شناسهٔ خبر: 33521666 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ضرورت نگاه همگانی به جایگاه محوری دستگاه تعلیم و تربیت

کرج – ایرنا- آموزش و پرورش پایه و اساس علم و دانش و شخصیت سازی در هر جامعه شناخته می شود؛ هر چند مراکز آموزش عالی تکمیل کننده سطوح علمی و پژوهشی به شمار می آید اما به گفته کارشناسان، شخصیت آینده سازان در سال های آغاز زندگی و علم آموزی شکل می گیرد.

صاحب‌خبر -

نیروی انسانی سرمایه اصلی یک سرزمین محسوب می‌شود که اگر به خوبی رشد و تعالی یابد، پویایی و شکوفایی آن سرزمین رقم خواهد خورد و هر روز بر میزان سرمایه‌های اجتماعی، اقتصادی، فکری و علمی افزوده می‌شود.

نتیجه برخورداری از یک جامعه فعال و پویا، فتح قله‌های رشدو ترقی و سرعت عمل در دستیابی به فناوری و دانش علمی برای بهزیستن است.

براین اساس، آموزش و پرورش را رکن اساسی و پایه ترویج فرهنگ، علم و شخصیت پروری می‌دانند هر چند قاطبه جمعیت هدف این دستگاه آموزشی کودکان و نوجوانی هستند که هنوز سرد و گرم روزگار را به خوبی تجربه نکرده اما شخصیت آنان در این همین دوران تحصیلی شکل می‌گیرد.

منظور و مقصود این گزارش در واقع پرداختن موشکافانه به نقش محوری معلمان و فرهنگیان در دستگاه تعلیم و تربیت برای آماده سازی نسل‌های آینده ساز است که اگر پایه فعالیت‌های علمی و پرورشی در فضای مدرسه به خوبی شکل بگیرد به طور قطع مراتب عالی تحصیلی استمرار خواهد یافت و ریزش فکری سرمایه‌های اجتماعی اندک خواهد بود.

دانش آموزان یا سرمایه‌های اجتماعی کشور زمانی به شکوفایی فکری می رسند که معلمان و فرهنگیان بدون دغدغه، آینده سازان را به سمت کمال انسانی و تعالی فکری ترغیب و تشویق کنند و مسیر به شکلی ترسیم شود که سبقت علمی و فکری در جامعه هدف خودنمایی کند.

آنچه می‌تواند ذهن کنجکاو کودکان را به سمت واقعیت‌های زندگی و علمی رهنمون شود آن است که معلم با تمام وجود، داشته‌های علمی خویش را با طعم و چاشنی دوست داشتنی محبت و فروتنی در ذهن آینده سازان بنشاند و عطش فراگیری را جایگزین رفتارهای شیطنت آمیز کند.

با این وجود تاکید دانشوران، فرهیختگان علمی و دلسوزان جامعه بر توجه ویژه عمومی به نهاد تعلیم و تربیت است نهادی که ارزش خدمات آن فراتر از رفتارهای احساسی والدین به شمار می‌رود و اگر این نهاد به خوبی در متن و نگاه عمیق جامعه قرار گیرد، برونداد آن تعالی نسل‌ها خواهد بود.

از این رو شاید فکر کنیم تنها دولت و دستگاه‌های حاکمیتی است که می‌تواند تنها ناجی نهاد تعلیم و تربیت از مشکلات و کاستی باشد هر چند که باید نقشه راه توسط تصمیم گیران و نخبگان علمی و اجتماعی ترسیم شود اما واقعیت امر این است که در کنار حمایت‌ها و ترسیم نقشه‌ها، این مردم هستند که باید برای کمک به رشد و تعالی آینده، آموزش و پرورش را همراهی کنند.

اگر چه در قانون اساسی، زمینه سازی تعلیم و تربیت رایگان آینده سازان، دولت و حاکمیت است اما گاهی خود مردم هم می‌توانند در تعالی بخش به سطوح مختلف آموزشی و پرورشی دست داد حمایتگر دستگاه تربیت و تربیت هستند.

از دیگر سو افزون بر نقش همکارانه و حمایتگرانه مردم، آنچه امروز قاطبه جامعه معلمان و فرهنگیان کشور از مسئولان ودست اندرکاران انتظار دارند این است که در سطح حمایت‌های مالی و حقوقی دستگاه آموزشی کشور مورد توجه ویژه قرارگیرد تا دغدغه معیشتی بر امر تعلیم و تربیت تأثیر منفی نداشته باشد.

