شناسهٔ خبر: 33525428 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بهزاد رشیدی:

فیلم صنعتی به تولید داخلی رونق می‌بخشد/ کمک به رفع مهجوریت صنعت مهمترین هدف ماست

دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» با اشاره به این که در گذشته تعریف درستی از فیلم صنعتی ارائه نشده بود گفت: در تلاشیم هنر و صنعت به سمت یکدیگر بیایند و از تعامل آنها محتوای فیلم و عکس تولید شود و مردم آن را ببینند و در نهایت فرهنگ صنعتی و تولید داخلی رونق پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» با حضور بهزاد رشیدی دبیر جشنواره، اکبر عالمی رئیس هیئت داوران و ناصر باکیده  دبیر اسبق جشنواره صبح امروز ۲۷ خردادماه در فرهنگستان هنر برگزار شد.

رشیدی در ابتدای سخنان خود با اشاره به این که ما در دبیرخانه جشنواره به دنبال ارتباط و هم‌افزایی بیشتری در بخش فیلم، عکس و صنعت هستیم، گفت: امیدواریم برای این ارتباط یک الگوسازی مناسب اتفاق رخ دهد و تا جایی که ممکن است این اهداف را تا دنبال خواهیم کرد تا بتوانیم صنعت را به شکل بهتری در کشور معرفی کنیم، چرا که صنعت عامل محرک اقتصاد کشور است.

وی در ادامه افزود: امروز به کرات شاهد این مسئله هستیم که هر جایی بحث برندهایی مطرح به میان می‌آید، نامی هم از کشور آلمان مطرح می‌شود، اما سؤال اینجاست که چرا ما نتوانستیم مفاخر صنعتی خودمان را معرفی کنیم. در حالی که ما گروه های صنعتی قوی در کشور داریم که باید آنها را به درستی معرفی کنیم. ما معتقدیم فیلم صنعتی می‌تواند اینها را معرفی و بازگو کند و در نهایت کمک بزرگی به اشتغال و تولید توسط هنر اتفاق بیفتد. مدیران مراکز صنعتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و فیلم‌های مستند می‌توانند اینها را بازگو کنند. از فضای صنعتی می‌توان صدها سوژه استخراج کرد که توسط فیلم ها به نمایش درآیند.

رشیدی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: الگوی پیشنهادی ما در این جشنواره این است که هنر و صنعت به سمت یکدیگر بیایند و از تعامل آنها محتوای فیلم و عکس تولید شود و مردم آن را ببینند و در نهایت فرهنگ صنعتی ارتقا پیدا کند. همچنین کمک به رفع مهجوریت صنعت و فناوری کشور توسط هنر، مهمترین هدفی است که دنبال می‌کنیم، چون صنعت و فناوری عامل پیشرفت و اقتدار کشور است.

وی تاکید کرد: در این دوره از جشنواره تلاش کردیم محورهای مورد نظر خودمان را در جشنواره تبیین کنیم و در همین راستا نیز آیین ‌نامه جشنواره را تغییر دادیم تا شفاف ‌تر از گذشته باشد و امسال تداخلی بین بخش‌های عکس و فیلم وجود ندارند. علاوه بر این تلاش خود را می‌کنیم محورهای مفهومی مورد تأکید خودمان را بیشتر تبیین کنیم چرا که در گذشته تعریف درستی از فیلم صنعتی وجود نداشته‌است. همچنین امسال مجموعه‌های مستند تلویزیونی با موضوع صنعت را هم در مسابقه شرکت و عکس صنعتی و تبلیغاتی را هم در بخش جداگانه‌ای‌ها قرار دادیم.

وی یادآور شد: بخش‌های جشنواره در دو گروه آزاد و دانشجویی و در ۸ بخش فیلم‌های مستند، فیلم‌های پویانمایی و گرافیک متحرک، فیلم‌های تبلیغاتی، مجموعه‌های مستند تلویزیونی، عکس صنعتی، عکس تبلیغاتی و ... برگزار خواهد شد.

رشیدی اظهار کرد: یک اتفاق مهم دیگری هم که در این دوره جشنواره افتاده برپایی نشست‌ها و بازدید از مراکز صنعتی است که پیش از جشنواره کار خود را آغاز خواهد کرد، همچنین با کمک و مشارکت سازمان سینمایی، جهاد دانشگاهی و ... نمایش‌های فیلم و جلسات نقد و بررسی در دانشگاه ها خواهیم داشت.

دبیر جشنواره تصریح کرد: این جشنواره مهرماه امسال برگزار می شود و برخلاف دوره های گذشته تصمیم گرفتیم که امسال آن را در تهران برپا کنیم. ضمن این که در این دوره جلسات نقد، نمایش فیلم و بازدید از مراکز صنعتی قابل توجه خواهند بود.

در ادامه اکبر عالمی، رئیس هیئت داوران پنجمین دوره جشنواره نیز گفت: من بیش از چهل سال سابقه تدریس دارم و بر اساس یک جمله چینی می‌گویم یک تصویر به اندازه صدها جمله تاثیرگذار است. عکاسی دو بار اختراع شد، یک بار آنالوگ و یک بار زمان دیجیتال. حال سوال این جاست در این زمانه ای که دوربین همه چیز را برای شما فراهم می‌کند و نیاز به تنظیم هیچ چیزی ندارد پس چه چیزی در عکاسی مهم است؟ پاسخ روشن است. این نگاه ماست که نوع برداشت و اندیشه ما را نشان می‌دهد و می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی در ادامه افزود: عکاسی یک معجزه است و هر عکسی باید بتواند فرصت بی اعتنایی از مخاطب را بگیرد. باید مشخص کنیم یک فیلم صنعتی با چه هدف و برای چه مخاطبانی ساخته می‌شود. البته مدیران صنعتی نگاه درستی به هنر ندارند. بنابراین اگر عکس صنعتی می‌گیریم یا فیلم صنعتی می‌سازیم باید بدانیم مخاطبش چه کسی است و این فرصت بی‌اعتنایی را باید از چه کسی بگیریم؟

باکیده نیز در سخنانی کوتاه عنوان کرد: خوشحالم که چراغ این جشنواره روشن است، در شرایطی که برپایی یک جشنواره خوب و با کیفیت کار سختی شده است. امیدوارم این جشنواره یک حرکت مستمر، آهسته و پیوسته داشته باشد و به تلاش های خود ادامه دهد.

در پایان این مراسم، از ناصر باکیده و مسعود نجفی دبیران ادوار دوم تا چهارم این جشنواره تقدیر به عمل آمد. همچنین پوستر این دوره از جشنواره رونمایی شد.

/انتهای پیام

نظر شما