شناسهٔ خبر: 33514899 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| قصه پرغصه اجاره‌نشینان/ دولت تدبیر کند

قصه پرغصه اجاره‌نشینان پایانی ندارد؛ موعد اجاره که می‌شود؛ مستأجران از چند ماه قبل نگران آینده هستند و رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان هم می‌گوید افزایش اجاره‌ها در این شهر تا 60 درصد هم رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، مخاطبان خبرگزاری فارس با ورود به سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، با سوژه «اجاره‌ها در سمنان چرا این‌قدر نجومی هست؟» از مسؤولان پیگیری این موضوع را درخواست کرده‌اند.

در این سوژه آمده است: «اجاره‌ها در سمنان چرا این‌قدر نجومی هست؟ خواهشاً به ما بگویید بابت افزایش بی‌حد و حصر قیمت مسکن و افزایش روزانه نرخ‌ها چه برای خرید و چه برای اجاره باید از چه مرجعی پیگیر بشویم؟

با توجه به متوسط درآمد مردم سمنان، قیمت‌ها واقعاً نجومی هست. صدای ما را به گوش مسؤولان برسانید»؛ خبرگزاری فارس این مسأله را پیگیری کرده است.

اجاره آپارتمان برای عمده جوانان؛ ناممکن

بررسی بازار مسکن در استان سمنان به‌خصوص در مرکز استان نشان می‌دهد قیمت اجاره‌ها در فصل اجاره تا حدود زیادی غیرمنتظره افزایش یافته است.

اتفاق‌های جدیدی این روزها در بازار اجاره رخ می‌دهد که دولت باید فکری برای آن کند؛ مستأجران در شرایط فعلی ابراز نارضایتی زیادی می‌کنند که بخش مهمی از درآمدشان صرف پرداخت اجاره می‌شود.

اجاره آپارتمان با قیمت‌های رشدیافته اخیر برای بسیاری از جوانان ناممکن شده است و قدیمی‌ترها نیز به محله‌های متوسط یا پایین‌شهر روی آورده‌اند و این مناطق را جایگزین محله‌های متوسط و بالاشهر کرده‌اند تا بتوانند از پس اجاره‌ها برآیند.

رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در همین حال می‌گوید: در حوزه مسکن رسانه‌هایی با نیت فضاسازی و بازارسازی‌های کاذب موجب افزایش قیمت فروش و اجاره شده بودند و با تصمیم قوه قضائیه با حدود 10 سایت غیرمجاز که به این کار مشغول بودند، برخورد مناسب و متناسب صورت گرفت؛ طبق گزارش‌ها، فضای رسانه‌ای در این حوزه آرام‌تر شده و قیمت در حوزه مسکن روند کاهشی داشته است.

لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم می‌گوید: حدود دو میلیون مسکن زائد در کل کشور وجود دارد و نظام مالیاتی باید بر مسکن‌های خالی وضع شود و مالیات سنگین از مسکن خالی اخذ شود؛ اما در صورت اجاره دادن مسکن‌ها، افراد معاف شوند.

یک سیاست اشتباه و تپش عجیب بازار مسکن

حسین ابراهیمی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان در تشریح بازار مسکن و ارقام نجومی قیمت مسکن و اجاره‌بها در شهر سمنان اظهار کرد: بازار مسکن از سال 92 تا سال 95 در رکود کامل به سر می‌برد؛ به‌خصوص در استان سمنان و به‌ویژه در مرکز استان.

وی ادامه داد: از ابتدای سال 96 به بعد و حدود اردیبهشت آن سال، بازار مسکن تب‌وتابی گرفت و به‌طور کلی، افزایش قیمت پیدا کرد و از رکود خارج شد و افزایش حجم معاملات این فضا را ایجاد کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان با اشاره به اینکه در همان موقع سود بانکی را کاهش دادند، افزود: سودها از 20 و 25 درصد کاهش پیدا کرد و در بازار مسکن تپش عجیبی ایجاد شد؛ وقتی نقدینگی به دست مردم افتاد و این پول‌ها به سمت مسکن، طلا و سکه و ارز هدایت شد.

ابراهیمی بیان کرد: درنهایت، حجم عظیمی از قیمت‌ها افزایش پیدا کرد؛ مسکن انتهای سال 96 حدود 70 درصد افزایش قیمت پیدا کرد و به‌تبع این افزایش قیمت‌ها حجم معاملات کم شد و تقریباً بازار به رکود رفت.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 97 بازار رونق عجیبی گرفت، تصریح کرد: تا انتهای سال 97 این رونق کمابیش وجود داشت؛ ولی به‌طور کلی، قیمت مسکن از ابتدای سال 96 تا پایان سال 97 رشد 150 درصدی پیدا کرد.

فضای مجازی؛ عامل 50 درصدی افزایش قیمت مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان با تأکید بر اینکه گرانی مصالح و نقدینگی هدایت‌شده مردم به سمت مسکن، طلا و سکه و ارز از دلایل این افزایش قیمت‌های نجومی مسکن بوده است، اضافه کرد: قیمت مصالح ساختمانی دو تا سه برابر شد و افزایش قیمت‌ها حجم معاملات را کاهش داد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه کانال‌های فضای مجازی 50 درصد به افزایش قیمت مسکن کمک کردند، تصریح کرد: این کانال‌ها نه‌تنها در بخش مسکن، بلکه در حوزه‌های لوازم خانگی، ابزار یراق و صنایع وابسته به صنعت ساختمان را نیز تحت تأثیر قرار دادند.

