شناسهٔ خبر: 33501878 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با نگاهی به فیلم های تازه «هنر و تجربه»

اکران «تیرگان» در آستانه هفتاد و نه سالگی کیارستمی

در آستانه فرارسیدن تابستان، مجموعه متنوعی از فیلم های کوتاه از آثار رئال تا انیمیشن با عنوان «تیرگان» و در قالب گروه سینمایی هنر و تجربه به سینماها می آید.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : از وقتی که گروه سینمایی هنر و تجربه شکل گرفته، فیلم های کوتاه همواره پای ثابت اکران در این گروه سینمایی بوده اند. در این سال ها مجموعه چند فیلم کوتاه به صورت فصلی به نمایش درمی آیند تا علاقمندان به این گونه سینمایی سهمی از اکران هنر و تجربه داشته باشند.

 

با پایان بهار و اکران بهاره فیلم کوتاه، حالا مجموعه فیلم کوتاه تابستان با عنوان اکران «تیرگان» آماده نمایش می شوند. جالب این که آغاز اکران تیرگان همزمان با یک تیرماه سالروز تولد «عباس کیارستمی» به سینماها می آیند. کیارستمی امسال هفتاد و نه ساله می شد. به همین خاطر نگاهی داریم به مجموعه آثاری که در تابستان مخاطبان را به خود می خوانند.

 

دریای‌تلخ

«فاطمه احمدی» وقتی در سال 88 با بورس مدرسه فیلم لندن، به انگلستان رفت به گفته «فیدان» چند سال تجربه تحصیل در رشته سینما و ادبیات را داشت و چند فیلم کوتاه هم ساخته بود، اما تحصیل در فضای جهانی، بستر حضور بین المللی او و فیلم هایش را بیش از پیش فراهم کرد. او در پایان دوره تحصیل، «هزار و یک قطره اشک» را که یک مستند-انیمیشن بود، ساخت و پس از آن با حمایت آکادمی فیلم آسیا «چاندرا» را در کشور نپال کارگردانی کرد.

 

«دریای‌تلخ» سومین ساخته او در این دوره کاری است و بر موضوع مهاجرت تمرکز می کند. این فیلم کوتاه داستان مادر و دختری رومانیایی است که در جستجوی زندگی بهتر به انگلیس مهاجرت کرده اند. مادر اتاقی اجاره کرده و برای صاحب خانه، کار هم می کند اما حساسیت ماجرا به خاطر فرزند اوست. زن رومانیایی کودک خود را از صاحب خانه مخفی کرده تا کار و محل زندگی شان را حفظ کند. حالا صاحب خانه می خواهد اتاق دیگری از خانه را اجاره دهد و این، نگرانی زن رومانیایی را دوچندان می کند.

 

احمدی چنان که خود گفته، این فیلم پانزده دقیقه ای را براساس داستان واقعی یک زن مهاجر رومانیایی ساخته که سال ها از نزدیک با زندگی او آشنا بوده است. او در «دریای‌تلخ» کوشیده فضای پیش روی مهاجران در کشورهای مقصد را برای مخاطب به تصویر بکشد.

 

آگهی فروش

مطالعات و تحصیلات آکادمیک «قصیده گلمکانی» ارتباط مستقیمی به کارگردانی سینما ندارد اما زمینه خوبی برای دستیابی به رهیافتی قابل تامل از جهان فراهم می کند. او که در فرانسه «بازرگانی هنری» و «مطالعات و مدیریت فرهنگی» خوانده حالا بیش از سه سال است که فیلم می سازد.

 

او علاوه بر فیلم های کوتاهش، فیلم پشت صحنه چند اثر سینمایی همچون «دختر» و «امروز» رضا میرکریمی، «سارا و آیدا» مازیار میری و «یک روز بخصوص» همایون اسعدیان را ساخته است.

 

«آگهی فروش» داستان دختر جوانی است که آماده مهاجرت می شود. او وسایلش را برای فروش آگهی کرده است. اما در میان افرادی که به خانه او می آیند، مردی هست که با سایر خریداران متفاوت است. گلمانی با نمایش این فیلم در سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر، جایزه بهترین فیلم کوتاه را از آن خود کرد.

 

موج کوتاه

«محمد اسماعیلی» از جمله فیلم سازان جوانی است که بهره گیری از اقتباس ادبی در آثارش علاقه دارد. او فیلم پانزده دقیقه ای «موج کوتاه» را بر اساس برداشتی آزاد از داستان «ما نمی‌شنویم» غلامحسین ساعدی ساخته است. داستان مردی که صداهای اطرافش او را آزار می دهد، به همین خاطر برای رهایی از آن ها دست به کار می شود.

 

اسماعیلی معتقد است پس از دوره ای که فیلمسازان ایرانی به اقتباس ادبی علاقه نشان داده و آثاری سینمایی قابل تاملی ساخته اند، سال هاست برداشت از ادبیات برای نگارش فیلمنامه نادیده گرفته شده است.

 

«موج کوتاه» که در سال نود و هفت در انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده تاکنون از حضور بین المللی خود جوایزی دریافت کرده که آخرین آن جایزه بهترین فیلمبرداری برای «مجید گرجیان» از جشنواره فوتوگراما در کشور ایتالیاست.

 

سیاه سرفه

«رضا توفیق‌جو» فیلمسازی است که با آثاری همچون «گزارشی از ماناسلو»، «زار خاک»،«ورن» و «سیاه سرفه» شناخته می شود. «گزارشی از ماناسلو» داستان کوهنوردان ایرانی بود که پس از فتح قله ماناسلو با حادثه روبرو می شوند. «زار خاک» نیز درباره خلق یک فرش خاکی در جزیره هرمز بود. «ورن» دیگر ساخته توفیق جو اما موضوعی روان شناختی دارد و درباره فردی است که بر اثر یک اتفاق تعادل روحی خود را از دست می دهد.

 

توفیق‌جو معتقد است در شرایط کنونی اقتصاد که یافتن سرمایه گذار برای فیلم های بلند متفاوت از سینمای بدنه دشوار است، ساخت فیلم کوتاه راه گریزی است برای انعکاس ایده های داستانی و ساختارهای متفاوت فیلمسازی.

 

روشویی

«جابر رمضانی» در میان اهل هنر بیشتر به عنوان کارگردان جوان تئاتر با ایده های جذاب و تکان دهنده شناخته می شود. ایده هایی که در مثلا در نمایش «تیم شنا» با آن صحنه دوست داشتنی در سالن کوچک مولوی به صحنه رفت و همه را شگفت زده کرد. یا نمایش «اسکیس» او که تماشاگر را آرام آرام با خود همراه می کرد تا غافلگیری نهایی شکل بگیرد. یا «صدای آهسته برف» با آن طراحی صحنه متفاوت و داستان عجیب و غریبش.

 

جابر رمضانی اما در کنار کارگردانی تئاتر، فیلم کوتاه «روشویی» را نیز با داستانی از پوریا کاکاوند ساخته و کوشیده است از تجربیات خود در شخصیت پردازی و ارتباط با مخاطب، در ساخت فیلم بهره بگیرد.

 

داش‌آکل

برای «هاجر مهرانی» از زمانی که عروسک «داش آکل» را برای استاپ موشن ساخت تا وقتی وارد پروسه ساخت انیمیشن آن شد و حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را جلب کرد، دو سال طول کشید.

 

او که به ادبیات فارسی علاقه دارد، معتقد است داستان های ادبیات و جوانان انیمیشن ساز ما فرصت مغتنمی برای تولید انیمیشن هستند و تنها می ماند حمایت تا بتوانیم انیمیشن هایی با داستان و فضای ایرانی به دنیا عرضه کنیم.

 

«داش آکل» هاجر مهرانی برداشتی آزاد از «داش آکل» صادق هدایت است که به صورت انیمیشن دو بعدی تولید شده. مهرانی در ساخت این اثر بر پس زمینه ایرانی همه عناصر و موتیف های به کار رفته در فیلم تاکید داشته و از موسیقی و زبان شخصیت ها تا عناصر بصری همگی با دقت و بر مبنای کلیت اثر انتخاب شده اند.

 

 

 

 

 

نظر شما