شناسهٔ خبر: 33526853 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

لوکزامبورگ شواهد حمله به نفتکش‌ها را به موضوع سلاحهای کشتار جمعی صدام تشبیه کرد

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ با اشاره به اطلاعات اشتباه آمریکا درباره سلاح‌های کشتار جمعی عراق، از تحقیقات مستقل سازمان ملل درباره حادثه نفتکش‌ها در دریای عمل حمایت کرد.

صاحب‌خبر -

العالم - اروپا

«یان آزلبورن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ امروز دوشنبه، تصور مذاکره جدید درباره توافق برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) با حضور نخست‌وزیر جدید بریتانیا، آنهم در صورتی که تمامی بخش‌های اصلی توافق به امضا رسیده‌ است را رد کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، وی در پاسخ به خبرنگاران گفت: «فارق از اینکه چه کسی نخست‌وزیر می‌شود، توافق روی میز است و یا باید آن را پذیرفت یا اینکه آن را رد کرد.»

آزلبورن در عین حال گفت که درباره برخی از جزئیات می‌توان بار دیگر مذاکره کرد اما در مورد مسایل اصلی از جمله لایحه برگزیت، تصمیم‌گیری شده است و آنهایی که می‌گویند که می‌شود درباره برگزیت بار دیگر مذاکره کرد، اشتباه می‌کنند.

پیشتر «میشائیل روت» وزیر امور اروپایی آلمان هم گفته بود که هیچ تمایلی برای آغاز مذاکرات مجدد درباره برگزیت وجود ندارد..

ترزا می به مدت ۳ سال، از سال ۲۰۱۶ و بعد از استعفای «جیمز کامرون»، نخست‌وزیری دولت انگلیس و رهبری حزب محافظه‌کار را برعهده داشت. وی چندی پیش و به دنبال ناکامی در حل بن‌بست برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) استعفا کرد.

بریتانیا اولین کشور در اتحادیه اروپاست که قصد خروج از آن را دارد. از این رو فرآیند خروجش با پیچیدگی‌هایی مواجه شده و دارای مولفه‌های متعددی است. در همه‌پرسی ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ در بریتانیا، ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان انگلیس رای به خروج داده بودند.

آزلبورن همچنین درباره حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان هم به اطلاعات غلطی که آمریکا آگاهانه یا ناآگاهانه در سال ۲۰۰۳ درباره سلاح‌های کشتار جمعی که «صدام حسین» در اختیار داشت اشاره کرد و خواستار تحقیقات مستقل سازمان ملل متحد درباره تحولات اخیر شد .آزلبورن افزود: «معتقدم مهمترین وظیفه وزیران امور خارجه این است که از جنگ جلوگیری کنند و ما باید امروز اینکار را انجام دهیم.» «استیو بلوک» وزیر امرو خارجه هلند هم گفت که از هر گونه روشنگری استقبال می‌کند.

فارس

نظر شما