شناسهٔ خبر: 33523829 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

در نشست خبری پنجمین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی مطرح شد

«بنز» و «بی ام و» را خوب می‌شناسیم ولی با صنایع خودمان آشنایی نداریم

تهران (پانا) - نشست خبری پنجمین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی امروز دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸ باحضور اکبر عالمی رئیس هیئت داوران و بهزاد رشیدی دبیر جشنواره در موسسه فرهنگی صبا برگزار شد.

صاحب‌خبر -

بهزاد رشیدی دبیر پنجمین دوره جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی در آغاز نشست هدف از برگزاری این جشنواره را ارتباط بین فعالان حوزه فیلم و سینما با مدیران بخش‌های علمی و صنعتی عنوان کرد و افزود: ما می‌خواهیم فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی و فناوری و صنعتی کشور ترویج و مستندسازی شود.

وی ادامه داد: مهم ترین هدف ما از برگزاری این جشنواره این است که با ابزار هنر از صنعت و فناوری کشور رفع مهجوری کنیم.

رشیدی با اشاره به سابقه مستندسازی در کشورهای غربی گفت: ما به خوبی با «بنز» و «بی ام و» از صنایع آلمان به خوبی آشنایی داریم چون فیلم‌های بسیاری درباره این کارخانه‌ها وجود دارد، ولی از مهم ترین مراکز صنعتی کشورمان مثلا «گروه صنعتی مپنا» آشنایی نداریم، یا اطلاعات کمی داریم. ما معتقدیم فیلم و هنر می‌تواند در معرفی این مراکز صنعتی به ما کمک کند. در دل این صنایع صدها سوژه برای پرداختن در هنر وجود دارد.

مستندسازی از فعالیت‌های علمی و صنعتی باعث ارتقای فرهنگ صنعتی می‌شود

وی ادامه داد: این کار ارتقای فرهنگ صنعتی را در پی خواهد داشت و آگاهی مردم را از فعالیت های علمی و صنعتی افزایش خواهد داد. همچنین به افزایش اشتغال و نهایتا شکوفایی صنعتی کمک خواهد کرد.

رشیدی با اشاره به ویژگی‌های پنجمین دوره جشنواره عکس و فیلم صنعتی گفت: امسال تلاش داریم با کمک اساتید مختلف به تبیین و تعریف موضوعات و محورها بپردازیم. همچنین با سازمان سینمایی و موسسات زیرمجموعه آن، که سیاستگذار تولید فیلم در کشور هستند، توافق‌هایی کردیم. این توافق‌ها هم برای حضور در جشنواره و حمایت از آن است و هم قرار است سازمان سینمایی در تولید آثار به ما کمک کند. دیگر اینکه امسال شرکت‌های صنعتی و دانش بنیان و دانشگاهها در جشنواره در کنار ما حضور خواهند داشت.

وی در انتهای توضیحات خود از اکبر عالمی رئیس هیئت داوران و ناصر باکیده و مسعود نجفی دبیران دوره های پیشین تشکر کرد.

جهان‌بینی و نگاه شماست که به عکس ارزش می‌دهد

اکبر عالمی مدرس دانشگاه و رئیس هیئت داوران این جشنواره در ادامه اظهار کرد: یکی از آرزوهای بشر ثبت لحظه بود که در ۱۸۲۷ با اختراع عکاسی به حقیقت پیوست.

عکاسی یک معجزه است و هر عکس باید بتواند فرصت بی‌اعتنایی را از ما بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت عکس و فیلم در انتقال اطلاعات در دنیای امروز گفت: یک عکس میتواند بیش از هزار کلمه حرف بزند. امروز می‌توانیم در یک جزیره کار کنیم و تصویر آن را به همه دنیا نشان دهیم. البته در عکاسی صنعتی باید اول از همه مخاطب هدف را مشخص کنیم.

عالمی ادامه داد: عکاسی دوبار اختراع شده است. یکی زمان آنالوگ و دیگری زمان دیجیتال. در دنیای عکاسی دیجیتال که احتمال خطا به حداقل می‌رسد و محاسبات را دستگاه انجام می‌دهد فقط یک چیز اهمیت دارد و آن نگاه عکاس است؛ یعنی ذهن آدمی که آن لحظه را ثبت می‌کند. در واقع جهان‌بینی و نگاه شماست که به عکس ارزش می‌دهد.

در ادامه برنامه پوستر جشنواره رونمایی شد.

پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی از ۱۵ تا ۱۷ مهرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما