شناسهٔ خبر: 33525454 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازی انتخاباتی وزیر خارجه انگلیس با کارت های سوخته

همزمان با داغ شدن انتخابات درونی حزب محافظه‌کار انگلیس، جرمی هانت وزیر خارجه کنونی این کشور و یکی از گزینه‌های مطرح برای جانشینی «ترزا می» تلاش می‌کند تا با کارت های سوخته حمله به نفتکش ها در دریای عمان و اعتصاب غذای همسر نازنین زاغری بمنظور تحریک افکار عمومی و جلب حمایت هم‌ حزبی‌هایش برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری انگلیس بازی کند.

صاحب‌خبر -

هانت که طبق نظرسنجی‌ها از رقیب اصلی خود یعنی بوریس جانسون دیگر نامزد جانشینی «ترزا می» از بخت کمتری برای جانشینی برخوردار است، سیاست‌ها و مواضع تند و گاهاً نسنجیده‌ای را در حوزه روابط ایران و انگلیس و همسو با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اتخاذ می‌کند.

او که دست کم ماهی یک بار به یاد زندانی انگلیسی می‌افتد، مصمم است تا با کارت نازنین زاغری توجهات را به سمت موضوعاتی دیگر بجز برگزیت جلب کند تا در فاصله باقیمانده به دور دوم انتخابات درون حزبی، راه یابی خود را به مرحله بعدی، تثبیت کند.

بیشتر نامزدهای پست نخست وزیری انگلیس بر روی موضوع برگزیت مانور می دهند اما هانت در یک اقدام انتخاباتی تصور می کند در مقام وزارت خارجه با پرداختن به موضوعات احساسی و بین المللی می تواند نظرها را به سوی خود جلب کند

زاغری که از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام بازداشت و به پنج سال زندان محکوم‌شده، اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود است.

وی هنگام بازداشت به‌عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.

ریچارد رتکلیف همسر زاغری که مقابل سفارت ایران در لندن اعتصاب غذا کرده است، ادعا می‌کند که او برای بازدید از خانواده خود به ایران سفر کرده و هیچ مأموریت رسانه‌ای نداشته است. اما بوریس جانسون وزیر خارجه وقت انگلیس آبان ماه ۱۳۹۶ طی سخنانی در کمیته امور خارجی پارلمان ناخواسته اظهار داشت که زاغری در این سفر مشغول کار رسانه‌ای بوده است. اظهاراتی که در رسانه‌های انگلیسی خبرساز شده و او سپس مجبور به عذرخواهی شد.

رتکلیف روز شنبه در اقدامی به نظر هماهنگ شده از تصمیم همسرش برای اعتصاب غذا خبر داده و بلافاصله هانت با انتشار پیامی به دیدارش با رتکلیف اشاره کرده و می‌نویسد: امروز با رتکلیف که همسرش سه سال است جدا از خانواده‌اش به سر می‌برد دیدار کردم.

رتکلیف با تعداد معدودی از طرفداران آزادی همسرش در دو روز گذشته روبروی سفارت ایران در لندن تحصن کرده و مدعی شده که برای اعلام همبستگی با همسرش دست به اعتصاب غذا زده است.

او همچنین برای ادای دین به هانت در گفت و گویی از نحوه مدیریت پرونده همسرش توسط بوریس جانسون انتقاد کرده و می‌گوید که او نتوانست به وعده‌های خود برای آزادی همسرش جامه عمل بپوشاند. کاری که ناگفته از زبان رتکلیف پیداست، هانت رقیب اصلی جانسون بهتر می‌تواند مدیریت و عملی کند.

همزمان با این تحولات، هانت در اقدامی عجولانه و به تبعیت از مواضع ضد ایرانی واشنگتن، تلویحاً ایران را در ماجرای حمله اخیر به دو نفتکشی که هدف اقدامات خرابکارانه در دریای عمان قرار گرفتند مقصر اعلام کرد.

وی با "بسیار نگران‌کننده" خواندن حوادث دریای عمان می‌افزاید: من با پمپئو (وزیر امور خارجه آمریکا) در تماس بوده‌ام و ضمن آنکه برآوردهای خود را با هوشیاری و احتیاط اتخاذ می‌کنیم، واضح است که از ابتدا متحدان آمریکایی خود را باور کنیم.

دو فروند کشتی نفت‌کش در دریای عمان روز پنجشنبه ۲۳ خردادماه هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند. درحالی‌که این حادثه با محکومیت جهانی مواجه شد، وزیرخارجه آمریکا، بدون هرگونه مدرکی جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در آن متهم کرد.

«مارک اسلبودا» تحلیل‌گر امنیتی و مسؤول پیشین راکتور هسته‌ای در نیروی دریایی آمریکا در باره این حادثه گفت که احتمالاً نیروهای نظامی آمریکا در حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس دست داشتند.
هفته نامه "نیوزویک" نیز روز یکشنبه در گزارشی با اشاره به حادثه برای نفتکش‌ها در دریای عمان تصریح کرد، کارشناسان اطلاعاتی مستقل معتقدند ویدئو انتشار یافته از سوی آمریکا، نقش ایران را در این حادثه ثابت نمی‌کند.
به نوشته نیوزویک، کارشناسان مسئولیت حملات روز پنجشنبه به دو نفتکش و همچنین حمله ماه گذشته به چهار نفتکش در آب‌های عمان را متوجه اسرائیل و، عربستان دشمنان ایران، می‌دانند تا ایران را مسبب این حملات جلوه دهند.

در کل به نظر می‌رسد که هانت با یک تیر چند هدف را نشانه گرفته است. او با تحریک پرونده زاغری به دنبال کسب حمایت داخلی برای پیروزی در انتخابات درون‌حزبی است و با صدور بیانیه‌ای و ادعای نقش ایران در حادثه انفجار دو نفتکش به دنبال کسب حمایت آمریکا از خود برای حضور در سمت نخست وزیری انگلیس است.

هانت فراموش کرده که قبل از وی بوریس جانسون نیز سعی کرد تا با این کارت بازی کرده و برای خود جایگاهی کسب کند، اما موفق به این کار نشد و در نهایت مجبور به پذیرش این موضوع شد که این یک پرونده قضائی و حقوقی است که باید منطبق با روند قضائی در ایران مسیر آن طی شود.

برچسب‌ها:

نظر شما