شناسهٔ خبر: 33514847 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

از مادرید به تبریز، از میلان به تهران

مربیانی که از تیم‌های بزرگ به لیگ ایران آمدند

صاحب‌خبر -

آندره‌آ استراماچونی اولین مربی‌ای نیست که با سابقه‌ی هدایت یک باشگاه بزرگ به لیگ ایران می‌آید.
به گزارش وبسایت نود، باشگاه استقلال تهران برای لیگ نوزدهم آندره‌آ استراماچونی را روی نیمکت خود می‌بیند. مربی ایتالیایی استقلالی‌ها، در گذشته هدایت یکی از تیم‌های بزرگ این کشور را بر عهده داشته است. اینترمیلان باشگاهی است که استراماچونی بیش از یک فصل به عنوان سرمربی روی نیمکت آن نشست. به بهانه‌ی حضور استراماچونی در استقلال، عملکرد چند مربی که به لیگ برتر آمده‌اند و قبل از حضور در لیگ ایران در باشگاه‌های بزرگ جهان مربیگری کرده‌اند را بررسی کرده‌ایم.
اولین مربی
مصطفی دنیزلی ترک اولین مربی‌ای بود که با سابقه‌ی هدایت تیم‌های بزرگ به لیگ برتر ایران آمد. دنیزلی که همراه با فنرباغچه و گالاتاسرای قهرمانی در سوپر لیگ ترکیه را در کارنامه داشت، برای هدایت پاس تهران در لیگ برتر چهارم از نیم فصل دوم رقابت‌ها به این تیم آمد. دنیزلی که تا پایان لیگ پنجم در پاس قرار داشت، در کسب قهرمانی همراه با این تیم ناکام بود اما عملکرد او در فصل دوم حضورش در پاس که منجر به نایب قهرمانی این تیم شد، باعث شد برای لیگ ششم این مربی ترک راهی باشگاه پرسپولیس شود. دنیزلی در پرسپولیس هم با وجود عملکرد قابل قبولی که داشت، در کسب جام قهرمانی ناکام بود. این مربی ترک بعد از ترک پرسپولیس، بار دومی که برای هدایت سرخپوشان پایتخت به ایران آمد، بشیکتاش را هم قهرمان سوپرلیگ ترکیه کرده بود تا تنها مربی‌ای باشد که موفق می‌شود همراه با سه تیم پرطرفدار ترکیه، قهرمان سوپر لیگ این کشور شود. دنیزلی در دومین حضورش در پرسپولیس هم که از هفته‌ی هجدهم لیگ برتر یازدهم بود، نتوانست جامی همراه با پرسپولیس کسب کند. دنیزلی به تازگی به عنوان سرمربی تراکتورسازی انتخاب شده است.
 مربی‌ای که طعم حضور در فینال 
جام جهانی را چشیده بود
آری هان هلندی در حالی به باشگاه پرسپولیس تهران آمد که سابقه‌ی حضور در فینال جام جهانی به عنوان بازیکن را در کارنامه داشت. او بعد از دوران بازیگری، به عنوان مربی هم عملکرد قابل قبولی داشت و در چند باشگاه از جمله اندرلخت بلژیک، فاینورد هلند و اشتوتگارت آلمان کار کرده بود.
آری هان که در بلژیک قهرمان شده بود، همراه با اشتوتگارت موفق شد به فینال جام یوفا هم برسد اما در کسب عنوان قهرمانی ناکام بود. آری هان که در لیگ پنجم از هفته‌ی بیست و سوم به جای علی پروین به پرسپولیس آمده بود، توانست این تیم را از بحران خارج کند و پرسپولیسی‌ها به فینال جام حذفی رسیدند. مهرزاد معدنچی که در دوران حضور علی پروین همیشه مورد انتقاد قرار می‌گرفت، با اوج گیری در دوران حضور آری هان در ایران، توانست خود را به لیست اصلی تیم ملی در جام جهانی 2006 آلمان برساند و در جام جهانی هم بازی کند.
 تنها قهرمانی با تونی
تونی اولیویرا پرتغالی در حالی به عنوان سرمربی تراکتورسازی تبریز در چند نوبت انتخاب شد که سابقه‌ی هدایت یکی از بزرگترین باشگاه‌های پرتغال را در کارنامه‌ی کاری خود داشت.
تونی توانسته بود بنفیکا را در لیگ پرتغال قهرمان کند. این مربی پرتغالی همچنین سابقه قهرمان کردن بوردو فرانسه در جام اینترتوتو را هم  در کارنامه داشت. تونی که حدود دو دهه قبل از آمدن به تراکتورسازی این افتخارات را کسب کرده بود، همراه با سرخ‌پوشان تبریزی موفق شد قهرمان جام حذفی شود و تا یکقدمی قهرمانی لیگ برترهم پیش رفت. تنها قهرمانی تراکتورسازی در سطح اول فوتبال ایران همراه با تونی اولیویرای پرتغالی بدست آمد.
 ترک ایران بعد از شکست در جام حذفی
جان توشاک ولزی در حالی برای لیگ هجدهم به باشگاه تراکتورسازی تبریز آمد که سابقه‌ی هدایت رئال مادرید را در کارنامه داشت. توشاک حدود سه دهه قبل، مربی بزرگی در فوتبال اروپا بود. کسی که سوسیداد را قهرمان کوپا دل ری کرد و رئال مادرید را به قهرمانی لالیگا رساند. خودش هم دو سال پیاپی، به عنوان مربی برتر لالیگا انتخاب شد. با این حال دوران طلایی‌اش، ادامه پیدا نکرد و فقط سال 95 توانست دیپورتیوو را قهرمان سوپرجام اسپانیا کند. توشاک در تراکتورسازی موفق نبود و در اوایل فصل بعد از شکست در جام حذفی مقابل صنعت نفت آبادان از مرحله‌ی یک شانزدهم نهایی، ایران را ترک کرد.  توشاک را باید مطرح‌ترین مربی‌ای دانست که در لیگ ایران مربی‌گری کرده است.
 برکناری با یک قهرمانی
وینفرد شفر آلمانی در حالی از هفته‌ی نهم لیگ هفدهم روی نیمکت استقلال تهران نشست که سابقه‌ی قهرمانی با کالسروهه در جام اینترتوتو را در کارنامه داشت. شفر در استقلال هم موفق شد قهرمان جام حذفی فوتبال ایران شود. پیرمرد آلمانی که در لیگ هجدهم دربی بزرگ ایران را به رقیب سنتی واگذار کرده بود، در نهایت با باخت مقابل پدیده در مشهد، 3 هفته مانده به پایان لیگ از این تیم کنار گذاشته شد تا کار او در استقلال با یک قهرمانی جام حذفی به پایان برسد.

نظر شما