شناسهٔ خبر: 33512313 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

پیام هسته‌ای ایران از قلب رآکتور اراک

قرار است امروز ایران از اقدامات جدید خودش در کاهش برخی تعهدات برجامی رونمایی کند.

صاحب‌خبر -

این اقدامات در حضور بیش از ۷۰خبرنگار از رسانه‌های مختلف تشریح می‌شود. این دومین تور هسته‌ای برای خبرنگاران رسانه‌هاست که سازمان انرژی اتمی بعد از بیانیه ۱۸اردیبهشت‌ماه شورای‌عالی امنیت ملی برگزار می‌کند.

شورای‌عالی امنیت ملی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

در بیانیه شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان که طی نامه‌های جداگانه نیز از سوی حسن روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده، به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داده شده و تأکید شده بود: در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شود، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، در غیراین صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

توقف تعهدات مربوط به سقف تولید اورانیوم غنی شده و همچنین تولید بدون محدودیت آب سنگین در تأسیسات اراک دو اقدامی است که طی ۶۰ روز در گام اول تصمیم اخیر ایران انجام می‌شود.

امروز در جریان حضور فعالان رسانه‌ای در تاسیسات اراک، در راستای اجرای مرحله دوم اقدامات ایران، مسئولان سازمان انرژی اتمی از اقداماتی برای بازطراحی رآکتور اراک رونمایی خواهند کرد.

 ایران در اجرای برجام قلب رآکتور اراک را از آن خارج و لوله‌های آن را با سیمان پر کرده بود اما علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، سال گذشته برای نخستین بار در مصاحبه با همشهری فاش کرد که ایران تعدادی دیگر از آن لوله‌ها را در اختیار دارد و اگر طرفین برجام به تعهداتشان عمل نکنند ایران تصمیم لازم را خواهد گرفت.

ایران همچنین اعلام کرد: چنانچه در مرحله اول اروپایی‌ها نتوانند خواسته‌های ایران را تأمین کنند، در مرحله دوم رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی‌ اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

مرحله اول بازدید خبرنگاران از تاسیسات هسته‌ای ۳۱اردیبهشت‌ماه برگزار شده بود

در جریان بازدید ‌ماه گذشته خبرنگاران از تاسیسات نطنز، ظرفیت غنی‌سازی‌ ایران ۴برابر شد.

شنیده شده در جریان بازدید امروز خبرنگاران از کارخانه آب سنگین اراک قرار است ظرفیت تولید آب سنگین ایران افزایش یابد.

ایران طبق برجام ملزم بود اورانیوم ۳.۶۷درصد را زیر ۳۰۰کیلوگرم و آب سنگین را در سقف ۱۳۰تن نگه‌داری کند.

برچسب‌ها:

نظر شما