شناسهٔ خبر: 33518630 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رونمایی از ارتفاعات ترامپ در جولان اشغالی!

مقام‌های اسرائیل در حرکتی که بسیاری آن را نوعی خودشیرینی برای ترامپ قلمداد کرده‌اند شهرکی را در ارتفاعات جولان به نام او زده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از گاردین،در مراسم رونمایی از جدیدترین شهرک‌سازی اسرائیلی‌ها بنیامین نتیانیاهو،نخست وزیر این رژیم و دیوید فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل  حضور داشتند. نتانیاهو در این مراسم برای احداث شهرکی که ارتفاعات ترامپ را به خود گرفته گفت:امروز یک روز تاریخی است. سال ها بود که شهرک جدیدی در جولان احداث نشده بود. علاوه بر آن، از دوست خود که دوست بزرگی برای اسرائیل است و حاکمیت ما بر جولان را به رسمیت شناخت، قدردانی می کنیم.

این کار به نوعی هدیه تولد رژیم اسرائیل به ترامپ به حساب می‌آید. رئیس‌جمهور آمریکا هم در پیامی که توئیتر منتشر کرد این ماجرا قدردانی کرد و  نوشت: «از نخست‌وزیر نتانیاهو و (کابینه) اسرائیل برای این افتخار بزرگ متشکرم».

دونالد ترامپ،رئیس جمهور آمریکا به صورت رسمی از ضمیمه کردن ارتفاعات جولان به سرزمین‌های اشغالی رژیم صهیونیستی حمایت کرده است. 
چند وقت پیش هم ترامپ نقشه‌ای برای نتانیاهو فرستاده بود که در آن روی این مسئله تاکید شده بود. ترامپ در این نقشه رسمی وزارت امور خارجه آمریکا به ارتفاعات جولان اشاره کرده و در کنار آن با فلش کلمه Nice یا همان زیبا را نوشته است. جرد کوشنر،مشاور ارشد دونالد ترامپ و داماد او در جریان دیدار اخیرش از سرزمین‌های اشغالی این نقشه را به نتانیاهو تخویل داده است.  فاکس نیوز گزارش داده،نتانیاهو با خوشحالی از دریافت این نقشه آن را در نشستی خبری به حاضران نشان داده است. مقام‌های آمریکا پیش از این اعلام کرده بودند قصد دارند که پس از پایان ماه رمضان طرح جدیدی برای مناقشه فلسطین را رونمایی کنند که به معامله قرن مشهور شده است. جزئیاتی از این طرح به صورت رسمی منتشر نشده اما گفته می‌شود که الحاق بلندی‌های جولان به اسرائیل که سالهاست در اشغال این رژیم است یکی از بندهای اصلی این طرح به حساب می‌آید.

سازمان ملل مخالفت می‌کند؟

کابینه موقت اسرائیل هم نشست خود را در منطقه اشغالی جولان برگزار کرده است. قرار است 120 خانواده در شهرک ترامپ اقامت کنند. اسرائیل برای تثبیت اشغالگری خود در منطقه جولان قصد دارد تعداد شهرک نشینان را از 25 هزار نفر به 250 هزار نفر در مدت سی سال افزایش دهد. اسرائیل به این منظور برای احداث دو شهر و 30 هزار واحد مسکونی برنامه ریزی می کند. ارتفاعات جولان، فلاتی صخره‌ای در جنوب غربی سوریه است که بین مرزهای سوریه، لبنان، اردن و اسرائیل  قرار گرفته است. اسرائیل در جنگ 6 روزه ژوئن 1967، جولان را به اشغال خود درآورد. سوریه در سال 1973، برای بازپس‌گیری آن تلاش کرد  اما  موفق  نشد و سرانجام اسرائیل در سال 1981، ارتفاعات جولان را به عنوان بخشی از خاکش اعلام کرد؛ اقدامی که هیچگاه مورد تایید سازمان ملل متحد قرار نگرفت. اهالی بلندی‌های اشغالی جولان هم برگزاری نشست کابینه رژیم صهیونیستی در این منطقه و نامگذاری شهرکی در آن به نام "ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا را محکوم کرده‌اند. ساکنان جولان همچنین اینگونه اقدامات رژیم صهیونیستی را باطل و مخالف با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل دانستند و تأکید کردند که این اقدامات حقیقت تاریخی جولان که یک سرزمین عربی سوری است، تغییر نخواهد داد.

۵۰۵۰

نظر شما