شناسهٔ خبر: 33509607 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

بازارهای سرمایه‌گذاری در هفته گذشته چگونه بود؟

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام / مسیر متفاوت دو نماگر بورس

شاخص کل بورس تهران در نیم ساعت ابتدایی جلسه داد و ستدی شنبه بر اثر فشار عرضه بیش از ۱۲۴۵ واحد عقب نشست، اما با چرخش جهت معاملات به مدار صعود بازگشت و با ثبت رشد ۳۵/ ۰ درصدی در قله تاریخی جدید ۲۳۴ هزار و ۱۶۸ واحدی ایستاد.

سیگنال‌های نه چندان مساعد از نتایج سفر نخست‌وزیر ژاپن به کشور و انفجار دو نفتکش در دریای عمان منجر به فروش معامله‌گران هیجان‌زده در آغاز کار بازار سهام در هفته جدید شد. با این حال جذابیت بنیادی بورس باعث شد تا عرضه‌ها دوام چندانی نداشته باشد.

در روزهای اخیر به واسطه سودآوری مناسب بورس در قیاس با رقبا و عملکرد مطلوب برخی سهام، ارزش معاملات خرد بالا رفته است و اکثر خریداران از سرمایه‌گذاران حقیقی بوده‌اند. با این حال شدت عرضه در نمادهای کوچک‌تر به حدی بود که شاخص کل هم‌وزن وارد محدوده منفی شود.

بازار ارز / استارت منفی دلار

هر دلار آمریکا طی معاملات نخستین روز هفته ۱۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و راس ساعت ۱۶ به بهای ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش رسید. افت بیش از ۷/ ۰ درصدی شاخص ارزی کشور در حالی رخ داد که برخی از دلالان فکر می‌کردند روند صعودی انتهای هفته گذشته نرخ ارز با افزایش تنش‌های منطقه‌ای ادامه خواهد یافت.

با این حال وعده‌های رئیس بانک مرکزی تحقق یافت و بازار ارزی کشور با شروع کار در روز شنبه نزولی شد. همتی پیش‌تر اعلام کرده بود: «روز شنبه بازار ارز به طور جدی با نرخ منطقی مانند چند روز گذشته، کار خود را آغاز می‌کند.» افزایش عرضه توسط صرافی‌های بازارساز، عقبگرد نرخ حواله درهم از سطح ۳ هزار و ۷۰۰ تومانی، اخبار مرتبط با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و همراهی نوسان‌گیران با بازارساز برای جلوگیری از زیان منجر به کاهش دلار شد.

بازار سکه / ریز نوسان سکه

هر سکه طرح جدید طی معاملات شنبه تنها ۵ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد و ساعت ۱۶ به بهای ۴ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان مبادله شد. کاهش ۷/ ۰ درصدی نرخ ارز در بازار داخلی سکه را نیز با خود همراه کرد و منجر به اصلاح ۰٫۱ درصدی این دارایی گرانبها شد.

با این حال واکنش سکه به افت دلار بسیار خفیف بود و عمده دلیل آن رشد بهای اونس طلا در بازار جهانی بود. در هنگام اتمام معاملات هفته قبل، بهای هر اونس طلا در سطح ۱۳۳۰دلار قرار داشت؛ در حالی که طی تعطیلات به اوج ۱۴ ماهه ۱۳۵۶دلاری نیز رسید و با قیمت ۱۳۴۲دلار به استقبال تعطیلات رفت. دلار در بازار داخلی نیز بدون توجه به تنش‌های عمدتا سیاسی و مطابق نظر رئیس بانک مرکزی از مدار صعودی جدا شد و به کاهش قیمت پرداخت.

بازار طلای جهانی / طلا در انتظار فدرال رزرو

هر اونس طلا در آخرین معاملات بازار جهانی پیش از تعطیلی انتهای هفته میلادی بیش از ۸/ ۰ درصد اصلاح شد و با قیمت ۱۳۴۲ دلار به کار خود پایان داد. جمعه طلا با حمایت چندین شاخص اقتصادی به اوج خود در سال ۲۰۱۹ رسید، اما تلطیف نگاه بدبینانه به بازار جهانی افت ۱۲ دلاری این دارایی ارزشمند را رقم زد.

ضعیف‌ترین رشد صنعتی چین در ۱۷ سال گذشته، جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن و کاسته شدن از هزینه‌های نگهداری فلز زرد به واسطه افت شاخص دلار، طلا را به اوج ۱۳۵۷ دلاری رساند. با این حال آمار مناسب نرخ خرده‌فروشی آمریکا در ماه می ترمز رشد طلا را کشید.

سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری نشست بانک مرکزی آمریکا برگزار می‌شود. انتظار می‌رود فدرال رزرو تا انتهای سال ۲۰۱۹ دو مرتبه نرخ بهره دلار را کاهش دهد که خبر خوبی برای طلا به شمار می‌آید.

بازار اوراق مسکن / کارت قرمز «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» در معاملات نخستین روز هفته ۴/ ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و به سطح ۴۷ هزار و ۷۴۹ تومان تنزل کرد.

«تسه۹۶۱۰» که نتوانسته بود در ۶ روز کاری قبل از بلوک قیمتی ۴۹ هزار تومان خارج شود، پس از گذشت ۲۰ روز به کانال ۴۷ هزار تومان بازگشت تا بازدهی آن از ابتدای سال به منفی ۵/ ۱۰ درصد برسد. تمامی سررسیدهای وام مسکن دیگر نیز با افت قیمت به کار خود پایان دادند و میانگین بهای آنها به کانال ۴۸ هزار تومان سقوط کرد.

بررسی آمار تحولات بازار مسکن بانک مرکزی شرایط وخیم اوراق وام مسکن را روشن می‌کند. در اردیبهشت ماه علاوه بر رشد مجدد قیمت و کاهش تعداد معاملات، سهم واحدهای نوساز دارای وام نیز از کیک خانه‌های فروش رفته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/ ۲ درصد افت کرده است.

بازار نفت / مه تردید در دریای نفت

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» در آخرین روز کاری بازار جهانی کمتر از یک درصد به ارزش خود افزود و به قیمت ۵/ ۵۲ دلار به کار خود پایان داد. حمله به دو تانکر نفت در دریای عمان با تهدید اخلال در عرضه جهانی مهم‌ترین پارامتر حامی قیمت طلای سیاه محسوب می‌شود.

هنوز مقصر این حادثه شناسایی نشده است، اما آنچه مشخص است افرادی از این حادثه سود می‌برند که به دنبال رویارویی ایران و آمریکا در منطقه هستند. افت یک واحدی تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا و رسیدن به کف ۱۶ ماهه نیز با انقباض مجرای عرضه از رشد نفت حمایت کرد.

با این حال عواملی همچون افزایش ۲ میلیون بشکه‌ای موجودی‌های تجاری نفت آمریکا بر خلاف پیش‌بینی کاهشی و هفتمین هفته متوالی افت قراردادهای آتی نفت ایالات متحده و این بار به میزان ۱۲ درصد از رشد بیشتر نفت جلوگیری به عمل آورد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظر شما