شناسهٔ خبر: 33507984 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیرخارجه انگلیس برای جلب نظر ترامپ ادعاهای وی را تکرار کرد

تهران – ایرنا – وزیر خارجه انگلیس در حالیکه اکثر کارشناسان و شرکت ژاپنی مالک نفتکش ادعای ضد ایرانی آمریکا را رد کرده اند، روز یکشنبه برای جلب نظر رئیس جمهوری آمریکا ادعاهای وی علیه ایران را در ارتباط با حادثه آتش گرفتن دو نفتکش در دریای عرب تکرار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن؛ جرمی هانت مدعی شد که کشورش تقریباً اطمینان دارد که ایران در حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان دخالت داشته است.
وی افزود: لندن تصور نمی‌کند که احتمال اجرای چنین کاری توسط طرف دیگری وجود داشته باشد.
رئیس جمهوری آمریکا بعد از این حادثه در مصاحبه با برنامه «فاکس اند فرندز» با اشاره به ویدئوی منتشر شده تاکید کرد که انفجار نفتکش‌ها «واقعا کار» ایران بوده است.
وزیر خارجه انگلیس نیز که علاقمند به جلب نظر ترامپ برای حمایت از وی جهت جانشینی ترزا می در سمت نخست وزیری انگلیس می‌باشد، این ادعای رئیس جمهوری آمریکا را تکرار کرد.
این در حالی است که ترامپ گفته است که از بوریس جانسون وزیر خارجه اسبق انگلیس برای جانشینی ترزا می در سمت نخست وزیری حمایت می‌کند.
ادعای وزیر خارجه انگلیس درحالی مطرح شده است که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه به نقل از شرکت ژاپنی مالک نفتکش آسیب دیده در حوادث دریای عمان با رد دخالت مین و اژدر (اتهام وارد شده از سوی آمریکا) احتمال پرتاب گلوله به سوی این شناور را مطرح کرد.
کوکوکا کارجس (یکی از دو کشتی‌ای که در دریای عمان آتش گرفت) خبر داد که ملوانان این نفتکش لحظاتی پیش از حمله، اجسامی را در هوا مشاهده کردند که این امر نشان می‌دهد نفتکش مزبور بر اثر برخورد به مین آسیب ندیده است.
آسوشیتدپرس نوشت که این اظهارات با فیلم ارتش آمریکا که نیروهای ایرانی را متهم به جداسازی مینی منفجر نشده از یکی از دو کشتی کرده بود، در تناقض است.
رویترز ادامه داد: پس از اینکه لندن، تهران را در حملات روز پنجشنبه به ۲ فروند کشتی نفتکش در دریای عمان مقصر دانست، ایران روز شنبه سفیر انگلیس را احضار کرد.
هانت در پاسخ به پرسشی دربرنامه "اندرو مار شو" در باره دست داشتن ایران در این حملات، گفت: ما ارزیابی اطلاعاتی خود را کرده‌ایم و عبارتی که ما به کار بردیم اطمینان تقریبی است. تصور نمی‌کنیم احتمال دست داشتن طرف دیگری در این حملات وجود داشته باشد.
وزیر خارجه انگلیس از همه طرف‌ها خواستار تنش زدایی شد.
توبیاس الوود وزیر دفاع انگلیس نیز در این باره گفت: تنش‌های خلیج فارس و دریای عمان برای همه ما مایه نگرانی است. تنگه هرمز، مسیر نقل و انتقال بین المللی نفت و دیگر کالاهاست و انتقال آزادانه و بدون چالش‌هایی که اکنون با آن مواجه هستیم، از اهمیت برخوردار است.
وی افزود: "فراموش نکنیم که ایران یک نفوذ نیابتی منفی در سوریه، بحرین، عراق و در واقع در کشورهای دیگر دارد که به تنش‌های بیشتر در خاورمیانه منجر شده است. "
الوود گفت: من ناخرسندی (تهران) را از (وضع) توافق هسته‌ای درک می‌کنم، اما این مجوز حمله به کشتی‌ها در تنگه هرمز نیست.
هفته نامه "نیوزویک" روز یکشنبه در گزارشی با اشاره به حادثه اخیر برای نفتکش‌ها در دریای عمان تصریح کرد، کارشناسان اطلاعاتی مستقل معتقدند ویدئو انتشار یافته از سوی آمریکا، نقش ایران را در این حادثه ثابت نمی‌کند.
به نوشته نیوزویک، کارشناسان مسئولیت حملات روز پنجشنبه (۲۳ خرداد ماه) به دو نفتکش و همچنین حمله ماه گذشته به چهار نفتکش در آب‌های عمان را متوجه اسرائیل و، عربستان دشمنان ایران، می‌دانند تا ایران را مسبب این حملات جلوه دهند.

نظر شما