وی با بیان اینکه حجم معاملات مسکن از نیمه سال 97 به بعد کم شد، اضافه کرد: به خاطر افزایش قیمت‌ها، این رکود رخ داد و از ابتدای سال 98 تا الآن تقریباً بازار مسکن آرامش دارد، ولی قیمت‌ها همچنان بالا مانده و حجم معاملات هم بسیار کم شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان با تأکید بر اینکه از دولت می‌خواهیم همت و کمک کنند تا مشکل مسکن رفع شود، تصریح کرد: قیمت‌ها در فضای مجازی و سایت‌هایی مثل شیپور و دیوار با واقعیت متفاوت است؛ فروشنده‌ها در وضع بازار، گرانی و افزایش قیمت‌ها خیلی مقصر هستند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه 50 درصد افزایش قیمت‌ها به سایت‌هایی مثل شیپور، دیوار و کانال‌های مجازی برمی‌گردد، اضافه کرد: نیازمندی‌ها را هم باید به این لیست اضافه کنیم و نه‌تنها استان سمنان بلکه سراسر ایران مثل تهران، اصفهان و شیراز هم این افزایش قیمت را شاهد هستیم و همچنان این رشد دیده می‌شود.

زمین را که وارد نمی‌کنیم!

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان تصریح کرد: درست است در تحریم هستیم و یکسری مواد اولیه از خارج وارد می‌شود و بر وضع فعلی بازار مسکن تأثیرگذار است؛ ولی زمین را که وارد نمی‌کنیم!

ابراهیمی ادامه داد: مسکن و شهرسازی و نهادهای دولتی زمانی زمین در اختیار قرار می‌دادند و ساخت‌وسازی انجام می‌شد؛ مسکن مهر ساخته می‌شد و قرار بر این بود که در قالب طرح مسکن اجتماعی و مسکن امید، بافت فرسوده را آباد کنند.

وی تصریح کرد: برای بافت‌های فرسوده شهر کاری نکردند و مخروبه شده است و افزایش قیمت زمین‌ها را هم شاهدیم؛ چرا این کار را انجام ندادند؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان با تأکید بر اینکه پرداختن به مسکن اجتماعی باعث کاهش قیمت‌ها و رفع رکود مسکن می‌شد، اضافه کرد: اشتغال‌زایی هم در این طرح انجام می‌شد که این کار را انجام ندادند.

طرح مسکن اجتماعی؛ از شعار تا عمل

ابراهیمی افزود: طی هفت تا هشت سال اخیر مسکنی نساخته‌ایم و زمینی نداشتیم که مسکن بسازیم و این کمبود هم باعث شد که قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد، تصریح کرد: قبلاً عرضه زیاد بود؛ ولی تقاضایی وجود نداشت؛ الآن عرضه کم بوده ولی تقاضا زیاد است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان گفت: طرح مسکن مهر در گذشته موفق بود؛ ولی الآن در بحث طرح مسکن اجتماعی موفق نبوده‌ایم و این امر عرضه و تقاضا را به هم زده است.

ابراهیمی با بیان اینکه امروز زمینی نداریم تا به مردم بدهیم و ساخت‌وساز انجام دهند، اضافه کرد: بافت فرسوده را هم آباد نکرده‌اند.

افزایش اجاره‌ها تا 60 درصد!

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان با تأکید بر اینکه چون قیمت مسکن بالا رفته است، صاحبان مسکن این افزایش قیمت مسکن را در رقم اجاره‌ها دخالت می‌دهند، تصریح کرد: به این دلیل، اجاره‌ها بالا می‌رود؛ ولی به‌طور عرفی سالانه 10 تا 20 درصد می‌توانیم افزایش اجاره‌بها داشته باشیم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه امسال برخلاف عرف اجاره خانه‌ها 50 تا 60 درصد افزایش پیدا کرده است، اضافه کرد: عرف 10 تا 20 درصد رعایت نمی‌شود و به خاطر گرانی مسکن، اجاره‌ها را افزایش زیادی داده‌اند.

وی با بیان اینکه از یک طرف قیمت مسکن بالا رفته است و از طرفی هم به‌واسطه آن اجاره‌ها افزایش پیدا کرده، تصریح کرد: برخی برای پرداخت اقساط مسکن خود و جبران آن، اجاره‌ها را بالا برده‌اند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان با هشداری به خریداران مسکن اضافه کرد: ما مردم ایران کوتاهی می‌کنیم و باعث گرانی می‌شویم؛ وقتی چیزی گران می‌شود، همه دنبال خرید هستند و موقعی که قیمت‌ها رکود پیدا می‌کند و مناسب است، همه نشسته‌اند که شاید ارزان‌تر شود و این مسائل به مشکلات می‌افزاید.