نکته اساسی در کنار حمایت‌های مالی و حقوقی، پربار شدن برنامه‌های آموزشی و مهارتی در مدارس است که فرایند تعلیم و تربیت را جهت دهی خواهد کرد و در این میان فراگیری علوم و فنون توسط معلمان و متعلمان خود از نکات حائز اهمیت به شمار می‌رود.

تاکید می‌شود که توسعه انسانی رکن اصلی توسعه پایدار است که این مهم بر دوش آموزش و پرورش در هر کشوری است زیرا آموزش و پرورش در ساختن یک جامعه پویا نقش محوری دارد لذا برای ارتقا کیفیت آموزش در کشورباید تلاش بیشتری شود.

تعلیم و تزکیه نفس و آموزش فلسفه معانی زندگی به نسل‌های آینده از مهمترین وظایف معلمان است زیرا در جامعه‌ای که علم و دانایی، محور توانمندی و توسعه جوامع بشری باشد ارتقا کیفی آموزش و تربیت نسلی پرسشگر و خلاق امری ضروری است.

توسعه کمی و کیفی آموزش، توسعه مشارکت عمومی، ارتقای سلامت و بهسازی منابع انسانی از مهمترین اولویت‌های کاری آموزش و پرورش است.

بر این اساس آموزش و پرورش زمینه ساز رشد فکری و اخلاقی انسان‌های یک جامعه پویا است و مهمترین مسیر کمال انسان به سوی سعادت و خوشبختی در مدرسه و فضای تعلیم تربیت نهفته شده است.

اهمیت نقش آموزش و پرورش در تربیت نیروهای متخصص، دانشمند و آشنا به علوم جدید بسیار حائز اهمیت است و اگر ما بخواهیم بمانیم و کرامت داشته باشیم هیچ راهی جز استفاده از علوم تجربی، فناوری ی و دستاوردهای مثبت تمدن بشری نداریم.

یکی ازوظایف مهم نظام آموزش و پرورش کشور تربیت انسان‌های خودباوراست پس در این مجموعه مهم و تأثیرگذار باید انسان‌هایی تربیت پیدا کنند که بدانند ریشه در گذشته دارند، اما در دنیای امروز زندگی می‌کنند و باید به آینده بیندیشند.

برای دستیابی به جامعه‌ای ایده آل، پیشرفته و پویا که در آن انسان‌ها صاحب حق و کرامت باشند، نیازمند تشکیلات نو، معلمان نواندیش و دانش آموزان نوپرداز هستیم.

آموزش و پرورش را می‌توان قلب پیکره جامعه دانست که هرگونه آسیبی به آن، موجب زیان سایر بخش‌ها می‌شود و رسالت این نهاد پرورش و تربیت نیروی آگاه، کارآمد و متعهد برای کشور است.

مدیر کل آموزش و پرورش البرز می‌گوید: امروز حدود یک میلیون نفر در عرصه تعلیم وتربیت کشور فعالیت دارند که بیانگر اهمیت بالای جایگاه نهاد تعلیم و تربیت ایران است.

سالار قاسمی اظهار داشت: برای بهره وری از ظرفیت نیروی انسانی از جمله در آموزش و پرورش باید به سه محور مهم جذب، آموزش و نگه داشت نیروی انسانی در این مجموعه تأثیر گذار توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه این نیروهای انسانی را باید تحت پوشش دوره‌های توانمند سازی قرار دهیم، خاطرنشان کرد: آموزش‌های نیروی انسانی در آموزش و پرورش باید مستمر باشد زیرا آشنایی معلمان با آخرین یافته‌های علمی در باروری فکری دانش آموزان تاثیر گذاراست.

مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز بیان داشت: در نگه داشت نیروی انسانی در آموزش و پرورش ما نتوانستیم آنگونه که لازم است، کار کنیم.

وی با بیان اینکه این مشکل جدی به معلمان برنمی گردد، یادآورشد: در واقع سیستم و نظام تعلیم و تربیت کشور دارای کاستی‌ها و مشکلاتی است و برای برخورداری از نیروهای توانمند در مجموعه آموزش و پرورش باید روی محور آموزش‌های حضوری و غیر حضوری توجه ویژه کرد که در ۶ زیر نظام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آن تاکید شده است.

