شناسهٔ خبر: 33506825 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نگرانی از تقویت داعش پس از صلح طالبان با آمریکا

طالبان در حالی که به گفته کارشناسان مسائل سیاسی یکی از موانع اصلی گسترش داعش در افغانستان محسوب می‌شود، اما برخی از مقامات امنیتی آمریکا از تقویت داعش پس از توافق صلح آمریکا و طالبان ابراز نگرانی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم شش مقام امنیتی کنونی و سابق آمریکا در گفت‌وگو با «نیویورک تایمز» گفتند، گروه تروریستی داعش آماده است تا پس از توافق صلح آمریکا و طالبان نفوذ خود را در افغانستان گسترش دهد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای ظهور داعش در افغانستان در سال 2015 میلادی بیشتر اعضای این گروه تروریستی را اعضای سابق «طالبان پاکستان» تشکیل می‌دادند که با «ابوبکر البغدادی» بیعت کرده بودند، اما  اکنون از کشورهای مختلف منطقه از جمله قزاقستان، تاجیکستان و همچنین جنگجویان داعش از عراق و سوریه در شاخه خوراسان داعش حضور دارند.

به گفته مقامات امنیتی در حال حاضر حدود 3000 نفر از اعضای داعش در افغانستان حضور دارند که با آسانی نسبی در مرز افغانستان و پاکستان تردد می‌کنند.

مقامات آمریکایی در حالی نسبت به پیوستن شمار زیادی از اعضای طالبان پس از توافق صلح با آمریکا به داعش هشدار می‌دهند که آمریکا از متهمان اصلی حمایت از داعش در افغانستان است.

مقامات روس نیز بارها با اشاره به انتقال اعضای داعش توسط بالگردهای ناشناس آمریکا را به حمایت از داعش متهم کرده‌اند.

به گفته مقامات ورسی، با توجه به کنترل حریم هوایی افغانستان توسط نیروهای خارجی، انتقال و حمایت تدارکاتی از داعش توسط بالگردها بدون هماهنگی با نیروهای آمریکایی و ناتو غیرممکن است.

انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما