرب خردمند رئیس کنگره با اشاره به اینکه موضوع حوادث وبلایا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته تجربه مواجهه با حوادث و بلایای مختلفی مثل سیل، زلزله و جنگ را داشتیم و نیاز به بررسی تخصصی درباره این موضوع احساس می‌شد.

عرب خردمند ادامه داد: در آذر ماه سال ۸۲ اولین کنگره حوادث و بلایای برگزار شد و متاسفانه در کنگره دوم با زلزله بم همراه شدیم و کنگره دوم را با یاد افراد آسیب دیده در این حادثه برگزار کردیم.

وی بیان کرد: سابقه تاریخی مواجهه با حوادث و بلایا قدمتی ۱۱۱ ساله دارد و به زمانی باز می‌گردد که دکتر امیراعلم با تجربه قوانین صلیب سرخ توانست قوانین مبارزه با حوادث و بلایا را وارد کشور کند.

رئیس کنگره گفت: تجربیات به دست آمده از سال‌ها مواجهه با حوادث مختلف نشان می‌دهد که هیچ گاه مسئولین تراز اول کشور نباید به طور مستقیم وارد کار اجرایی شوند، همانطور که آثار سوء آن را در حوادث اخیر شاهد بودیم. رعایت نکردن این نکته باعث شد که مجبور به برکنار کردن استاندار و فرماندار‌ها در منطقه شویم و این بحران اجتماعی را علاوه بر بحران طبیعی بر منطقه تحمیل می‌کرد.

وی تاکید کرد: طی اتفاقات افتاده و تغییرات به وجود آمده از سال ۹۳ با خلا قانونی در این حوزه مواجه هستیم که امر امدادرسانی را مشکل‌تر می‌کرد به همین دلیل به دنبال تشکیل کمیسیون خاصی برای کنترل حوادث و بلایا بودیم که بتوانیم با مدیریت بهتر حاکمیت حوادث و بلایا را تثبیت کنیم.

رئیس کنگره با تاکید بر تاخیر طولانی مدت در روند  تصویب قانون گفت: متاسفانه افراد بسیاری که تخصص متفاوتی دارند مسئولیت رسیدگی به این موضوع را بر عهده گرفتند که باعث می‌شود مسئله‌ای مثل رسیدگی به حوادث تروما که اصلی‌ترین دلیل مرگ و میر قابل پیشگیری است جزو موضوعات دسته دوم تلقی شده و کمتر به آن اهمیت داده شود؛ در حال حاضر چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید ناخالص ملی در بحث حوادث جاده‌ای و تروما هزینه می‌شود و خلا قانونی در این حوزه قابل مشاهده است.

عرب خردمند یادآوری کرد: کرامت جامعه پزشکی همواره باید حفظ شود جامعه پزشکی صرفا به معنای پزشکان عمومی و یا متخصصان این حوزه نیست بلکه حتی رانندگان خودرو‌هایی که در دوران دفاع مقدس در فرایند درمان همراهی می‌کردند، کسانی که در پشت جبهه‌ها و در بیمارستان‌ها همراه رزمندگان بودند جزء جامعه پزشکی محسوب می‌شوند چنین جامعه‌ای که در سخت‌ترین شرایط همراه مردم کشور بوده است باید از کرامت و عزت کافی برخوردار باشد و نباید با فکاهی یا جوک با آن‌ها بر خورد کنیم بدون شک از بین رفتن کرامت و عزت پزشکان باعث آسیب به خدمت گیرندگان می‌شود و نباید عده‌ای این آسیب را به جامعه تحمیل کنند.

انتهای پیام/

نظر شما