قاسمی افزود: اجرای موفق سند تحول بنیادین منوط به داشتن مربیان موفق است لذا برای رسیدن به اهداف والای نهاد تعلیم و تربیت بر اساس ساحت‌های ششگانه تعریف شده در سند تحول بنیادین باید به معلمان در جامعه اهمیت ویژه ای داده شود.

مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: برای بالا بردن انگیزه دانش آموزان باید زیر نظام‌های سند تحول بنیادین در مدارس کشور عملیاتی شود تا با بکارگیری فناوری‌های نوین شاهد تحول در آموزش و پرورش شویم.

قاسمی نقش معلم را در عرصه تعلیم و تربیت همانند یک راهنما ذکر کرد و ادامه داد: در آموزش و پرورش باید روی آموزش‌های گروهی متمرکز شد که در این نگاه معلمان نقش راهنما دارند.

وی با اشاره به اینکه بهترین نیروهای مورد نیاز در حوزه آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شوند، تصریح کرد: توجه به دانشگاه فرهنگیان در کشور و استان البرز از جمله محورهای مهم در حوزه آموزش و پرورش به منظور تأمین نیروی متخصص مورد نیاز آموزش و پرورش است که باید مورد حمایت خاص در بخش فضای آموزشی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: برای رشد و تعالی آموزش و پرورش درهر جامعه‌ای باید معلم و دانش آموز هر ۲ در کنار هم باشند تا تلاش آنها نتیجه دهد.

وی نظام تعلیم و تربیت را بسیار پیچیده عنوان کرد و گفت: آینده نگری در مورد امر تعلیم و تربیت با توجه به ظرافت‌های خاص آن بسیار پیچیده است لذا مسائل مربوط به این حوزه مهم را باید بر اساس ساحت‌های تعریف شده در سند تحول بنیادین پیش برد و اگر ما بر اساس این سند حرکت کنیم و نگاه حاکمیتی متوازن بر آن حاکم باشد، آینده امیدوار کننده‌ای برای آموزش و پرورش پیش بینی می‌شود.

قاسمی اظهار داشت: از حیث نظری و عملی باید به آموزش و پرورش توجه ویژه شود و زیرنظام های سند تحول بنیادین درنظام تعلیم و تربیت کشور عملیاتی کرد.

وی در ادامه به بیان دیدگاه رهبر معظم انقلاب در خصوص آموزش و پرورش پرداخت و افزود: از نگاه معظم له، آموزش و پرورش انسان ساز، تمدن ساز و کانون خلق آینده است پس نباید از نقش این دستگاه مهم در تمدن ایرانی و اسلامی غفلت کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز عنوان کرد: حاکمیت، دولت، خانواده، جامعه و رسانه‌ها همگی باید در خدمت آموزش و پرورش کشور باشند.

وی اجماع ملی را در حمایت همه جانبه از آموزش و پرورش کشور را ضروری عنوان کرد و یادآورشد: اگر این اجماع برای کمک و حمایت از آموزش و پرورش شکل بگیرد شاهد رخ دادن رویدادهای خوبی در خانواده بزرگ و تأثیرگذار آموزش و پرورش در جامعه خواهیم شد.

قاسمی، رفع مشکلات معلمان از جمله در بخش معیشتی و اجرای کامل رتبه بندی را از دیگری موارد مهمی برشمرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در چهل سال گذشته تحولات و اقدامات خوبی در حوزه آموزش و پرورش به برکت انقلاب اسلامی انجام شده است اما کافی نیست و نیاز به تلاش بیشتر و عزم جدی مسئولان در کمک به این حوزه مهم و تأثیرگذار دارد.

مدارس و تحول بنیادین

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان البرزگفت: آموزش و پرورش وزارت وسیعی است که نباید براساس سلیقه افراد بلکه باید طبق نسخه‌ای مشخص که همانا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، اداره شود.

نصراله صالحی بیان داشت: برنامه ریزی برای آموزش و پروش ازجمله حقوق مردم و از وظایف حاکمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سند تحول نقشه راه اصلاح و تحول دستگاه تعلیم وتربیت تا سال ۱۴۰۴ که براساس چارچوب و پشتوانه‌های علمی، مبانی نظری، فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ترسیم شده و محصول کار بیش از ۶۰۰ کارشناس حوزه و دانشگاه است که در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان البرز اضافه کرد: خطوط، چارچوب کلی و نظام فکری تعلیم وتربیت درسند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان و مهندسی شده است.

