شناسهٔ خبر: 33524127 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترکیه: تحمیل خواسته های آمریکا درباره اس 400 را نمی پذیریم

تهران- ایرنا- مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: تحمیل خواسته های آمریکا درباره اس 400 قابل پذیرش نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری دوغان در روز دوشنبه، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در مراسم افتتاح دفتر منطقه ای وزارت امور خارجه ترکیه در شهر حاتای در مرز سوریه گفت: تحمیل خواسته های آمریکا درباره سامانه موشکی اس ۴۰۰ امکان پذیر نیست. ما بارها به آمریکا اعلام کردیم که چنانچه نگرانی ای درباره این سیستم دارند با تشکیل کارگروهی مشترک، اقدام به حل و فصل آن کنیم، اما دولت آمریکا پیوسته از ما می خواهد که سامانه اس ۴۰۰ را از روسیه خریداری نکنیم.

چاووش اوغلو با بیان اینکه تحمیل اراده آمریکا بر ترکیه در این زمینه امکان پذیر نیست تأکید کرد: ما دولتی مستقل و ملتی هستیم که به استقلالمان اهمیت و ارزش قائل هستیم.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه ترکیه در سیاست خارجی به شکل مستقل عمل می‌کند افزود: ما عضو ناتو هستیم و متحد آمریکا در این سازمان محسوب می‌شویم. در عین حال در بسیاری از سازمان‌های بین المللی عضویت داریم. هدف راهبردی ما عضویت در اتحادیه اروپاست. با این وجود عضویت ما در سازمان‌های بین المللی به دیگر دولت‌ها حق دخالت در روابط دوجانبه و سیاست خارجی ما را نمی‌دهد. ما دولتی مستقل بودیم و تصمیماتمان را خودمان اتخاذ می‌کنیم.

در همین راستا دیروز یکشنبه رئیس جمهوری ترکیه گفت: انتظار می‌رود آنکارا نخستین محموله سامانه موشکی اس- ۴۰۰ خود از روسیه را در نیمه اول ماه جولای (تیر) دریافت کند.

رجب طیب اردوغان در بازگشت از سفر تاجیکستان در گفت وگو باخبرنگاران افزود: ما در مورد موشک‌های اس- ۴۰۰ با مقامات روسیه مذاکره کرده‌ایم و در حقیقت، این موضوع به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم نخستین محموله این سامانه دفاعی در نیمه اول ماه جولای (تیرماه) دریافت شود و پیش بینی خاصی نسبت به گذشته در این موضوع وجود ندارد.

اردوغان در سفر به تاجیکستان با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت وگو کرد.

روسیه و ترکیه اواخر سال ۲۰۱۷ توافقی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار برای فروش چهار سامانه اس- ۴۰۰ به امضا رساندند.

روابط آنکارا با واشنگتن در ماه‌های گذشته بر سر تصمیم ترکیه در خصوص خرید سامانه‌های روسی اس -۴۰۰ خدشه‌دار شده و مقامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند در صورت ادامه اصرار آنکارا بر خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های اف -۳۵ را از این کشور خارج خواهند کرد؛ تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.

آمریکا معتقد است که چنین اقدامی در چارچوب ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدیدی برای جنگنده‌های اف ۳۵ خواهد بود. ترکیه قصد دارد این نوع از جنگنده را از آمریکا خریداری کند.

هراس آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو این است که رهگیری جنگنده‌های اف ۳۵ در رادارهای سیستم دفاع موشکی اس- ۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار در مقابله با روسیه کاهش یابد.

نظر شما