شناسهٔ خبر: 33527451 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ادامه تحرکات مسکو برای حل مسأله سوریه| «لاورنتیف» به لبنان می‌رود

فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه قرار است فردا (سه‌شنبه) در رأس هیأتی عالیرتبه وارد بیروت شود و با مقامات ارشد لبنان درباره مساله سوریه دیدار و رایزنی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه سه‌شنبه (فردا/28 خرداد) وارد لبنان می‌شود.

روزنامه لبنانی «الجمهوریه» در گزارشی در همین زمینه نوشت؛ علیرغم آنکه موضوع بازگشت آوارگان سوری (+) برجسته‌ترین موضوع سفر وی است اما رایزنی‌های او با «رؤسای سه‌گانه» (میشل عون "رئیس‌جمهور"، سعد الحریری "نخست‌وزیر" و نبیه بری "رئیس پارلمان" لبنان) زمینه برای برای بازکردن پرونده‌هایی باز می‌کند که کم‌اهمیت‌تر از پرونده آوارگان سوری نیست.

در ادامه این گزارش آمده است: لاورنتیف فردا در رأس هیأتی عالیرتبه وارد لبنان می‌شود تا جمود (ایستایی) موجود در راه‌حل سیاسی بحران سوریه را از بین ببرد و بر اساس اطلاعات، وی دعوتی رسمی به لبنان برای شرکت این کشور در سیزدمین دور مذاکرات آستانه (در ماه جولای) تقدیم خواهد کرد.

الجمهوریه افزود: این اتفاق پس از آن رخ می‌دهد که مسکو به اهمیت مشارکت کشورهای همسایه سوریه پی برده و دور آینده نشست آستانه چارچوبی تعیین شده برای بازگشت آوارگان سوریه به مناطق امن معرفی خواهد کرد.

دوازدهمین دور از مذاکرات آستانه پنجم اردیبهشت ماه در شهر نورسلطان (اسم جدید آستانه) برگزار شد. در این مذاکرات مذاکره کنندگان ارشد سه کشور ضامن روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) «علی‌اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی (خاجی اخیرا به جای جابری‌انصاری عهده‌دار این سمت شده است)، الکساندر لاورنتیف و «سدات اونال» معاون وزیر خارجه ترکیه حضور داشتند (جزئیات بیشتر).

بر اساس بیانیه پایانی این نشست، ایران، روسیه و ترکیه به توافق رسیدند که عراق و لبنان به عنوان ناظر مذاکرات یاد شده حضور داشته باشند.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما