شناسهٔ خبر: 33509080 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ممنوعیت واردات ۳۳۲ کالای پزشکی | علت نوبت‌های طولانیِ جراحی در بیمارستان‌ها

همشهری آنلاین: مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی، از ممنوعیت ورود ۳۳۲ کالای پزشکی خارجی به کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

مهندس سید حسین صفوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی در نیمه دوم امسال، گفت: بحث تامین تجهیزات پزشکی را بر اساس برنامه‌ریزی‌هایمان پیش می‌بریم و مشکلی در زمینه تامین این تجهیزات در کشور پیش نخواهد آمد. هرچند که تامین ارز و نقل و انتقالات آن نسبت به گذشته دشوارتر شده است  و کار را برایمان کندتر می‌کند، اما به طور کلی نگران کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور نیستیم.

  • ذخایر استراتژیک ۳ ماهه تجهیزات پزشکی

وی با بیان اینکه همانطور که تاکنون توانستیم با وجود همه مشکلات تامین تجهیزات پزشکی را پیش بریم، افزود: طبق استانداردها در حوزه تجهیزات پزشکی، ذخایر استراتژیک‌مان به صورت سه ماهه پیش‌بینی می‌شود. در حال حاضر هم در اقلام ضروری‌تر حتی بیش از سه ماه ذخیره داریم. در عین حال پیگیر تامین آن‌ها هم برای نیمه دوم سال هستیم.

  • ورود ۳۳۲ کالای پزشکی خارجی به کشور ممنوع شد

صفوی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به قانون وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی مشابه تولید داخلی، ادامه داد: تاکنون واردات ۳۳۲ قلم کالای پزشکی که مشابه تولید داخلی داشتند را محدود کرده و اجازه واردات‌شان را نمی‌دهیم؛ چراکه تولیدات با کیفیتی از آن‌ها در داخل کشور وجود دارد و از نظر تعداد هم تولیدات داخلی می‌توانند نیاز کشور و مراکز درمانی را تامین کنند. قطعا در هر کالایی که توسعه یافته و تولیدکننده داخلی آمادگی داشته باشد، بلافاصله فهرست‌مان را به سمت استفاده از کالای پزشکی تولید داخلی بروزرسانی می‌کنیم.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره نحوه کیفیت‌سنجی تجهیزات پزشکی تولید داخل، گفت: وزارت بهداشت دستورالعمل‌هایی را در این زمینه تدوین کرده است که بر اساس این دستورالعمل‌ها کیفیت کالاهای پزشکی تولید داخل را بر اساس استانداردهای بین‌المللی بررسی می‌کند. بنابراین در صورتی که این اقلام از نظر کیفی واجد استانداردهای لازم باشند، مجوز و پروانه تولید را دریافت کرده و اجازه عرضه در بازار ایران را دریافت خواهند کرد.

  • از قاچاق چمدانی تجهیزات پزشکی چه خبر؟

صفوی در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت قاچاق تجهیزات پزشکی و به‌ویژه قاچاق چمدانی این تجهیزات، گفت: به‌طور کلی در شرایطی که نوسانات نرخ ارز وجود دارند، ‌ عموما واردات به صورت قاچاق به‌صرفه نیست و شاهد کاهش قاچاق خواهیم بود. البته در زمینه ورود قاچاق به کشور در حوزه تجهیزات پزشکی آمار رسمی نداریم، ‌ اما بازرسی‌های ما در مراکز درمانی و در سطوح عرضه از سوی تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود و به صورت دوره‌ای و با توجه به گزارش‌هایی که واصل می‌شود، نظارت‌ها انجام می‌شود و اگر کالایی فاقد مجوز باشد، با عاملین آن برخورد می‌شود.

  • کار سختِ شرکت‌های تجهیزات پزشکی و فروش‌های نقدی

وی درباره وضعیت پرداخت مطالبات در حوزه تجهیزات پزشکی نیز گفت: به هر حال مطالبات حوزه تجهیزات پزشکی همچنان وجود دارد و فقط مختص شرایط فعلی نیست. حجم مطالبات، کار را برای تامین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان کالاهای پزشکی سخت‌تر کرده است.

صفوی تاکید کرد: البته شرکت‌های تامین و توزیع‌کننده تجهیزات پزشکی همکاری‌های لازم را برای تامین تجهیزات پزشکی انجام می‌دهند و اینطور نیست که صرفا به صورت نقدی کار کرده و تجهیزات را ارائه دهند؛ چراکه در حال حاضر شرایط بازار هم چنین چیزی را ایجاب نمی‌کند. ما در حوزه تجهیزات پزشکی شرایط رقابتی داریم؛ به طوریکه تعداد زیادی شرکت در این حیطه فعالیت می‌کنند. برخی از شرکت‌ها مطالبات‌شان بسیار بالا بوده و به همین دلیل تامین نقدینگی برایشان حائز اهمیت است. از طرفی مراکز درمانی و سازمان‌های بیمه‌گر هم برای ادامه این خدمات باید کمک کنند. البته در مجموع اینطور نیست که همه به صورت نقدی کالاها را تامین کنند.

  • دلیل نوبت‌دهی‌های طولانی در بیمارستان‌ها

وی درباره نوبت‌دهی‌های طولانی در بیمارستان‌ها برای انجام اعمال جراحی که به ملزومات پزشکی خاصی نیاز دارد، اظهار کرد: باید توجه کرد که بحث نوبت‌دهی در مراکز درمانی دولتی که دارای پوشش بیمه‌ای هستند و در قالب طرح تحول نظام سلامت کار می‌کنند، موضوع جدیدی نبوده و فقط هم مختص ایران نیست، بلکه در همه جای دنیا نظام‌های حمایتی در حوزه سلامت، سیستم نوبت‌دهی دارند. اما اینکه گفته می‌شود یک کالای پزشکی موجود نیست و به این علت نوبت‌دهی‌ها طولانی شده‌اند، درست نیست، بلکه کالا وجود دارد و طبق وضعیت بیمار به او نوبت داده می‌شود و اقدام درمانی برایش انجام می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما