شناسهٔ خبر: 33516871 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته خبری ۲۶ خرداد؛

از اعلام فراخوان جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور تا بررسی مشکلات بیماران دیالیزی

«دهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور فراخوان شد»، « جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در خراسان‌شمالی برگزار می شود» و « بررسی مشکلات بیماران دیالیزی که با کمبودها و کاستی ها دست و پنجه نرم می کنند» تیترهای روز یک شنبه را شامل می شود.

صاحب‌خبر -

وحید نمازی، رئیس حوزه هنری خراسان شمالی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در بجنورد گفت: حوزه هنری خراسان شمالی با عنایت به توجه جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان و مورد خطاب قرار دادن مکرر ایشان در بیانیه تاریخی گام دوم انقلاب اسلامی که نشان از اهمیت و نقش اصلی آنان در تحقق این حرکت دارد، دهمین دوره  جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور را با عنوان «جوان ایرانی» برگزار می کند.

وی با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش کارتون و کاریکاتور برگزار می شود، موضوع بخش کاریکاتور را چهره استاد «بهمن عبدی» کارتونیست و کاریکاتوریست پیشکسوت اعلام کرد.

نمازی افزود: موضوعات بخش کارتون هم «جوان ایرانی؛ گره‌گشای دوره‌های سخت»، «جوان ایرانی؛ فرصتی برای ارتقاء و کارآمدی مدیریت کشور»، «جوان ایرانی؛ خودباور، پر انرژی، باامید، مبتکر و نوآور، بااستعداد، هوشیار و آگاه»، «جوان ایرانی؛ پیش‌ران و محور حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت جامعه»، «جوان ایرانی؛ پرتلاش، جوانمرد، غیرتمند، باگذشت و ایثارگر»، «حل مشکلات کشور؛ اعتماد به جوان ایرانی و امید به نیروی جوانی» و «جوان ایرانی؛ کارآفرین، اشتغال زا و حامی تولید ایرانی» است.

وی با بیان اینکه شرکت برای همه هنرمندان علاقه‌مند آزاد است و هر هنرمند می‌تواند حداکثر با ارائه ۶ اثر در هر بخش جشنواره شرکت کند، بیان کرد: آثار راه یافته به نمایشگاه در کتاب جشنواره چاپ و یک نسخه به صاحبان آثار اهدا می شود.

رئیس حوزه هنری خراسان شمالی، آخرین مهلت ارسال آثار را بیستم مردادماه و داوری آثار را بیست و پنجم مردادماه سال جاری اعلام کرد.

نمازی بیان کرد: علاقه مندان می توانند آثار خود را در سایت http://www.artfest.ir ارسال و ثبت کنند.

 

 

یک گردشگر ژاپنی: 
گردشگری روستایی به یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی تبدیل شده است
یک گردشگر ژاپنی گفت: گردشگری روستایی به یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است.

نوری شاین چی که به مدت یک روز در اقامتگاه بوم گردی زوارم شیروان اسکان داشت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان،  از مشخصه های اصلی گردشگری روستایی را  وجود فضاهای گسترده و باز برای دیدن گردشگرها در زمینه های مختلف دانست و اظهار داشت: گردشگران این فرصت را دارند تا به طور مستقیم فعالیت های دامداری و کشاورزی را دیده و  در زیست بوم منطقه به طبیعت گردی بپردازند.

این گردشگر ژاپنی با بیان اینکه طبیعت منطقه زوارم شیروان در خراسان شمالی بسیار جذاب و دیدنی است و زندگی در میان مردم بومی این منطقه جذاب تر از طبیعت آن است، گفت: نحوه زندگی بومیان منطقه در این روستا تجربه خوبی برای شناخت از فرهنگ و  آداب و رسوم  این منطقه بود.

وی گفت: در چند هفته که سفر خود را به ایران شروع کرده ام، این کشور دارای فرهنگ ها، آداب و رسوم و جشن های مختلفی بود که از پیشینه تاریخی و غنی این کشور حکایت دارد.

 

 

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی: 
۲۹ هکتار از محصول کلزا شیروان بر اثر سرما از بین رفت
مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری، ۲۹ هکتار از سطح کلزا شیروان بر اثر سرما از بین رفت.

محمدنقی کاظمیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: امسال سطح زیر کشت کلزا آبی در این شهرستان 178 هکتار بود که هم اینک به دلایل مزبور، سطح زیر کشت باقی مانده 147 هکتار است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، ارقام این محصول را فرانسوی، آلمانی، ایرانی و اکاپی عنوان کرد و گفت: امسال میانگین عملکرد تولید در هر هکتار دو تُن است که پیش بینی می شود از این میزان 294 تُن محصول برداشت شود.
کاظمیان با اشاره به خسارت کلزای این شهرستان در سال گذشته بر اثر هجوم پرندگان افزود: در سال گذشته این مشکل وجود داشت و به همین علت 258 تُن محصول برداشت شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای تولید محصول بهتر به کشاورزان توصیه می شود آبیاری در مرحله غلاف و تولید دانه صورت گیرد چرا که تاثیر بسیاری بر روی وزن آن دارد.

کاظمیان استفاده از کمباین خوب و هماهنگی و استفاده از نظر کارشناسان جهاد کشاورزی را از دیگر توصیه ها به کشاورزان برای تولید محصول خوب ذکر کرد.

 

 

شهردار شهر زیارت: 
۵۰ درصد از معابر شهر زیارت خاکی است
شهردار شهر زیارت گفت: هم اینک ۵۰ درصد معابر این شهر آسفالت شده و مابقی خاکی است که زیرسازی لازم برای آسفالت آن انجام شده است.

میلاد عزیزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با بیان اینکه به زودی آسفالت ۱۴ هزار متر مربع از معابر این شهر آغاز می‌شود، افزود: شهرداری درآمدی ندارد که این هزینه‌های سنگین را تحمل کند و با مشکلاتی از این قبیل مواجه است که پیگیر حل موضوع هستیم.

شهردار شهر زیارت، گفت: اکثر کوچه‌های شهر زیارت خاکی و نیاز به آسفالت دارد و از سویی تعویض شبکه آبرسانی و حفاری‌های زیادی که پارسال انجام شد مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد که ترمیم آن نیاز به اعتبارات بالایی دارد.

عزیزی گستره معابر شهر زیارت را ۳۰۰ هزار متر مربع عنوان کرد و افزود: اخیرا با پیگیری های انجام شده از طریق معاون وزیر و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، ۵۰۰ تُن قیر رایگان به این شهر اختصاص یافته و ابلاغ شده است.

شهردار شهر زیارت با اشاره به اینکه شهر زیارت در سال ۹۷، ۲۲۰ تُن قیر رایگان تحویل گرفته بود، گفت: با توجه به تازه تأسیس بودن این شهر، اقدامات عمرانی هزینه‌های بالایی دارد که اولویت با آسفالت معابر است ولی چون زیرساخت‌ها آماده نیست نمی‌توان کار چندانی انجام داد.

 

 

فرماندار شیروان: 
فضای نقد آزادانه برای دانشجویان فراهم نشده است
فرماندار شیروان گفت: آن طور که باید و شاید نتوانسته ایم فضای نقد آزادانه را برای دانشجویان و تشکل های دانشجویی شهرستان ایجاد کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شیروان؛ امین رضا مرآتی در نشست هم اندیشی روسای دانشگاه با تشکل های دانشجویی شیروان اظهار داشت: ایجاد فاصله های جلسات نقد و نشست های هم اندیشی ما را به سمت تقابل های مختلفی از جمله اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و غیره می برد که این اصلا خوب نیست.

فرماندار شیروان، با بیان اینکه اگر قرار است فضای عمومی جامعه را مدیریت کنیم باید تمام برش های اجتماعی در یک جهت باشد، گفت:  تا زمانی که شهروند و مدیر منتقد هستیم باید با تمام وجود پای منافع ملی باشیم.

مرآتی افزود: سال گذشته در این شهرستان 520 میلیارد ریال وام اشتغال ۶ درصد پرداخت شد که بخش عمده این تسهیلات را افراد زیر دیپلم دریافت کرده و بخش عمده پروژه های ما یا کشاورزی یا دامداری، آن هم سنتی بود.

نماینده عالی دولت در شیروان با اشاره به اینکه قشر تحصیلکرده متقاضی وام بسیار کم بود، گفت: نیاز است اشتغال نوین را جایگزین اشتغال سنتی کنیم که در بخش اشتغال مشکل جدی در مشارکت بخش خصوصی در این زمینه داریم.

 

 

جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در خراسان‌شمالی برگزار می شود
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان‌شمالی از برپایی جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در استان خبرداد.

پرویز ایمانی، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان شمالی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در بجنورد گفت: جشنواره خیرین مدرسه‌ساز خراسان‌شمالی فردا (۲۷ خرداد) با حضور مسئولان کشوری و استانی در محل مجتمع فرهنگی و هنری گلشن شهرستان بجنورد برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان ۶۰۰ خیر زن و مرد به صورت فعال در امر نوسازی و توسعه مدارس استان در نقاط روستایی و محروم خراسان‌شمالی به فعالیت می‌پردازند، افزود: در جشنواره خیرین مدرسه ساز سال گذشته حدود ۵۳ خیر جدید به جمع خیرین استان افزوده شد.

ایمانی اظهارداشت: سال گذشته در جشنواره خیرین مدرسه ساز استان، مردم نیکوکار و خیر خراسان شمالی ۱۱ میلیارد تومان به این سازمان کمک نقدی و غیر نقدی شامل زمین زراعی، واحد مسکونی و تجاری کمک کردند.

 

 

به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی؛ 
حوزه آبخیز کال شور، محدوده بیابانی خراسان شمالی/ ۹درصد از کل مساحت منابع طبیعی، اراضی بیابانی است
خراسان شمالی با میانگین بارندگی سالیانه حدود ۲۹۵ میلی متر دارای یک اقلیم خشک و نیمه خشک است و البته نیمه جنوبی استان به مراتب از میزان بارندگی کمتر برخوردار است لذا بخش قابل توجهی از این منطقه را بیابان ها و اراضی بیابانی تشکیل می دهد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی: 27 خرداد، روز جهانی مبارزه با بیابان زایی نام گرفته چراکه زندگی حدود یک میلیارد نفر در بیش از 100 کشور جهان در معرض خطر است. در سال 1994 مجمع عمومی سازمان ملل، 17 ژوئن مصادف با 27 خرداد را روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی (WDCD)  اعلام کرد که هدف از آن، ترویج آگاهی‌های عمومی و اجرای کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی و اثرات خشکسالی در کشورهایی بود که به‌طور جدی با خشکسالی یا بیابان‌زایی روبه رو هستند.

روز جهانی مبارزه با بیابان زایی، یک مناسبت منحصر به فرد برای یادآوری این موضوع است که  بیابانزایی را می توان با استفاده از افزایش سطح آگاهی عمومی برای توجه به مسایل محیط زیست و زمین از طریق ارائه آموزش، تقویت مشارکت اجتماعی مردم، همکاری تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در تمامی سطوح  به طور موثر حل کرد. بیابان زایی بزرگترین پدیده در میان چالش های محیط زیستی زمان ما است. با این حال بسیاری از مردم درباره آن آگاه نیستند و یا به آن توجه نمی کنند. بیابان زایی، تخریب زمین در مناطق خشک، نیمه خشک و خشک نیمه مرطوب است. این رخداد در درجه اول توسط فعالیت های انسانی و تغییرات آب و هوایی ایجاد می شود. اکوسیستم مناطق خشک، بیش از یک سوم از مساحت جهان را پوشش می دهد و این سرزمین ها با استفاده نامناسب از زمین بسیار آسیب پذیر هستند. فقر، بی ثباتی سیاسی، جنگل زدایی، معدن کاوی، چرای بیش از حد، کشاورزی ناپایدار وآبیاری با شیوه نادرست می تواند به طور کامل، بهره وری از زمین و فرصت تجدیدپذیری آن را تضعیف کند.

استان خراسان شمالی با میانگین بارندگی سالیانه حدود ۲۹۵ میلی متر دارای یک اقلیم خشک و نیمه خشک است و البته نیمه جنوبی استان به مراتب از میزان بارندگی کمتر و اقلیم شکننده تری برخوردار است لذا بخش قابل توجهی از این منطقه یعنی حوزه آبخیز کال شور را بیابان ها و اراضی بیابانی تشکیل می دهد که مشکلات زیادی را برای ساکنین و بهره‌برداران ایجاد می کند........

 

 

 

شبستان گزارش می دهد؛ 
بررسی مشکلات بیماران دیالیزی که با کمبودها و کاستی ها دست و پنجه نرم می کنند
دستگاه دیالیز بیمارستان امام خمینی(ره) شیروان کم است و به روز نیست که اغلب بیماران باید ساعت ها در نوبت دیالیز قرار بگیرند به طوری که حوصله آنان از این روند درمانی به سر رسیده است.

خبرگزاری شبستان _ شیروان؛ بیماران دیالیزی بیمارستان امام خمینی (ره) شیروان باید ساعت ها پشت سالن بخش دیالیز در محیطی پر رفت و آمد منتظر بمانند تا نوبت دیالیزشان بشود و این در صورتی است که این بیمارستان علاوه بر مردم شیروان، به مردم فاروج هم خدمات درمانی ارائه می دهد که به دلیل روند رو به رشد افزایش بیماران نیازمند توجه بیشتر است.

بیماران دیالیزی این شهرستان علاوه بر اینکه با درد و رنج زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند بلکه باید مشکلات ناشی از نبود امکانات لازم برای دریافت مراقبت‌های مورد نیاز را هم تحمل کنند و با مشکلات دیگری همچون هزینه بالای دارویی دست و پنجه نرم کنند.

هم اینک کمبود تخت های دیالیز و انتظار کشیدن بیمار برای نوبت خود، هزینه های بالای دارو و درمان، نبود سالن برای همراهان بیمار و غیره از جمله مشکلات بیماران کلیوی این شهرستان است.

یکی از بیمارانی که پشت در منتظر نوبت خود است، می گوید: تعداد زیاد بیماران دیالیزی و تعداد تخت های دیالیز موجود در این بیمارستان با هم سازگاری ندارد و همین موضوع مشکلات بسیاری را برای بیماران به دنبال داشته است.

مدینه قهرمانی اظهار داشت: با گذشت زمان تعداد بیشتری از بیماران کلیوی نیازمند دیالیز یا دریافت پیوند کلیه خواهند شد و در صورتی که برای برطرف کردن مشکلات مراقبتی و درمانی این بیماران اقدام جدی صورت نگیرد و تدابیر لازم برای فراهم کردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز اندیشیده نشود، به طور قطع در آینده نزدیک شاهد مشکلات بیشتری در این زمینه خواهیم بود........

 

 

نظر شما