شناسهٔ خبر: 33505921 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

چرا پشه‌ها بعضی از افراد را بیشتر نیش می‌زنند؟

صاحب‌خبر -
چرا پشه‌ها بعضی از افراد را بیشتر نیش می‌زنند؟

فرارو- بنا به ادعا جاناتان دِی (Jonathan Day) استاد دانشگاه پزشکی فلوریدا، پشه‌ها در زمان انتخاب طعمه انسانی، تبعیض قائل می‌شوند و بر همین اساس برخی انسان‌ها بیشتر از دیگران مورد توجه آن‌ها قرارمی گیرند و این دسته از افراد در گروه بد شانس‌ها در این زمینه قرار داد.

ابتلا به ویروس‌هایی نظیر مالاریا، ویروس نیل غربی، زیکا و ویروس Dengue از جمله مشکلاتی هستند که حشرات ناقل اصلی آن ویروس‌ها هستند.

در حقیقت علت اصلی تمایل اکثر پشه‌ها در نیش زدن برخی افراد از مدت‌ها پیش ذهن انسان را به خود مشغول کرده است.
 
در واقع در موارد متعددی شاهد بوده ایم که در یک محیط مشترک، تعدادی از افراد بیشتر از دیگران مورد هجوم پشه‌ها و نیش آن‌ها قرار می‌گیرند در مقایسه با سایر افردای که انتقادی در این زمینه ندارند و یا اینکه به مراتب کمتر از دیگران از نیش پشه‌ها شکایت می‌کنند.

بنا به ادعا جاناتان دِی (Jonathan Day) استاد دانشگاه پزشکی فلوریدا، پشه‌ها در زمان انتخاب طعمه انسانی، تبعیض قائل می‌شوند و بر همین اساس برخی انسان‌ها بیشتر از دیگران مورد توجه آن‌ها قرارمی گیرند و این دسته از افراد در گروه بد شانس‌ها در این زمینه قرار داد.

جاناتان دی می‌گوید: دو عامل اصلی و مهم در گزیدن که به نظر می‌رسد واضح باشد - بینایی و بویایی است. دلایل متعددی می‌تواند در جذب و یا دفع کردن پشه‌ها موثر باشد – مصرف موز و همچنین ویتامین ب. ۱۲ عملا نمی‌تواند پشه‌ها را دفع کند، اگرچه دانشمندان بر این باورند که فاکتور‌های متفاوتی می‌توانند در این امر دخیل باشند.

۱. پوشاک
همانطور که در بالا ذکر شد، پشه‌ها از طریق مشاهده، قربانی خود را مورد هدف قرار می‌دهند. معمولا بعد از ظهر ها، اولین بازه زمانی ان‌ها برای جستجو قربانی شان است. استفاده از رنگ‌های تیره (آبی تیره، مشکی یا قرمز) باعث می‌شود تا راحت‌تر مشاهده شوید. پس بهتر است برای در امان ماندن از نیش پشه‌ها در زمان غروب آفتاب، لباس‌های رنگ روشن مانند سفید و یا سبز کم رنگ بپوشید.

۲. گروه خونی
تقریبا همه چیز مربوط به گروه خونی می‌شود. توضیح‌های زیادی در این زمینه وجود دارند؛ برخی بر این باورند که نوع گروه خونی، داشتن پوست لطیف، تعریق زیاد می‌تواند میزان نیش زدن را تحت تاثیر قرار دهد. گونه محدودی از پشه‌ها به خون انسان علاقه دارند، اما با این حال تنها خون انسان را بو نمی‌کشند و آن را به عنوان مورد منحصر به خود نمی‌دانند.
 
اخیرا تحقیقات نشان می‌دهند که پشه‌ها بیشتر جذب افراد با گروه خونی O  می‌شوند. کشش پشه‌ها نسبت به گروه خونی O. دو برابربیشتر نسبت به گروه خونی A. است.

۳. پوست
برخی از تحقیقات نشان داده اند که تنوع و مقدار باکتری‌های روی پوست نیز می‌تواند نقش مهمی در جذب کردن پشه‌ها داشته باشد. ساختار میکروبی پوست هر انسانی شامل باکتری‌ها و قارچ‌هایی هستند که بر روی پوست انسان زندگی می‌کنند. میکروب‌های یاد شده از خود بویی را ساطع می‌کنند که این خود می‌تواند پیامی برای پشه باشد و به آن‌ها اطلاعاتی در زمینه میزان کشش به جذب شود. بیشتر بخوانید
ساختار میکروبی پوست انسان‌ها کاملا خاص است و پشه‌ها با توجه به پیام‌های ارسال شده از این ساختار می‌توانند افراد مختلف را تشخیص دهند. انسان‌ها بر روی هر سانتیمتر مکعب پوست خود ۱ میلیون باکتری را میزبانی می‌کنند که این باکتری‌ها می‌توانند از صد‌ها گونه متفاوت باشند.
 
چرا پشه‌ها بعضی از افراد را بیشتر نیش می‌زنند؟
 
۴. تعریق و گرما
فاکتور دیگری که محققان نقش آن را تایید کرده اند، بوی اسید لاکتیک است که بیشتر از انسان‌ها در محیط اطراف پراکنده می‌شود. ورزش و فعالیت‌های سنگین سبب تولید اسید لاکتیک در بدن شده که این ماده از طریق تعرق از پوست خارج می‌شود.
 
اسید لاکتیک پشه‌ها را به خود جذب می‌کند. پشه‌ها اکثرا جذب افراد با تحرک بالای بدنی می‌شوند در مقایسه با افراد کم تحرک. اگر یک فعالیت ورزشی انجام دهید، افزایش بازدم، تحرک، عرق کردن و گرمای بدن باعث جذب بیشتر پشه‌ها به سوی فرد می‌گردد.

۵. دی اکسید کربن
تقریبا همه پشه‌ها از دی اکسید کربن به عنوان یک نشانه دال بر حضور یک میزبان در اطراف خود استفاده می‌کنند. در حقیقت آن‌ها افرادی را که دی اکسید کربن بیشتری از خود منتشر می‌کنند، راحت‌تر و زیاد‌تر می‌گزند؛ زنان باردار و افراد چاق و درشت هیکل جزوه کسانی هستند که کربن دی اکسید منتشر یافته از آن‌ها بیشتر است. این می‌تواند دلیل مناسبی برای وجود پشه‌ها در هنگام شب در اطراف گوش‌ها باشد.

۶. بارداری
احتمال هجوم پشه‌ها به سمت زنان باردار بیشتر از سایر زنان است. یک مطالعه در آفریقا نشان داد که احتمال ابتل به ویروس مالاریا در زنان باردار دو برابر زنان غیر باردار است. محققان معتقدند این مسئله ناشی از افزایش میزان دی اکسید کربن است. آن‌ها همچنین دریافتند که شکم زنان باردار به میزان ۱.۲۶ درجه فارنهایت گرم‌تر است که خود می‌تواند سبب جذب بیشتر پشه‌ها شود.
 
چرا پشه‌ها بعضی از افراد را بیشتر نیش می‌زنند؟

۷. نوشیدن الکل
یک مطالعه نشان داده است که مصرف الکل ممکن است با جذب پشه‌ها مرتبط باشد و در صورتی که یک فرد الکل می‌نوشد، پشه‌های بیشتری را به خود جذب می‌کند. دانشمندان تصور می‌کنند که این امر ناشی از افزایش محتوای اتانول در عرق و دمای پوست است.

نظر شما