وی با بیان اینکه آموزش براساس قانون رایگان و دریافت خدمات تربیتی جزو حقوق ملت بوده و دولت مکلف است خدماتی در این بخش ارائه دهد، خاطرنشان کرد: با این وجود دولت به تنهایی نمی‌تواند تعلیم و تربیت با کیفیتی که مد نظر است پیش ببرد به همین دلیل حمایت و پشتیبانی مردم از مدرسه‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

وی گفت: مدارس مرکز مولد نیروی انسانی جامعه هستند و همه نیازمندی‌های جامعه از نظر نیروی انسانی از مدرسه تأمین می‌شود.

وی عنوان کرد: هر قدر اقبال عمومی نسبت به حوزه تعلیم و تربیت و معلمان بیشتر شود منفعت بیشتری نصیب اجتماع خواهد شد.

صالحی با اشاره به اینکه براساس سند تحول معلم کارمند نیست بلکه یک عنصرعلمی، تربیتی و فرهنگی است، بیان داشت: خون معلمان نسبت به دیگر کارمندان رنگین‌تر نیست اما همه جامعه به معلمان نیاز دارند و همه از مسیر مدرسه عبور می‌کنند.

وی تاکید کرد: دردانشگاه فرهنگیان نیز به دنبال تربیت متخصص برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در مدارس هستیم.

کارکرد اجتماعی مدارس

رئیس بسیج کانون فرهنگیان آموزش و پرورش البرزگفت: اجتماعی کردن کودکان و نوجوانان در قلمرو آموزش و پرورش، از یک طرف با استفاده ازکتابهای درسی صورت می‌گیرد که در آنها بر مفاهیم اساسی تربیت اجتماعی تاکید می‌شود.

مجتبی آمرکاشی افزود: آموزش و پرورش با تاکید بر مفاهیم اجتماعی، روابط مطلوب و الگوهای مناسب و رفتار اجتماعی را به دانش آموزان نشان می‌دهد.

رئیس بسیج کانون فرهنگیان آموزش و پرورش البرز بیان داشت: دانش آموزان از طریق برخوردهای اجتماعی با همسالان، معلمان، مربیان، ناظم و مدیر مدرسه، چگونگی روابط اجتماعی را فرا می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت انطباق محتوای کتابهای درسی با واقعیات زندگی اجتماعی و در صورت هماهنگ و همسو بودن روابط متقابل اجتماعی یا مفاهیمی که در کتاب‌های دانش آموزان مطرح می‌شود می‌توان ادعا کرد که مدارس کارکرد اجتماعی کردن را به خوبی انجام داده‌اند.

رئیس بسیج کانون فرهنگیان آموزش و پرورش البرز تصریح کرد: بعد از خانواده، اولین رکن تربیت اجتماعی که در واقع مهم‌ترین و مؤثرترین نهاد تربیتی محسوب می‌شود را مدرسه تشکیل می‌دهد.

وی نقش کارکرد تربیت اجتماعی در فرآیند توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رموثر دانست و یاد آورشد: در واقع مدارس و سایر مؤسسات آموزشی در جوامع امروز تلاش دارند تا دانش آموزان را به سمت زندگی مبتنی بر اخلاق هدایت کنند.

آمرکاشی گفت: امروز اجرای انواع بازی‌ها، شرکت دادن دانش آموزان در نمایش‌های مدرسه، موسیقی و امور هنری، انجام مراسم مختلف و تمام فعالیت‌های خارج از کلاس و همه چیزهایی که در مدرسه آموخته می‌شود، جنبة فعالیت اجتماعی و عمومی آموزش و پرورش را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش وظایف مهمتر دیگری چون گسترش شخصیت، آموزش فرهنگی، توسعة ارزش‌های اخلاقی و مدنی، آموزش بزرگسالان و آموزش رسانه‌ای را نیز بر عهده دارد.

رئیس بسیج کانون فرهنگیان استان البرز در ادامه به تأثیر فضای مجازی در دانش آموزان پرداخت و افزود: بیشترین آمار مخاطبان در فضای مجازی به گروره سنی نوجوان و جوان برمی گردد.

آمرکاشی اظهارداشت: مهد تربیت فرزندان ایران مدارس است لذا باید کاری کنیم که دانش آموزان تغذیه فکری مثبت داشته باشند تا درفضای مجازی آسیب نبینند.

وی با اشاره به اینکه روشنگری و بصیرت افزایی در حوزه فضای مجازی برای دانش آموزان و اولیا ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: برای آگاهی بخشی به جامعه هدف در آموزش و پرورش باید بسته‌های فرهنگی تهیه کرد و دراختیار جامعه هدف قرار دارد.

