شناسهٔ خبر: 33504220 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هزینه کرد ۱۲ هزار میلیارد تومانی بیمه سلامت در یک سال/آذربایجان‌شرقی پایلوت نسخه الکترونیکی انتخاب شد

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی از حذف کاغذ در بستری و نسخه‌نویسی پزشکان خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، وحید مجیدی امروز در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه آذربایجان‌شرقی با موضوع "پروژه‌های پرونده‌های الکترونیکی" اظهار کرد: توسعه دولت الکترونیکی موضوعی مهم بوده که مورد تاکید دولت تدبیر و امید است.


حذف کاغذ در ارسال اسناد بستری/ اتصال ۳۰ بیمارستان آذربایجان‌شرقی به سامانه سپاس

وی افزود: در راستای دولت الکترونیک، ماده ۷۰ و تبصره ۱۷ برنامه ششم توصیه‌هایی اتخاذ کرده است.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: کاغذ در ارسال اسناد بستری حذف شده و به همین منظور در سال جاری ۵ استان از جمله آذربایجان‌شرقی پایلوت انتخاب شده است.

وی توضیح داد: ۳۰ بیمارستان دانشگاهی در آذربایجان‌شرقی به سامانه سپاس وزارت بهداشت وصل شده و اسناد بستری را از اردیبهشت‌ماه به سامانه ارسال کرده‌اند.

مجیدی خاطرنشان کرد: دو بیمارستان ورزقان و سینای مراغه به سامانه سپس وزارت بهداشت وصل نیست که امید است تا دو هفته آتی این مشکل حل شود.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: به طور میانگین، ماهانه میزان اسناد بستری ارسال شده در حدود ۳۵ هزار اسناد یا ۱۵ تا ۲۰ برگ می‌باشد.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد اسناد مربوط به بیمارستان‌های دانشگاهی است و بیمارستان‌های خصوصی نیز با اینکه از لحاظ ارتباطی با وزارت بهداشت مقاومت می‌کنند ولی تمایل همکاری خود را اعلام داشته‌اند.

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به اینکه 7 میلیون و ۲۰۰ هزار برگه کاغذ ارسال شده است، گفت: قطعاً با اجرای این طرح شاهد صرفه‌جویی در نیروی انسانی، کاهش خطای انسانی، اطلاع سریع تعدیلات، پرداخت سریع کارانه، مدیریت هزینه را خواهیم داشت.


ارسال ۵۸ هزار پرونده الکترونیکی در دو ماه اخیر

وی خاطرنشان کرد: ۵۸ هزار پرونده در دو ماه اخیر به سامانه ارسال شده است که از این تعداد ۱۳ هزار به کارشناس بیمه سلامت ارسال شده و به ۱۰ هزار نیز رسیدگی شده است.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی بیان کرد:از ۵۸ هزار پرونده ارسال شده، به ۱۰ هزار رسیدگی کامل انجام گرفته است و ۳۰ هزار مابقی در خود بیمارستان بوده و تعدادی هم ابطال شده است و به عبارتی ۵۰ درصد از پرونده‌ها را به صورت الکترونیکی رسیدگی شده است.

وی متذکر شد: برای اجرای این طرح، 2هزار نفر ساعت آموزش یکجا و حضوری برای حذف کاغد در اسناد بستری برگزار کردیم که الحمدالله مسوولان دانشگاهی حمایت و کمک شایانی از این پروژه داشتند.


اجرای طرح استحقاق‌سنجی در آذربایجان‌شرقی

مجیدی با تاکید بر اجرای استحقاق سنجی با همکاری وزارت بهداشت در کشور و آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر در ۶۰۴ بیمارستان دانشگاهی هیچ نیازی به استفاده از دقترچه وجود ندارد و تنها با دادن کد ملی می‌توان هویت فرد و بیمه‌اش را استعلام کرد.

وی ادامه داد: طرح استحقاق‌سنجی به صورت پایلوت در استان ارتقاهم یافته و در روزهای آتی به بخش خصوصی و دانشگاهی نیز تسری خواهد یافت.

مدیرکل بیمه سلامت استان با تاکید بر اینکه استحقاق‌سنجی میزان همپوشانی بیمه‌ای را کاهش می‌دهد، افزود: با اجرای این طرح میزان همپوشانی امسال به صفر نزدیک می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: البته کد‌های صادر شده اِچ آی دی در ببمارستان برای افراد مجهول‌الهویه و اتباع خارجی انجام نمی‌گیرد و همچنین زمانی که نوزاد و مادر همزمان با بستری شود، این کد فقط برای مادر صادر می‌شود  که درصدد حل آن هستیم.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: در شرایط فعلی حداکثر  ۴۵ روز طول می‌کشد تا در شرایط کاغدی بتوان اسناد بیمارستان به ما ارسال شود ولی با الکترونیکی شدن هرپرونده در کمتر  از ۷۲ ساعت در دست کارشناس درآمد بیمارستان و کارشناس بیمه مانده و تعیین تکلیف می‌شود.

مجیدی با بیان اینکه منطبق بر برنامه توسعه ششم تمام مراکز باید از این قانون تبعیت کنند، افزود: تمام دستگاه‌ها موظفند تا از ضوابط برای ارسال اسناد تبعیت کنند که این ضوابط شامل خصوصی و دولتی و دانشگاهی است.

