شناسهٔ خبر: 33504267 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خبر داد

کاهش ۶هزار نفری جمعیت کیفری در خراسان رضوی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: جمیعت کیفری این استان از ۲۲ هزار نفر در سال گذشته به ۱۶ هزار نفر در سال جاری کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: نشست خبری هفته قوه قضائیه با حضور سید امیر مرتضوی معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری خراسان رضوی برگزار شد.در این نشست مرتضوی ضمن اعلام برنامه‌های این هفته گفت: اول تا هفتم تیرماه به نام هفته قوه قضائیه نام گذاری شده است که در برگزاری برنامه‌های امسال سعی شده رویکرد مردمی و اجتماعی بودنشان ملموس‌تر باشد.

وی ادامه داد: درابتدای این هفته غبارروبی مزار شهدا در بهشت رضا(ع) با حضور تمام مسئولین قضایی انجام خواهد شد. دیدار با خانواده شهدای قوه قضائیه از دیگر برنامه‌های این هفته است وما در همین روز نشست خبری رئیس کل دادگستری و دادستان با حضور اهالی رسانه برگزار خواهد شد. ملاقات عمومی مسئولان قضائی در استان با مردم ونشست خبری مدیر کل تعزیرات، نشست خبری رئیس کل محاکم عمومی مشهد، نشست خبری مدیر کل پزشکی قانونی و...از دیگر برنامه‌های این هفته خواهد بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: ما هر ساله و در ابتدای آن بخشنامه ابتدایی داریم که سر فصل هایی را در آن با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، سیاست‌های راهبردی قوه قضائیه و برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کل استان لحاظ می کنیم امسال این سر فصل ها به این ترتیب تعریف شده است. اولین نکته حفظ استقلال، شان و جایگاه قضات و دستگاه قضایی است که در فرمایشات قوه قضائیه هم به این نکته تاکید شده که قضات باید نفوذ ناپذیر باشند مخصوصا در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی و ما هم بر این قضیه در استان با تاکید بر سه اصل سرعت، دقت و صحت در حال رسیدگی به این موارد هستیم. حمایت از تولید و سرمایه گذاری از دیگر رویکردهاست، همچنین مدیران باید نسبت به وظایف قانونی خود توجیه شوند تا از بروز تخلف در حوزه‌های مختلف جلوگیری شود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه هایی که در استان ما به خوبی انجام شده است بحث رسیدگی به پرونده ها با سرعت و با چند رویکرد هستیم که از آنها می توان به کاهش ورودی، کاهش موجودی نام برد که خوشبختانه در حال انجام است. در حال حاضر شعبی هستند که پرونده های بالای ۲۰۰فقره در آنها موجود است و همه سعی ما این است که این تعداد را  به زیر این عدد برسانیم. موضوع دیگر پرونده های مسنی هستند که ما خواهان آن هستیم که این ها را هم به حداقل برسانیم که اتفاقا در این راستا اتفاقات خیلی خوبی افتاده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری خراسان رضوی اضافه کرد: یکی از موارد دیگری که در این مدت به آن توجه ویژه ای شده است بحث توجه به پیشگیری از وقوع و آسیب های اجتماعی است که استان خراسان رضوی در باب پیشگیری از جرم طلایه دار است و اولین استانی است که این معاونت را ایجاد کرده است. گسترش عدالت، احیای حقوق عامه، آزادی های مشروع و نظارت جدی بر اعمال قانون از دیگر برنامه های سر فصل های امسال است که قوه قضائیه در بحث حفظ حقوق عمومی گامهای بسیار خوبی را برداشته که بعضا با تنشهایی همراه بوده است ولی به هر حال موفق عمل کرده است. نمونه اش حوزه کشف رود است.

مرتضوی در توضیح جمعیت کیفری استان گفت: جمیعت کیفری استان پارسال ۲۲ هزار نفر بود که با تدابیر صورت گرفته امسال این رقم به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است. و در واقع استفاده از مجازتهای جایگزین حبس یکی از علل کاهش جمعیت کیفری است که ما در حال حاضر به سرعت مشغول رسیدگی به پرونده‌های اجرای احکام در استان هستیم و به اسناد رسمی هم با جدیت پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۲۱ مرکز ملاقات طفل در خراسان رضوی خارج از کلانتری‌ها و پاسگاه ها، تصریح کرد: پارسال در این مراکز ۸۰۰ مورد سازش رخ داد و برای اولین بار در استان دو دادگاه کیفری به دادگاه اطفال و با حضور مشاور اطفال اختصاص یافته است.

مرتضوی ادامه داد: هم اینک در مشهد ۲۸ مرکز مشاوره خانواده و در سایر شهرهای استان ۸۷ مرکز مشاوره زیر نظر دادگستری در خراسان رضوی فعال است و طی یکسال گذشته ۴۰ درصد سازش داشتیم که تنها از این تعداد حدود ۳ درصد بازگشت داشته است.

وی با اشاره به پیش رو بودن انتخابات نیز گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات در استان اندیشیده شده و ستاد و همزمان با آن کارگروه پیشگیری و برخورد با جرایم تخلفاتی در استان فعال خواهد شد.


انتهای خبر/

نظر شما