شناسهٔ خبر: 33509890 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بازارچه‌های مرزی «سیف سقز و سیران‌بند بانه» بازگشایی نمی‌شود

استاندار کردستان گفت: بازگشایی بازارچه‌های مرزی سیف سقز و سیران‌بند بانه بیش از یکسال و نیم است که پیگیری و مطالبه می‌شود اما علی‌رغم موافقت وزیر امور خارجه، پیگیری‌ها به مرحله اجرا در نیامده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، بهمن مرادنیا ظهر امروز در سومین جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان برگزار شد با اشاره به اینکه جلسات متعددی به صورت روتین و مداوم در زمینه قاچاق کالا برگزار می‌شود، اظهار داشت: هرچند از مرز به‌عنوان یک ظرفیت توسعه‌ای یاد می‌شود اما به‌دلیل برخی ناهماهنگی‌ها این ظرفیت به خوبی استفاده نشده و از بسیاری پتانسیل‌های مرزی محروم شده‌ایم.

وی با بیان اینکه بهره‌گیری از مزیت‌های مرزی برای کشور و استان الزامی است، افزود: می‌طلبد رفتاری که در سایر مرزها و گمرکات صورت می‌پذیرد، در مرز باشماق هم لحاظ شود.

استاندار کردستان با بیان اینکه در استان قرار بر استقرار جایگاه سیار نفت در مرز بود، تصریح کرد: متأسفانه هنوز هم این اقدام صورت نپذیرفت و ناهماهنگی بین دستگاه‌ها مشکلاتی در حوزه مرز ایجاد کرده است.

وی با ذکر اینکه در مرز شغلی برای مرزداران تعریف نشده است، گفت: پیش از تشکیل و فعالیت بازارچه‌های مرزی، مبادلات بین مرزی در بین روستائیان با کشور همسایه وجود داشته و الان مشکلات تشدید شده که این پیشه و راه باید به نحو معقول و شدنی مدیریت شود.

مرادنیا با تاکید بر اینکه باید در خصوص ثبت سفارش سقفی تعریف شود تا بتوانند با این عنایت وضعیت مرزداران را از لحاظ امینت و اشتغال مورد توجه قرار داد، خاطرنشان کرد: بازگشایی بازارچه‌های مرزهای سیف سقز و سیران‌بند بانه بیش از یکسال و نیم است که پیگیری و مطالبه می‌شود اما علی‌رغم موافقت وزیر امور خارجه، پیگیری‌ها به مرحله اجرا در نیامده است.

وی تحقق این پیگیرها را مطالبه مردمی دانست و ادامه داد: مشخص شدن وضعیت این بازارچه به معیشت مردم منطقه کمک خواهد کرد.

مرادنیا با ذکر اینکه مقوله معکوس شدن قاچاق در استان مطرح است، گفت: به دلیل تولید مازاد و گذر سایر کالاهای دیگر نقاط از مرزهای کردستان، می‌طلبد تعرفه‌هایی تعریف شود که علاوه‌بر اینکه مانع قاچاق شود، رونق تولید و مبادلات را از طریق مسیرهای صادراتی مرز تعریف کرد.

استاندار کردستان در پایان با اشاره به اینکه باید به بحث صادرات توجه ویژه‌ای شود، یادآور شد: حمل یکسره کالا از طریق مرز کمک بسیار زیادی به مقوله صادرات و ممانعت از فاسد شدن مواد صادراتی خواهد کرد.

انتهای پیام/ ع

نظر شما