مدیرکل بیمه سلامت استان توضیح داد: البته در برخی جاها امکان قطع سیستم و یا خطادهی وجود دارد و البته این را هم باید در نظر گرفت که هنوز اعتماد کامل به بدون دفترچه بودن در بین مردم نهادینه نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشابه روزهایی هستیم که کارت بانکی در کشور آمد ولی مردم مدت‌ها در مراجعه به بانو دفترچه حساب و دسته چک خود را همراه داشتند.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: در ماده ۷۰ برنامه ششم توسعه و تبصره ۱۷ قانون بودجه، ضوابط اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی بر عهده سازمان بیمه قرار داده شده است.


آذربایجان‌شرقی پایلوت نسخه الکترونیکی انتخاب شد

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ ارسال نسخ به صورت الکترونیکی انجام می‌گرفت، گفت: با ارتقای آن توسط سازمان از سال ۹۶ در کرمان به صورت کامل شروع شده و رسیدگی و نوشتن نسخ به صورت آنلاین از داخل مطب به داروخانه و آزمایشگاه می‌باشد.

مجیدی خاطرنشان کرد: آذربایجان‌شرقی در سال ۹۸ پایلوت برای نسخ الکترونیکی انتخاب شده است و برای این منظور نزدیک به ۲۵۰ موسسه در استان قرارداد دارد که که حدوداً ۱۰ درصد موسسات به این سیستم وصل شده‌اند.

وی ادامه داد: در مواردی از قبیل نسخ روستایی و نسخی که در دانشگاهی خدمات دریافت کرده و در بخش خصوصی پذیرش می‌شود این نسخ کاربرد ندارد.

مدیرکل بیمه سلامت استان یادآور شد: در ۱۴ شهرستان از آذربایجان‌شرقی این برنامه در حال انجام است و ۳ هزار و ۲۰۰ نسخه به صورت الکترونیکی ارسال شده  است که ۱۰ هزار و ۲۰۰ نسخه قلم تجویز وجود داشت.

وی با بیان اینکه ۸۴ درصد اقلام ارائه شده الکترونیکی و ۱۶ درصد به صورت کاغدی است، گفت: بیمار با ارائه کدملی خود می‌تواند نسخه الکترونیکی را از پزشک در مطب‌ها دریافت کند و نسخه را در صورت درخواست بیمار می‌توان پرینت کرد ولی با بردن کد ۵ رقمی به داروخانه‌ها می‌توان خدمات دریافت کرد و جالب‌تر اینکه یک بیمار نمی‌تواند در صورت تمام نشدن داروهای تجویز شده از نسخه دیگر برای همان بیماری خود استفاده کند.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: حفط اطلاعات سلامت برای ما مهم است و همانند حفظ اطلاعلت بانکی از هرگونه سوءاستفاده جلوگیری خواهیم کرد.

وی جمعیت 2 میلیون و ۱۰۰ هزار نفری تحت پوشش بیمه سلامت در آذربایجان‌شرقی را مورد اشاره قرار داد و گفت: 2 هزار و ۵۰۰ موسسه طرف قرارداد با بیمه سلامت استان وجود دارد و همچنین ۷۴ دفتر پیشخوان وجود دارد.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: سالانه کل بار مراجعه به دفاتر پیشخوان یک میلیون نفر است.

وی با بیان اینکه مطالبات دانشگاه تا آذرماه و بخش خصوصی تا آبان ماه پرداخت شده است، افزود: در دو هفته گذشته نزدیک به ۵۰۰ میلیارد ریال از مطالبات فروردین ماه پوسسات پرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان با تاکید بر اینکه قطعاً وضعیت تخصیص اعتبار در سال جاری با مشکلاتی روبه رو خواهد شد، افزود: قرار بر این بود تا مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای پرداخت مطالبات سال ۹۶ پرداخت شود که به علت اعطای برخی اوراق‌ها این نیزان نیز کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۸۷ درصد بودجه بیمه سلامت وابسته به دولت است و تنها ۱۳ درصد وصولی و درآمدزایی دارد، افزود: اگر تفاهم‌نامه مدیریت بودجه و سقف بودجه اجرا نمی‌شد، الان میزان بدهی بیمه سلامت مبلغی در حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بود ولی با این روش بدهی هزار میلیاردی در کل کشور داریم.


هزینه‌کرد ۱۲ هزار میلیارد تومانی بیمه سلامت در یک سال اخیر

مجیدی متذکر شد: ۱۲ هزار میلیارد تومان مبلغ بودجه بیمه سلامت بود که همان میزان نیز هزینه شده است.

وی به انتقال بیمه مددجویان کمیته امداد به بیمه سلامت اشاره کرد و گفت: در راستای این طرح ۴۷ هزار نفر مددجو به بیمه سلامت انتقال یافتند که برای ۱۳ هزار نفر آنها دفترچه صادر شده است و ۱۹ هزار دیگر نیز همپوشانی بیمه‌ای داشتند.

مجیدی ادامه داد: از همه مددجویانی که دفترچه دریافت نکرده‌اند درخواست می‌کنیم تا با مراجعه به دفاتر پیشخوان دفترچه بیمه خود را دریافت کنند که طبق تامین کمیته امداد هزینه ۳ هزار تومانی صدور دفترچه بیمه برای بار اول رایگان بوده و پرداخت از دفعات بعدی انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ر

نظر شما