شناسهٔ خبر: 33502037 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

ساخت شهرک ترامپ روی میز کابینه نتانیاهو

صاحب‌خبر -

فروغ احمدی / نخست‌وزیر اسرائیل قصد دارد در نشست هفتگی کابینه خود که فردا برگزار می‎شود، برای قدردانی از رئیس جمهوری امریکا بابت تمام خدماتی که برای اسرائیل انجام داده، شهرکی در بلندی‌های جولان به‌ نام ‌دونالد ترامپ بسازد.
به‌گزارش «اسپوتنیک»، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز سه‎شنبه هفته پیش ویدئویی را منتشر و اعلام کرد، دونالد ترامپ با تصدیق حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان تصمیم تاریخی گرفت و خدمتی بزرگ به اسرائیل کرد. وی در ادامه افزود، قصد دارد برای ادای دین به ترامپ بعد از تعطیلات عید فصح شهرکی تازه در بلندی‌های جولان بسازد و آن را به اسم دونالد ترامپ نامگذاری کند. او اکنون این وعده را عملی کرده و قصد دارد طرح خود برای ساخت چنین شهرکی را فردا در نشست هفتگی دولت خود پیشنهاد کند. این نشست قرار است به طرزی معنادار در بلندی‌های جولان برگزار شود.
ساخت شهرک مورد نظر نتانیاهو که قرار است در 7 کیلومتری سوریه و 25 کیلومتری لبنان بنا شود، از ماه آوریل اعلام و تأکید شده بود، خانواده‌های جوان در آن سکونت خواهند کرد. به‌گفته رئیس شورای استانی تاکنون تنها 150 نفر برای سکونت در این شهرک ثبت‌نام کرده‌اند. بر این اساس نام تپه ترامپ جایگزین نام شهرک فعلی قلیع خواهد شد که در سال 1983 تأسیس شد اما در پذیرش و اسکان شهرک نشینان ناموفق بوده است.
بلندی‌های جولان تا سال ۱۹۶۷ در خاک سوریه قرار داشت. این منطقه که در ساحل شرقی دریاچه جلیل واقع شده در جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل درآمد و بعد ضمیمه اراضی این کشور شد، حرکتی که تاکنون از سوی جامعه بین‌الملل به‌رسمیت شناخته نشده است.
رئیس جمهوری امریکا در اقدامی نمادین و در زیر سایه مخالفت و انتقادهای جهانی در سال ۲۰۱۷ نیز بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرد و سفارت کشورش در اسرائیل را به این شهر منتقل کرد.

نظر شما