شناسهٔ خبر: 33514309 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

دانستنی های مهم درباره ویتامین K

یکی از ویتامین‌هایی که کمتر از آن نام برده می‌شود ویتامین K است، بنابراین عجیب نیست که باور‌های اشتباه و ابهامات زیادی در موردش وجود داشته باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

یکی از ویتامین‌هایی که کمتر از آن نام برده می‌شود ویتامین K است، بنابراین عجیب نیست که باور‌های اشتباه و ابهامات زیادی در موردش وجود داشته باشد. خیلی از افراد اطلاعات نادرستی از ویتامین K دارند.

اخبار اجتماعی- برای اینکه کمک‌تان کنیم سطح آگاهی‌تان را نسبت به این ماده‌ی مغذی بسیار مهم بالاتر ببرید، نکات مفیدی را در اختیارتان می‌گذاریم.

غذا، بهترین منبع است

غذا همیشه بهترین منبع هر ویتامینی است و ویتامین K نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته شاید گاهی نیاز باشد مکمل ویتامین K مصرف شود، اما باز هم غذا، بهترین راه دریافت این ویتامین است.

 

ویتامین K در واقع گروهی از ویتامین‌هاست

ویتامین K تنها یک ویتامین نیست و در واقع گروهی از ویتامین‌های محلول در چربی است که ساختار‌های شیمیایی مشابه دارند.

 

ویتامین K۱ و ویتامین K۲ یکی نیستند

ویتامین K دارای انواع متعدد و متفاوتی است، اما ویتامین K ۱ و ویتامین K ۲ شایع‌ترین ِ آن‌ها هستند. این دو نوع ویتامین شاید بیشتر مواقع تحت یک نام قرار بگیرند، اما در واقع عملکرد‌های متفاوتی دارند و منابع غذایی‌شان نیز با هم فرق می‌کند.

 

ویتامین K۱ بیشتر در سبزیجات وجود دارد

ویتامین K ۱ که فیلوکوئینون نیز نامیده می‌شود معمولا در سبزیجات با رگ سبز تیره وجود دارد، بنابراین اگر در حال حاضر عادت ندارید زیاد سبزیجات سبز مصرف کنید، پس باید این عادت سالم را شروع کنید تا ویتامین K ۱ کافی به بدن‌تان برسانید.

 

ویتامین K۲ فقط در محصولات حیوانی وجود ندارد

بیشتر مطالبی که در مورد منابع ویتامین K ۲ وجود دارند به این باور اشتباه دامن می‌زنند که این ویتامین فقط در گوشت قرمز وجود دارد. محصولات حیوانی هرچند که منبع این ماده‌ی مغذی‌اند، اما تنها منبع نیستند. ویتامین K ۲ در بسیاری از غذا‌های تخمیر شده نیز وجود دارد.

 

بدن شما می‌تواند ویتامین K بسازد

شاید ندانید که با تقویت سلامت روده‌های‌تان می‌توانید توانایی بدن‌تان برای ساختن ویتامین K را افزایش بدهید. بهترین راه بهبود سلامت روده‌ها، خوردن غذا‌های تخمیری مانند ساورکرات، میسو، ماست، کیم چی و خیارشور است.

 

بهتر است از مصرف ویتامین K۳ خودداری کنید

ویتامین K ۳ که به نام منادیون نیز شهرت دارد، مصنوعی است و بهتر است به دلیل عوارض جانبی بالقوه‌ای که دارد از مصرف آن صرفنظر کنید.

 

ویتامین K مصرفی بیشتر افراد از نوع ویتامین K۱ است

بین ۷۵ تا ۹۰ درصد از ویتامین K که افراد مصرف می‌کنند، ویتامین K ۱ است، نه ویتامین K ۲ از منابع گوشتی که خیلی از کارشناسان ناآگاهانه به اشتباه توصیه می‌کنند برای دریافت ویتامین K بیشتر، مصرف‌شان کنید.

 

از شش منبع برتر ویتامین K بیشتر استفاده کنید

بهترین راه دریافت ویتامین K بیشتر، مصرف شش منبع برتر این ویتامین است که شامل کلم برگ (۱۰۶۲ میکروگرم در یک فنجان)، کولارد سبز (۱۰۵۹ میکروگرم در یک فنجان)، اسفناج (۸۸۹ میکروگرم در یک فنجان)، شلغم (۵۲۹ میکروگرم در یک فنجان)، بروکلی (۲۲۰ میکروگرم در یک فنجان) و کلم فندقی (۲۱۸ میکروگرم در یک فنجان) می‌شود.

 

ویتامین K فقط برای لخته شدن خون نیست

هرچند معروف‌ترین قابلیت ویتامین K لخته کردن خون است، اما این ویتامین می‌تواند به سلامت قلب و استخوان‌ها نیز کمک کند.

 

ویتامین K اگر همراه با چربی مصرف شود بهتر جذب می‌شود

ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است، بنابراین اگر همراه با مقداری چربی خورده شود، بهتر جذب بدن خواهد شد. پس خوب است مقداری روغن زیتون به سالاد سبزیحات‌تان اضافه کنید یا چند برش آووکادو کنار غذای ویتامین K دارتان بگذارید و یا اینکه این غذا را همراه با مغز‌ها و دانه‌ها میل کنید.

به طور مداوم ویتامین K مصرف کنید

اگر وارفارین یا داروی رقیق کننده‌ی خون دیگری مصرف می‌کنید، یا اختلال لخته شدن خون دارید، بهتر است به طور پیوسته ویتامین K مصرف کنید تا از بروز هر مشکلی مرتبط با داروهای‌تان یا بیماری‌تان پیشگیری کنید.

 

نظر شما