شناسهٔ خبر: 33521784 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وضعیت حمل و نقل زائران در عربستان/ علائم اتوبوس‌های ویژه حجاج ایرانی

حمل و نقل زمینی در سفر حج تمتع به دو صورت برون شهری و درون شهری برای زائران کشورمان صورت می‌گیرد که در مکه مکرمه با توجه به دور بودن محل اسکان زائران تا مسجدالحرام، ایستگاه‌ها و اتوبوس‌های خاصی برای زائران ایرانی پیش‌بینی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، حمل و نقل حجاج شامل حمل و نقل هوایی و زمینی است. زائران خانه خدا امسال با ۳۶۱ پرواز به حج تمتع مشرف می‌شوند که نیمی از زائران مدینه بعد و نیمی دیگر مدینه قبل هستند.

پس از ورود زائران به عربستان، آن‌ها با وسایل حمل و نقل زمینی به اماکن زیارت مشرف می‌شوند. به طوری که زائران خانه خدا پس از حضور در فرودگاه‌ عربستان، با وسایل حمل و نقل درون شهری به محل اقامت می‌روند. در مدینه منوره به دلیل ساخت‌وسازها در بخش مرکزی، تعداد هتل‌ها بسیار محدود است، به طوری که حدود ۲۲ هتل برای زائران ایرانی اجاره شده است و زائران زمان کمی باید در مدینه اسکان یابند.

 

بر همین اساس زائران در مدینه منوره ۴ تا ۶ روز اقامت دارند و به دلیل نزدیک بودن هتل‌ها به مسجدالنبی (ص) و قبرستان بقیع، نیازی به حمل و نقل درون شهری نیست و زائران از هتل‌ها به صورت پیاده به زیارت می‌روند.

 

اما در مکه مکرمه به دلیل دور بودن هتل‌ها از مسجدالحرام، زائران با وسایل حمل و نقل به زیارت می‌روند که سازمان حج و زیارت برای راحتی زائران اتوبوس‌های مجهزی را به منظور تردد زائران خانه خدا از هتل تا مسجدالحرام و بالعکس قرار داده است. همچنین حمل و نقل زائران در زمان اجرای برنامه زیارت دوره در مکه و مدینه با اتوبوس‌ها انجام می‌شود.

 

زائران مدینه اول پس از پایان اقامت خود در مدینه، با وسایل ایاب و ذهاب به مسجد شجره رفته و در آنجا مُحرم می‌شوند و لبیک‌گویان به مکه مکرمه تشرف می‌یابند. زائران مدینه دوم نیز پس از ورود به عربستان، در مسجد جُحفه مُحرم شده و با وسیله نقلیه از پیش تعیین شده به مکه مکرمه مشرف خواهند شد.

 

در مکه مکرمه نیز ایستگاه‌های مختلفی در خروجی‌های مختلف مسجدالحرام وجود دارد که زائران ایرانی را به محل اسکان و بالعلکس مشایعت می‌کند. البته تعداد اتوبوس‌های مستقر در هر ایستگاه بستگی به تعداد زائران دارد، به طوری که به دلیل اینکه بیشتر زائران از دارهادی، دار بنیان، زهره السعد ۴، نسمات الوسیم، برج الرائد و دار البیاضیه خارج می‌شوند، در این ایستگاه اتوبوس‌های بیشتری قرار دارد تا زائران برای بازگشت در گرمای هوا معطل نشوند.

 

علاوه بر این، با توجه به ازدحام جمعیت در برخی از ساعات شبانه‌روز در ایستگاه‌های اتوبوس منتهی به مسجدالحرام، سازمان حج و زیارت شاخصه‌های خاصی را برای وسایل حمل و نقل زائران ایرانی در نظر گرفته است تا زائران به راحتی بتواند اتوبوس‌های ویژه حمل و نقل زائران کشورمان را تشخیص دهند. به طوری که تمام اتوبوس‌های حجاج ایرانی با نصب سه پرچم جمهوری اسلامی با شماره و رنگ‌های خاص در قطع ۷۰×۵۰ سانتی متر از سایر اتوبوس‌ها مجزا می‌شود.

همچنین رنگ و زمینه اتوبوس برای هر خط ویژه ایرانیان تفاوت‌هایی دارد که حجاج براساس اطلاعیه‌ها و توجیه مدیران کاروان‌ها نسبت به علائم آشنا خواهند شد. علائم به گونه‌ای طراحی شده است که حجاج کم سواد و حتی بی‌سواد هم می‌توانند ایستگاه منتهی به منطقه سکونت خود را پیدا کنند.

 

 

تردد زائران خانه خدا امسال با توجه به گرمای هوا در ایام حج، با اتوبوس‌های مناسب خواهد بود تا زائران به راحتی بتوانند به زیارت بپردازند.

به گزارش فارس، سال گذشته ۲۲ خط و ۵ ایستگاه در مکه مکرمه برای تردد زائران خانه خدا از هتل‌ها تا مسجدالحرام فعال بود.

انتهای پیام/

نظر شما