می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان تصریح کرد: به هم‌استانی‌ها بارها هشدار داده‌ام وقتی مسکن گران است، نخرید و یکی دو ماه صبر کنید تا قیمت‌ها شکسته شود. یکسری سوداگران اقتصادی و دلالان در بازار هستند و می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه افتادن نقدینگی دست مردم و پول‌های سرگردان در حوزه‌های مختلف افزایش قیمت‌ها را به همراه داشته است، اضافه کرد: مردم باید همت کنند و مسکن گران نخرند؛ وقتی خرید نباشد، خودبه‌خود قیمت‌ها حداقل 10 تا 15 درصد شکسته می‌شود و بالاخره در حجم معاملات تأثیر می‌گذارد و ثبات اقتصادی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه عدم تحقق مسکن اجتماعی و مسکن امید و بحث‌های پیرامون بافت فرسوده 50 درصد در گرانی‌های مسکن تأثیرگذار گذاشت، تصریح کرد: قرار بود دولت کمک و همت و در این رابطه اقدام کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان ادامه داد: وقتی وارد بافت فرسوده می‌شوید، می‌بینید خیلی از زمین‌ها امکانات زیرساخت شهری، آب و برق و از این قبیل موارد را آماده دارند و این زمین در بافت فرسوده، نه به درد کشاورزی و نه کار دیگری می‌خورد و باید مسکن‌سازی شود.

ابراهیمی گفت:‌ چرا این زمین‌ها را در قالب طرح مسکن اجتماعی و امید که دولت قول داده بود، نمی‌سازند و از هشت سال پیش تا الآن بلاتکلیف است و این زمین‌ها را آباد نمی‌کنند؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان با تأکید بر اینکه چرا شرایطی فراهم نمی‌کنند که خود مالکان این زمین‌ها با دولت مشارکت و در قالب طرح‌هایی ساخت‌وساز کنند، اضافه کرد: اگر این همت انجام شود و مالکان هم در قالب طرح مسکن اجتماعی مشارکت کنند، ساخت‌وساز و به‌واسطه آن اشتغال‌زایی رونق پیدا می‌کند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه صنعت ما هم به این واسطه راه می‌افتد، تصریح کرد: این تلاش‌ها دریچه امیدی می‌شود تا عرضه و تقاضا با هم همخوانی پیدا کند و از همه دست‌اندرکاران این امر می‌خواهیم چنین کاری را انجام دهند.

وی با بیان اینکه چه دلیلی دارد بیابانی را بگیریم و زیرساخت‌ها از آب و برق تا فضاهای آموزشی را در آن ایجاد کنیم؛ در حالی که همه این موارد برای دولت هزینه‌بر است، افزود: چرا به این همه زمین در داخل شهر که همه امکانات هم در آنها وجود دارد، رسیدگی نمی‌کنیم تا ساخت‌وسازها در طرحی مثل مسکن مهر ساخته و قیمت‌ها شکسته شود و عرضه و تقاضا با هم همخوانی پیدا کند.

کمبود مسکن در مرکز استان

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان از کمبود مسکن در مرکز استان سمنان خبر داد و تصریح کرد: در مرکز استان عرضه و تقاضا همخوانی ندارد و تقاضا بیشتر از عرضه است؛ خیلی‌ها دنبال مسکن‌هایی با قیمت متعارف می‌آیند و زور همه افراد به خرید املاک سنگین قیمت نمی‌رسد.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه حدود 350 تا 400 مشاور املاک در شهر سمنان فعالیت دارند، اضافه کرد: در کل استان سمنان، حدود یک هزار تا یک هزار و 200 نفر مشاور املاک مشغول به کار هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که مشاور املاک بدون پروانه در شهر سمنان به چه تعداد فعالیت دارند، تصریح کرد: چیزی به‌عنوان مشاور املاک بدون پروانه خیلی کم داریم؛ احتمال دارد مشاوری در حال اقدام برای کسب پروانه بوده و درخواست داده باشند، ولی بدون مجوزها تعدادشان اندک است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک سمنان با اشاره به اینکه فروشندگان باید مردم را درک کنند، اظهار کرد: گرانی‌ها در ارزاق عمومی مردم را در بحث معیشتی شاهد هستیم و باید نظارت و پیشگیری شود تا مردم راحت‌تر بتوانند زندگی کنند.

دولت تدبیر کند؛ مردم مدارا

به هر حال، بدیهی است که کشور از لحاظ اقتصادی در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد و تورم افسارگسیخته، مردم را حتی در تأمین ارزاق روزانه خود با مشکل مواجه کرده است و در چنین اوضاعی، مردم و صاحبان خانه‌ها باید بنا به حس ‌نوع‌دوستی، کمی مدارای مستأجران را بکنند.

از سوی دیگر، وظیفه اصلی بر عهده دولت تدبیر و امید است که هم تدبیر کند و مردم را از این مشکلات برهاند و هم به وعده امیدافزایی در جامعه جامه عمل بپوشاند؛ وظایف و وعده‌هایی که هر دو تا امروز محقق نشده است.

انتهای پیام/75035/م/ن

برچسب‌ها:

نظر شما