آمرکاشی تصریح کرد: دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای از محورهای مهمی است که امروزه باید در کانون خانواده و مدارس باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه معلم، دانش آموز و خانواده سه ضلع مهم آموزش را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: باید تعامل لازم بین این سه عضو مهم وجود داشته باشد.

وی اجرای طرح شهید بهنام محمدی و فرهنگ مسجد در مدارس و محله‌های البرز را از جمله برنامه‌های مؤثر در آگاهی بخشی و پیشگیری از آسیب‌ها در گروه سنی دانش آموزان برشمرد و ادامه داد: برای معلمان نیز طرح صالحین از سوی بسیج فرهنگیان در حال اجراست.

آمرکاشی تاکید کرد: مسئولان به امور معیشتی فرهنگیان باید نگاه کامل داشته باشند تا معلمان با آسودگی و آرامش کار کنند.

چاره اندیشی برای معیشت معلمان

مسئول انجمن اسلامی معلمان البرز با یادآوری مشکلات و مطالبات به حق معلمان گفت: فرهنگیان در مقابل مشکلات، رفتاری نجیبانه و صبورانه دارند.

منوچهر اتابکی اظهارداشت: معلمان فرهیخته این استان با شناخت شرایط حساس کنونی و ریشه‌های مشکلات صبورانه در سنگر تعلیم وتربیت خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: این قشر فرهیخته با انجام رسالت معلمی و پرهیز از اقداماتی که به رشد و تعلیم و تربیت فرزندانمان آسیب می‌زند، متعهد است.

اتابکی با اشاره به اینکه البرز ۲۵ هزار فرهنگی شاغل دارد، گفت: معلمان این استان با احترام به قوانین و ضوابط پیگیر مطالباتشان در بخش‌های مختلف هستند.

وی اضافه کرد: برای کاهش مشکلات فرهنگیان درالبرز همدلی و همراهی لازم از سوی نماینده عالی دولت در این استان وجود دارد.

مسئول انجمن اسلامی معلمان البرز با بیان اینکه معلمان در بخش افزایش حقوق و رتبه بندی نیاز به حمایت ویژه دارند، یادآورشد: کاهش مشکلات معلمان درفضای کاری و مالی به عزم ملی و حمایت همه جانبه مسئولان نیاز دارد.

اتابکی از تراکم بالای دانش آموزان درکلاس، تفاوت زیاد بین حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت، پاسخگو نبودن حقوق آنان در هزینه‌های زندگی با توجه به افزایش شدید هزینه‌ها و قیمت کالاهای مورد نیاز که به شخصیت و منزلت آنان آسیب زده و نبود خلاقیت و آزادی عمل در کلاس درس به عنوان محورهای اصلی مطالبات معلمان یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: البرز از نظر فضای آموزشی در ردیف استان‌ها کم برخوردار کشور قرار دارد.

رئیس انجمن اسلامی معلمان البرز، جمعیت دانش آموزی البرز را برابر با جمعیت کل برخی از استان‌های کشور دانست و تاکید کرد: معلم محور اصلی تعلیم و تربیت است زیرا نیروی انسانی مولد جامعه زیر دستان این نیروهای فرهیخته رشد و تربیت می‌یابند پس باید به مطالباتشان اهمیت داد وبه خواسته‌های به حقشان توجه کرد.

اتابکی گفت: آگاهی بخشی و اصلاح امور مهمترین شاخص کاری انجمن اسلامی معلمان است که این مهم با هدف حراست از اصول انقلاب اسلامی و احیا فرهنگ ارزشی در سراسر کشور دنبال می‌شود.

وی در ادامه به کاهش علاقه و انگیزه دانش آموزان به درس علل متعددی دارد که یکی از آنها در آموزش و پرورش ما می‌تواند تسلط دانش آموزان به تکنولوژی باشد، البته این نیز به خودی خود به نظر بنده تأثیری در کاهش انگیزه ندارد زیرا آنچه به عنوان تکنولوژی در اختیار اغلب دانش آموزان قرار دارد مورد استفاده در سرگرمی‌های بعضاً نامناسب، وقت گیرو خسته کننده ذهن است که باید برای آن تدابیریاندیشید که اهمیت فراوانی دارد.

