شناسهٔ خبر: 33525865 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کوچ کاپیتان از آشیانه آبی

تهران- ایرنا- وقتی تصویر اینستاگرامی شماره یک آبی پوشان در مشهد مقدس منتشر شد هواداران استقلال به این باور رسیدند کوچ کاپیتان از آشیانه آبی جدی و پایان دوران او در قفس توری استقلال فرا رسیده است.

صاحب‌خبر -

«مهدی رحمتی» به مشهد رفت اما این بار نه برای حضور در بازی برابر تیم‌های پدیده، ابومسلم یا پیام، او رفت که دوران جدیدی در پایان عمر ورزشی خود را در یکی از تیم‌های مدعی چند سال اخیر تجربه کند؛ دورانی که بدون شک در واپسین سال‌های حضور او در این شهر می‌تواند آبستن حوادث فراوانی باشد. حوادثی که شاید خوشایندی یا ناخوشایندی زیادی برای ستاره محبوب آبی‌های پایتخت رقم بزند.

رحمتی بازیکنی قدیمی محسوب می‌شود و اگر به عنوان حافظه لیگ برتر ایران یاد کنیم گزاف نیست زیرا او در نخستین سال‌های حضور در لیگ برتر با بازیکنانی مانند علی دایی، افشین پیروانی، خداداد عزیزی، ستار همدانی و جواد زرینجه روبرو شد، در میانه دوران ورزشی خود نسل فوتبال بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ را تجربه و در نهایت در پایان همبازی جوانانی مانند مهدی قائدی، امید نورافکن و رضا آذری شد؛ بازیکنانی که شاید سنی به اندازه حضور او در لیگ برتر داشته باشند.

رحمتی همواره یکی از مهره‌های اصلی ترکیب استقلال یه شمار می‌رفت

اما رحمتی که سالیان طولانی در تیم‌های ملی و باشگاهی نفر نخست به شمار می‌رفت هیچگاه خود را به تیم تحمیل نکرد بلکه عملکردش در بازی‌های حساس در نهایت این ماندگاری را رقم زد ماندگاری که چهار عنوان قهرمانی لیگ برتر با استقلال و سپاهان و سه قهرمانی در جام حذفی با فجر سپاسی و استقلال از مهمترین دستاوردهای ورزشی او به شمار می‌رود. دستاوردی که مرد شماره یک تیم استقلال را یکی از چهار بازیکن پرافتخار لیگ برتر ایران تبدیل کرده است.

رقابت برای رحمتی جذاب بود و در برخی از مواقع حاشیه و حرف و حدیث‌هایی ایجاد کرد؛ روزی که به سپاهان رفت با «کمیل سوسکو» به مشکل خورد و به استقلال آمد اما در استقلال وحید طالب لو در اوج بود و حاشیه‌ها همچنان به بیرون درز می‌کرد با حضور طالب لو در استقلال، رحمتی به مس کرمان رفت و برخی تصور می‌کردند پایان دوران این دروازه بان فرا رسیده است، اما با مس عنوان سوم لیگ برتر کسب کرد و به مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان رفت.

سید مهدی افزون بر لیگ برتر در لیگ قهرمانان آسیا هم رکوردار است

رحتمی نمک شناس بود و خوب به یاد داشت که زمانی در سال ۷۸ گام به فوتبال ایران گذاشت مورد تمجید یکی از بهترین دروازه بانان تاریخ ایران قرار گرفت. «ناصر حجازی» آن زمان گفته بود «دروازه‌بانی بزرگ در فوتبال ایران متولد شده است.» وی همچنان به اسطوره آبی‌ها ارادت داشت و در برخی ازجشن های قهرمانی پیراهن دروازه بان فقید استقلال را به تن کرد.

او استقلالی بود و استقلالی ماند هر چند در کارزار مبارزه ماندن و رفتن در این تیم با مربیانی نیز اختلاف نظر داشت اما کسب سه عنوان قهرمانی و ده‌ها کلین شیت با این تیم، از رحمتی برای هواداران حجازی جدیدی ساخته بود. سید مهدی که تا پیش از خداحافظی ابراهیم صادقی در جایگاه دوم باتجربه‌های لیگ برتر قرار داشت هم اکنون از این آمار عبور کرده و برخی از اعداد و ارقام از رسیدن او به رکورد ۲۰۰ کلین شیت حکایت دارد.

هر چند که او برخی از مواقع حاشیه ساز بود یا اخباری از دخالتش در تصمیمات باشگاه استقلال به گوش می‌رسید اما بدون شک جایگاه این دروازه بان در لیگ برتر ایران فراتر از حاشیه‌ها بود. ۷۷ بازی ملی و و ۳۵ کلین شیت به نام او ثبت شد و تا کنون نیز رکورد دار است.

رحمتی با ۷۷ بازی ملی انجام داده که بیش از ۳۰ کلین شیت دارد

رحمتی همچنین در لیگ قهرمانان ۲۱ بار دروازه خود را بسته نگه داشته است؛ او در سال ۲۰۱۰ عنوان بهترین دروازه بان آسیا و در سال ۲۰۱۳ در جایگاه دوم این عنوان قرار گرفت.

اما یکی از حسرت‌های این دروازه بان حضور در جام جهانی است در سال ۲۰۰۶ این دروازه بان رقیب به نام «امبراهیم میرزاپور» داشت که محبوب مرد کروات بود و در ۲۰۱۰ تیم ملی ایران به مانند ۲۰۰۲ از رسیدن به جام جهانی ناکام ماند. اما با آمدن کی روش رحمتی جایگاه ویژه ای پیدا کرد. البته ستاره بخت این دروازه بان زمانی افول کرد که حضور نیافتن او در اردو تیم ملی به معنای پایان دوران ملی اش بود و وی بعدها اعلام کرد استقلال تیم ملی اش است.

بعد از پیغام‌های متفاوت برای بازگشت کی روش عذرخواهی رحمتی را نپذیرفت و در نهایت او از ۲ جام جهانی و ۲ جام ملت‌های آسیا از دست داد اما با این وجود بسیاری از کارشناسان باور دارند رحمتی می‌تواند در دوران ویلموتس به تیم ملی باز گردد.

رحمتی با حضور در ۱۳ دربی هشت کلین شیت دارد

حال که پس از تیم‌های فجر شهید سپاسی، سپاهان، استقلال و پیکان مقصد نهایی سید آبی‌ها پدیده مشهد است این دروازه بان باید با مربی پرسپولیسی این تیم (یحیی گل محمدی) کار کند او به خوبی به یاد دارد که تا یک دهه گذشته گل محمدی از جمله رقیبان او در زمین بود اما اکنون باید پای دانش این مربی جوان بنشیند.

شاید راهی که رحمتی در پیش گرفته به مانند رضا عنایتی در نهایت به روزهای خوش استقلال ختم نشود اما بدون شک این مربی در ۲ فصل آینده چالشی جدید پیش رو دارد.

رحتمی دروازه بانی پنالتی گیر بود که با ذکرهایش در قفس توری معروف است

نظر شما