شناسهٔ خبر: 33523289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

معادلات منطقه پس از انفجار نفتکش‌ها به کدام سو می‌رود؟ / ترامپ راهبرد واضحی ندارد / کسی دنبال تنش بیشتر نیست

با اینکه انتشار ویدیویی مبنی بر تلاش ایران برای برداشتن مین عمل نکرده از یکی از این نفت کش‌ها می‌تواند نشان دهنده عزم جدی واشنگتن برای تنش زایی بیشتر باشد، مواضع دونالد ترامپ حاکی از این امر نیست. صحبت‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا، به اتخاذ یک گزینه واضح در تعامل با ایران، اشاره‌ای نمی‌کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معادلات منطقه پس از انفجار نفتکش‌ها به کدام سو می‌رود؟ / ترامپ راهبرد واضحی ندارد / گزینه‌های آمریکا علیه ایران محدودتر شده

الاخبار نوشت: پس از حمله به نفت کش‌ها در دریای عمان، بازگشت آرامش به منطقه دشوار به نظر می‌رسد. از زمان درگیری بین ایالات متحده و ایران، این اولین عملیات تنش زا در منطقه نبوده و قطعا آخری هم نخواهد بود. اما شکی نیست که عملیات اخیر با پیام‌های سیاسی سرگشاده و انبوه احتمالات که در پی آن مطرح می‌شود، اهمیت زیادی دارد. عامل حمله دریای عمان هر طرفی باشد، موفق شد صحنه منطقه‌ای را به یک بازی به شدت خطرناک وارد کند که به این سادگی امکان کنترل آن وجود ندارد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: در خصوص حمله به نفت کش‌ها در دریای عمان، شاهد واکنش‌های زیادی از سوی دولت‌های مختلف بودیم، اما در این بین، واکنش آمریکا در روز‌های آینده از اهمیت زیادی برخوردار است.

پس از آنکه شبکه سی ان ان در گزارشی به نقل از یک مقام رسمی در دولت آمریکا از حمله موشک ایرانی به بالگرد آمریکایی، کمی پیش از حمله به نفت کش‌ها در دریای عمان خبر داد، ایالات متحده گزارش مذکور را تایید یا تکذیب نکرد. با اینکه انتشار ویدیویی مبنی بر تلاش ایران برای برداشتن مین عمل نکرده از یکی از این نفت کش‌ها می‌تواند نشان دهنده عزم جدی واشنگتن برای تنش زایی بیشتر باشد، مواضع دونالد ترامپ حاکی از این امر نیست. صحبت‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا، به اتخاذ یک گزینه واضح در تعامل با ایران، اشاره‌ای نمی‌کند، همانطور که وی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت برخورد با ایران گفت: «خواهیم دید که چه اتفاقی می‌افتد».

به نظر می‌رسد ابهام در موضع گیری‌های ترامپ از این جهت است که وی منتظر ارزیابی‌های ارکان دولتش و شور‌های آن‌ها برای ارائه گزینه‌های پاسخ است. در این چارچوب، مواضع وزیر دفاع آمریکا، پاتریک شاناهان اهمیت دارد، که تصریح کرد: «شرایط در خلیج فارس، یک مسئولیت بین المللی است و ما بر دیپلماسی بعنوان وسیله‌ای برای کاهش تنش، تکیه می‌کنیم».

این لحن وزیر دفاع دولت ترامپ دربردارنده عدم التزام آمریکا به دادن یک پاسخ گسترده است؛ همانطور که تاکید کرد: «ما، یعنی من، جان بولتون و مایک پمپئو در تلاش هستیم تا یک نشست بین المللی در مورد این مشکل بین المللی برگزار شود».

به موازات واکنش دیپلماتیکی که تهران پس از عملیات جبهه گیری که آمریکایی‌ها در پیش گرفتند، منتظر آن است، اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ابزار‌های اقدام جدیدی در منطقه در حال ظهور است که هدف از آن، ایجاد شرایطی برای تکرار نشدن این حوادث است. این در حالی است که رویترز به نقل از مسئولان آمریکایی از انجام اقداماتی خبر داده است که با همکاری هم پیمانان، برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در دست اجراست.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما