شناسهٔ خبر: 33516784 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می‎دهد:

پایان فستیوال مرگ مزارع با آتش/ معرفی ۲۵ متخلف به دادگاه

مهاجر گفت: فرهنگ‎سازی و افزایش آگاهی کشاورزان و برخوردهای قانون منجر به کاهش ۹۵ درصدی آتش‎سوزی مزارع استان گلستان شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان- گرگان؛ داود خاندوزی: هر ساله علی‎رغم همه توصیه‎های کارشناسان محیط‎زیست و جهاد کشاورزی مبنی بر عدم آتش زدن کاه و کلش مزارع اما با فرا رسیدن سال برداشت گندم از مزارع استان دامن اراضی کشاورزی آتش می‎گیرد و گاهی این آتش بلای جان منابع طبیعی و مراتع استان می‎شود.

 

کشاورزان پس از برداشت خوشه‎های طلایی گندم با آتش بر دل زمین زخم میزنند و به دور از آنکه بدانند با حفظ  این بقایای گیاهی سالانه 600 کیلوگرم بر تولیدات مزارع کشاورزیشان در هکتار افزوده می‎شود.

 

اما علی‎رغم اینکه ظرفیت قانون برای برخورد با متخلفانی که مزارع را به آتش می‎کشند وجود دارد ولی شاید به دلیل عدم برخورد یا مشخص نبودن فرد خاطی آنگونه که باید در برابر افرادی که مزارع خود را به آتش می‎کشند برخورد قانونی صورت نمی‎گیرد.

 

علی‎رغم آنکه «هادی هاشمیان» رئیس کل دادگستری استان گلستان به این مهم تاکید کردند که آتش‎زدن بقایای گیاهی ممنوع است و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار می‎گیرند ولی باز هم لکه‎های سیاه بر دل مزارع کشاورزی هنوز هم در جای جای استان به چشم می‎خورد.

 

از سویی با وجود آنکه در ماده 45 قانون حفاظت و بهره‎برداری از جنگل‎ها و مراتع عنوان شده که اگر به دلیل آتش‎زدن مزارع آتش به جنگل و مراتع منتقل شود مجرم از یک ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد ولی این تراژدی تلخ هرساله اتفاق می‎افتد و در وسعت کوچک و بزرگ برخی از کشاورزان دامن منابع طبیعی و مراتع را به آتش می‎کشند.

 

اما چند سالی است که فرهنگ‎سازی و افزایش اطلاعات کشاورزان از اهمیت حفظ بقایای گیاهی منجر به آن شده که به میزان قابل توجهی آتش‎سوزی‎ها کاهش یابد.

 

«مختار مهاجر»؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این‎باره می‎گوید: موضوع کاهش میزان آتش‎زدن کاه و کلش مزارع را در جهاد کشاورزی استان پیگیری می‎کنیم.

 

وی تصریح کرد: با اطلاع‎رسانی و آگاهی به کشاورزان میزان بروز آتش‎سوزی‎های مزارع به شدت نسبت به سنوات گذشته کاهش پیدا کرده و می‎توان گفت که 95 درصد این آتش‎سوزی‎ها را دیگر شاهد نیستیم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان یادآور شد: در گذشته سیاهی از آتش‎سوزی در مزارع استان به چشم می‎خورد ولی امروز برای برخورد قانونی با متخلفان باید به دنبال لکه‎هایی از آتش‎سوزی در مزارع باشیم.

 

مهاجر با بیان اینکه آتش زدن مزارع اثرات منفی بر محیط‎زیست می‎گذارد، خاطرنشان کرد: آتش‎سوزی مزارع مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، نابودی بخش عمده‎ای از میکرو ارگانیسم‎های خاک، فرسایش و افزایش شوری خاک را به همراه دارد.

 

وی با بیان اینکه بالغ بر 25 نفر را که مبادرت به آتش‎زدن مزارع داشتند به دادگاه معرفی کردیم، گفت: به کشاورزان توصیه می‎شود به هیچ عنوان مزارع خود را پس از برداشت به آتش نکشند و برای کسب اطلاعات بیشتر و اهمیت این کار می‎توانند به دفاتر خدمات جهاد کشاورزی  مراجعه کنند.

 

همچنین «ابوطالب قزلسفلو»، مدیرکل منابع طبیعی و کشاورزی گلستان به بهره‎گیری از ظرفیت قانونی برای برخورد با آتش‎زدن کاه و کلش در مزارع تاکید کرد و گفت: بر اساس قانون آتش‎زدن مزارع جرم است و درخواست داریم کشاورزان به قانون اهتمام کنند.

 

وی تصریح کرد: ظرفیت قانونی برای برخورد با متخلفان وجود دارد و باید از این قوانین استفاده شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و کشاورزی گلستان افزود: امیدواریم علی‎رغم اینکه در استان به دلیل بارش، پوشش گیاهی خوبی در مراتع و منابع طبیعی داریم شاهد آتش‎سوزی‎های گسترده نباشیم و بتوانیم حریق‎های احتمالی را در کوتاه‎ترین زمان مهار کنیم.

 

«اسماعیل اسفندیاری پور»، مجری طرح گندم کشور نیز تاکید کرد: آتش‎زدن بقایای گیاهی منجر به از بین رفتن مواد آلی خاک می‎شود.

 

وی تصریح کرد: آتش حرارتی بیش از 250 سانتی‎گراد ایجاد می‎کند و این امر منجر به از بین رفتن موجودات زده که برای خاک بسیار مفید است می‎شود.

 

نظر شما