وی یادآورشد: کاهش جذابیت درس معلمان به خاطر تسلط دانش آموزان به تکنولوژی نیز به علل گوناگونی چون منطبق نبودن محتوای منابع درسی ما با نیازها و اقتضائات روز و علاقه دانش آموزان، محتوا قابلیت ارائه به تکنولوژی‌های روز و جذاب و مجهز نبودن مراکز آموزشی به تجهیزات لازم بر می‌گردد.

مسئول انجمن اسلامی معلمان استان البرز از روحیه بخشی به معلم اعم از مادی و معنوی به عنوان یکی از محورهای مورد توجه در عرصه تعلیم و تربیت یاد کرد.

توجه به ابعاد کیفی تحول در آموزش و پرورش

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج هم اظهارداشت: آموزش و پرورش از مهمترین عوامل توسعه اجتماعی است به همین دلیل این مجموعه نیازبه تحول اساسی دارد.

فرزاد شعبانی بیان داشت: نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده با انگیزه‌های کاری و بروز خلاقیت و نوآوری می‌تواند در تعلیم و تربیت نسل آینده بسیار تأثیر گذارباشد.

وی خاطرنشان کرد: توجه به ابعاد کیفی آموزش و پرورش در برنامه ریزی ها و وضع مقررات، تأثیر قابل ملاحظه‌ای در رشد و تربیت افراد در جامعه دارد.

شعبانی به حجم بالای کتاب‌های درسی اشاره و تصریح کرد: کتاب‌های درسی برای دانش آموزان سنگین است.

وی ساختار مناسب آموزشی را از جمله مطالبات فرهنگیان برشمرد و یادآورشد: اکنون معلمان در کلاس درس برای ارتباط با دانش آموز خود فرصت لازم را به دلیل تراکم بالای دانش آموزان را ندارند.

فضای مجازی و آگاهی بخشی

مدیرآموزش و پرورش شهرستان نظرآباد استان البرز نیز گفت: هر ساله طرح آشنایی دانش آموزان با فضای مجازی با مشارکت نیروی انتظامی در طول سال تحصیلی برگزار می‌شود.

مسعود مهران نیا اظهارداشت: هدف از اجرای این طرح را آگاهی بخشی به دانش آموزان در بخش فضای مجازی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و استفاده بهینه از مزایای این فضا ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: آگاهی بخشی به دانش‌آموزان در مورد اهداف پلید برخی شبکه‌های ماهواره‌ای، آسیب‌ها و تهدیدات اجتماعی در فضای مجازی می‌تواند نقش مؤثری حتی در پر کردن اوقات فراغت آنان در این بخش داشته باشد.

مهران نیا تصریح کرد: درقالب این طرح در مدارس نمایشگاه فضای مجازی برپا می‌شود که در آن توصیه‌های پلیس فتا به صورت پوستر و بنر در معرض دید دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: برخی دانش‌آموزان آگاهی لازم را نسبت به مصادیق جرایم اینترنتی ندارند لذا در مدارس مجری این طرح، پیام‌های آموزشی و هشداری از طریق کلیپ و انیمیشن‌ها به دانش آموزان انتقال داده می‌شود.

مهران نیا ادامه داد: باید استفاده آگاهانه و صحیح از فضای مجازی به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

وی از آموزش و پرورش به عنوان گسترده‌ترین نهاد دولتی در کشور یاد کرد و افزود: گسترش این آموزش‌ها در مدارس نه تنها در کاهش آسیب‌ها اجتماعی مؤثر است بلکه دراشاعه فرهنگ قانون مداری در جامعه حائز اهمیت است.

به هرحال آنچه در بحث آموزش و پرورش می‌تواند به عنوان محور نگاه‌ها قرار گیرد این است که در کنار توجه به رفاه و معیشت معلمان، روز آمدی دستگاه تعلیم و تربیت نباید به بوته فراموشی سپرده شود.

امروز فضای مجازی و فناوری اندیشه کودکان، نوجوانان و تمام قشرهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده که در این شرایط خاص می‌بایست نظام تعلیم وتربیت با نگاه نو اداره شده و هر روز بر دامنه برنامه‌های علمی و اجتماعی آن افزوده شود.

در این میان نقش محوری دولت و مسئولان و تصمیم گیران در کناربسیج عمومی برای کمک به روز آمدی مدرسه باید مورد توجه قرار گیرد.

استان البرز ۴۶۰ هزار دانش آموز و حدود ۲۵ هزار معلم دارد.

۲۸۱۹/ ۶۱۵۵

برچسب‌ها:

نظر شما