شناسهٔ خبر: 33511512 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

آژیر قرمز ریسک برای بیمه نفتکش‌ها

نرخ بیمه نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان ۲۰ برابر شد

حمله به نفتکش‌ها آژیر خطر را برای بیمه‌گران بین‌المللی به صدا درآورد و شرکت‌های بزرگ برای پوشش ریسک نفتکش‌ها نرخ خود را تا ۲۰ برابر در منطقه خاورمیانه و عبور از خلیج فارس و دریای عمان افزایش داده‌اند.

صاحب‌خبر -

این اتفاق پس از حمله به ۲ نفتکش در دریای عمان در روز پنجشنبه هفته گذشته رخ داد و موسسه اس‌اندپی گلوبلا به نقل از یک منبع در بیمه کشتی‌ها اعلام کرد:

صاحبان کشتی‌ها باید بین یک تا ۴ دهم درصد از ارزش محموله خود را برای هزینه‌های بیمه بپردازند، این رقم پیش از حملات ۲ صدم درصد بود.  این منبع افزود: «سرمایه گذاران از احتمال تکرار این حوادث در روزهای آینده نگران هستند و در برخی موارد، سرمایه‌گذاران حتی نسبت به ارائه بیمه برای نفت‌کش‌های حاضر در این منطقه بی‌میل هستند.

در ماه‌های اخیر و به دنبال ایجاد تنش در منطقه خلیج فارس و همچنین شیطنت برخی از کشورها، دست کم برای پنج‌کشتی نفتکش از جمله ۲ کشتی در بندر فجیره امارات و همچنین ۲ نفتکش در نزدیکی آب‌های ایران حوادثی به وجود آمده است.

تحلیل‌گران می‌گویند: ۴۰ درصد از نفت تولید شده در دنیا در خلیج فارس و  کشورهای عربستان، عراق، ایران، قطر، امارات، کویت و بحرین تولید می‌شود و به طور طبیعی محل عبور این نفت نیز از تنگه هرمز است. البته بیمه‌گران بین‌المللی هریک نرخ مشخصی را برای هر مشتری و به طور جداگانه تعیین می‌کنند که به دلیل ماهیت اقتصادی آن همواره محرمانه باقی می‌ماند. شبکه خبری پلاتس به نقل از برخی منابع آگاه خبر داد: حملات بیشتر در این منطقه باعث خواهد شد نرخ بیمه برای ترانزیت نفت از طریق این حمله مورد بازنگری قرار گیرد. در حال حاضر احتمال وخامت بیشتر اوضاع وجود دارد و بیمه گران تلاش می‌کنند در حد امکان پوشش بیمه برای نفتکش‌ها در این منطقه فراهم نکنند.

  • توقف عملیات چارتر کشتی‌ها

مالکان کشتی و شرکت‌هایی که کشتی‌های آنها را چارتر می‌کنند بلافاصله پس از حملات روز پنج شنبه ثبت سفارش را متوقف کرده و به ارزیابی مجدد ریسک‌های حمل نفت از خاورمیانه پرداخته اند. پائولو دامیکو، رئیس هیأت مدیره بزرگترین گروه تجاری مالکان نفتکش‌ها اعلام کرد: ما باید به خاطر داشته باشیم که ۳۰ درصد از نفت خام جهان از طریق تنگه‌ها عبور می‌کند و اگر این آب‌ها ناامن شوند، روند عرضه به کل دنیای غرب ممکن است به خطر بیافتد.

یک منبع آگاه به بلومبرگ گفت: شرکت DNK که یکی از کشتی‌های آسیب دیده در حمله روز پنج شنبه را تحت پوشش بیمه خود قرار داده بود نرخ‌های خود برای بیمه جنگ را افزایش خواهد داد. شرکت بیمه رقیب هلنیک وار ریسک کلوب نیز احتمالاً نرخ بیمه بالاتری برای کشتی‌هایی که به خلیج فارس می‌روند دریافت خواهد کرد. طبق برآورد کارگزاران کشتی، ۱۳۵ نفتکش از نوع VLCC در آوریل و ۱۱۸ نفتکش نیز در ماه مه در منطقه خلیج فارس و دریای سرخ نفت بارگیری کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما