شناسهٔ خبر: 33504089 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحيل نشريه نيوزويک از حمله به نفتکش ها؛

نقش اسرائيل،امارات و عربستان در حمله به نفتکش ها

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- نيوزويک: بازيگران بي شماري در منطقه هستند که انگيزه هاي کافي براي حمله به نفتکش ها دارند.
به گزارش آريا؛ نشريه نيوزويک نوشت کارشناسان اطلاعاتي فيلمي را که آمريکا براي متهم کردن ايران به دست داشتن در حملات پنجشنبه گذشته به دو نفتکش در درياي عمان منتشر کرده است زير سوال بردند و گفتند واشنگتن در جعل سند و مدرک براي راه انداختن جنگ سابقه دار است.
اين نشريه در گزارشي در پايگاه اينترنتي خود به قلم جاناتان برودر نوشت: اين فيلم ويدئويي سياه و سفيد بسيار رنگ و رو رفته است. اين فيلم چيزي را نشان مي دهد که مقامات نظامي آمريکا مي گويند يک قايق گشتي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است که در کنار کشتي کوکوکا کوريجز Kokuka Courageous به کاري مشغول است. اين کشتي و يک کشتي ديگر روز پنجشنبه در درياي عمان بر اثر انفجارهايي  آسيب ديدند.
در فيلم يک دقيقه و 39 ثانيه اي که فرماندهي مرکزي آمريکا پنجشنبه شب منتشر کرد, چندين خدمه سوار قايق گشتي ظاهرا در حال جدا کردن يک شيء از بدنه نفتکش هستند و پس از آن راهشان را مي کشند و مي روند. اين فيلم بي کيفيت تر از آن است که بتوان تشخيص داد اين شيء چيست اما بنا بر ادعاي مقامات نظامي آمريکا, خدمه ايراني يکي از مين هاي ليمپت عمل نکرده را از بدنه کشتي جدا مي کنند .
ويليام چرچ, محقق نظامي سابق شوراي امنيت سازمان ملل, گفت: "سابقه آمريکا در جعل سند و مدرک براي راه انداختن جنگ سابقه خوبي نيست.
مقامات ايراني گفتند چند قايق گشتي ايران به سوي کشتي کوکوکا شتافتند تا خدمه را که با قايق هاي نجات نفتکش را ترک کرده بودند نجات دهند. به گفته مقامات ايراني, اين خدمه به ايراني ها درباره مين منفجر نشده خبر داده بودند.
اين فيلم چند ساعت پس از آن منتشر شد که مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا با صدور بيانيه اي مدعي شد : "ارزيابي دولت آمريکا اين است که ايران مسئول حملات امروز در درياي عمان بوده است" اما کارشناسان اطلاعاتي مستقل مي گويند اين فيلم هيچ چيزي را درباره اتهام دست داشتن ايران در اين حملات , که ايران نيز آن را رد مي کند, ثابت نمي کند.
اين کارشناسان مي گويند بازيگران بي شمار ديگري در منطقه هستند که انگيزه هاي کافي براي اجراي چنين حملاتي را دارند.
آنتوني کوردزمن , تحليلگر امور راهبردي در مرکز مطالعات راهبردي و بين المللي به نيوزويک گفت: "اين سوال را بايد مرتب پرسيد که اين حمله کار کيست؟ شما با اين احتمال مواجه مي شويد که داعش اين حمله را به اجرا گذاشته است تا دو دشمن -- آمريکا و ايران -- را به جان يکديگر بيندازد. يا شما اين احتمال را مي دهيد که عربستان سعودي و امارات عربي متحده حادثه اي را به وجود مي آورند تا بتوانند از آن براي افزايش فشار بر ايران استفاده کنند."
ايهام کامل, رئيس بخش خاورميانه در گروه اوراسيا, گفت برخي نيز به اين احتمال اشاره کرده اند که حملات پنجشنبه, و حملات يک ماه قبل به چهار نفتکش در همين آبها , عمليات هاي به اصطلاح "با پرچم دروغيني" هستند که اسرائيل, ديگر دشمن قسم خورده ايران, به اجرا گذاشته است تا ايران را مقصر نشان دهد و برخي ناظران گفته اند اين حملات ممکن است با هدايت اعضاي تندرو دولت ترامپ به اجرا گذاشته شده باشد.
ويليام چرچ, محقق نظامي سابق شوراي امنيت سازمان ملل, گفت: "سابقه آمريکا در جعل سند و مدرک براي راه انداختن جنگ سابقه خوبي نيست. آمريکا در ايام منتهي به جنگ ويتنام [با جعل کردن ماجراي حمله نيروهاي ويتنام شمالي به يک ناو آمريکايي در خليج تونکين در سال 1964] دروغ گفت, و قبل از جنگ عراق نيز درباره تسليحات کشتار جمعي اين کشور دروغ پردازي کرد. بنابراين, وقتي حمله به اين نفتکش ها رخ داد, ما علاوه بر بررسي شواهد, بايد درباره چرا و انگيزه نيز سوال کنيم."
چرچ به خروج دولت آمريکا از توافق هسته اي ايران در ماه مه پارسال, و بازگرداندن تحريم هاي اقتصادي عليه تهران و تمديد نکردن معافيت هاي هشت کشور از بزرگترين مشتريان نفتي ايران از تحريم هاي نفتي در چارچوب سياست "فشار حداکثري" دولت ترامپ براي مجبور کردن تهران به بازگشت به ميز مذاکره درباره يک توافق هسته اي جديد اشاره کرد.
چرچ در خصوص فيلم ويدئويي گفت قبل از اينکه بتوان درباره دست داشتن ايران در اين حمله به نتيجه اي رسيد, خيلي چيزها بايد روشن شود. وي به نيوزويک گفت: "اين فيلم چيزي را ثابت نمي کند. ما بايد بدانيم اين فيلم چطور گرفته شده است, چه زماني گرفته شده است, قبل و بعد آن چه بوده است. بعد شما بايد با کساني که در اين فيلم هستند حرف بزنيد تا نظر آنها را درباره اتفاقي که افتاد بپرسيد. اگر من باشم بررسي مي کنم تا ببينم آيا اين فيلم جعل نشده است. شما بايد هر کاري را که يک مامور تحقيق زبده انجام خواهد داد, انجام دهيد."
چرچ , که سال ها افسر اطلاعاتي آمريکا در خاورميانه و شرق آفريقا بود, اذعان مي کند که ايراني ها قايق هاي گشت زني کلاس گشتي دارند اما او يادآور مي شود که نيروي دريايي ايران, نه سپاه پاسداران, نزديکترين پايگاه دريايي به محل حملات را دارد, که اين يک ناهمخواني احتمالي در روايتي است فرماندهي مرکزي آمريکا درباره تعلق شناور مورد نظر به سپاه پاسداران ارائه کرده است. او همچنين به اين اشاره مي کند که اين فيلم ويدئويي روشن نمي کند که مربوط به کدام يک از دو نفتکشي است که هدف قرار گرفتند.
افزون بر آن, چرچ گفت مشخص نيست آيا مين هاي ليمپت موجب انفجار در دو کشتي شدند. مين هاي ليمپت را معمولا غواصان به بدنه کشتي ها مي چسبانند. برخي گزارش ها حاکي است خدمه يکي از نفتکش ها يک شيء پرنده را ديده بود, که احتمالا يک پهپاد بوده است که قبل از انفجار به سمت نفتکش در پرواز بود. در آن صورت, اين احتمال هست که انفجار ناشي از حمله پهپاد بوده باشد.
چرچ همچنين گفت:"پهپادها و مين هاي ليمپت به قيمت ارزان در منطقه خاورميانه پيدا مي شوند. هر کسي آنها را دارد. پس ما بسيار بيش از چيزي که اين فيلم نشان مي دهد, بايد بدانيم."
اين کارشناس اطلاعاتي همچنين گفت معلوم نيست چرا , در حملات اخير, ايران نفتکش هاي متعلق به نروژ و ژاپن را هدف قرار داد که هر دو از بهترين مشتريان نفتي ايران هستند.!
وي افزود: "آنها دهها سال به اين کشورها نفت فروخته اند. چرا بايد اين کار را بکنند؟" چرچ معتقد است براي شناسايي عوامل اين حملات بايد تحقيقات مستقل انجام بگيرد.

نظر شما