شناسهٔ خبر: 33501595 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

پاسخ مرعشی و تاجرنیا به شبهه کرباسچی درباره موضوع میترا استاد

آیا اصلاح‌طلبان قبل از شهردار کردن "نجفی" از پرونده جنجالی "میترا استاد" خبر داشتند؟

یک عضو حزب اتحاد در واکنش به اظهارات اخیر برخی چهره‌های اصلاح‌طلب درباره انتخاب نجفی به عنوان شهردار، می‌گوید: زمانی که نام آقای نجفی به‌عنوان گزینه شهرداری تهران به میان آمد، به‌هیچ‌عنوان مخالفتی مرتبط با حوادثی که اخیراً برای ایشان پیش آمده، مطرح نشد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با انتشار خبر قتل میترا استاد توسط نجفی، غلامحسین کرباسچی طی توییتی، این‌گونه به ماجرا واکنش نشان داد: «ماهیت تأسف بار حادثه قتل میترا استاد هرچه باشد، نمی‌توان مسئولیت کسانی را که دو سال قبل علی رغم اصرار و تذکر برخی دلسوزان و مراکز مسئول، این چاه ویل را برای اصلاحات و نجفی حفر کردند، نادیده گرفت.» وی در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد نیز بر موضع خود پافشاری کرده و گفته است: «دو سه بار تنهایی یا با بعضی از دوستان رفتیم منزل ایشان (نجفی) و خواهش کردیم که وارد این کار نشوند. ما از موضع دوستی این توصیه را داشتیم نه سیاسی، وگرنه دشمنی با ایشان نداشتیم. من شخص آقای جهانگیری و دوستان حزب اتحاد و مشارکت را با همه ارادت و رفاقتی که داریم در این امر مقصر می‌دانم.»

کرباسچی: اسم آن چهار تن نزد اینجانب محفوظ است

وی در روایتی طولانی که در روزنامه سازندگی منتشر شده نیز نوشته است: «در آغاز تابستان ۹۶ … به هنگام طرح نامزدهای طرح تصدی شهرداری تهران در حضور چهار تن از اصلاح طلبان برجسته که نامشان نزد اینجانب محفوظ است، در دفتر جناب آقای نجفی به حضورشان رسیدیم و در حین بحث و رایزنی برای گزینه‌های شهرداری تهران درباره همین پرونده مطروحه از ایشان سوال کردم و با توجه به طرح نامزدی ایشان برای شهرداری درباره عوارض طرح این پرونده و اثرات منفی آن در مدیریت شهری تهران و نیز حوزه خصوصی آقای نجفی در حضور دوستان هشدار دادم.»

محسن میردامادی از چهره‌های اصلاح‌طلب در واکنش به این اظهارات در سایت امتداد (ارگان حزب اتحاد ملت) نوشت: «به جز آقای کرباسچی که اصرار بر شهرداری آقای محسن هاشمی داشت، همه افراد دیگر نسبت به آقای نجفی نگاه مثبت داشتند. در هیچیک از جلساتی که بحث آقای نجفی مطرح بود آقای کرباسچی یا فرد دیگری کلمه‌ای در مورد مسائلی که اخیراً حول و حوش آقای نجفی گفته می‌شود مطرح نکرد. حتی آقای مرعشی، که آقای کرباسچی ارتباط نزدیکی با ایشان دارد و قاعدتاً اگر نکته منفی در مورد آقای نجفی داشت باید حداقل به ایشان اطلاع می‌داد، زمانی که به عنوان یکی از نامزدهای مورد نظر شورای شهر برای شهرداری تهران برنامه پیشنهادی خود را در جلسه شورا ارائه داد به دوستان شورا توصیه کرد به آقای نجفی برای مسئولیت شهرداری رأی دهند.»

مرعشی: باید یادداشت‌هایم را بررسی کنم

در این باره با حسین مرعشی، قائم مقام دبیرکل حزب کارگزاران تماس گرفتیم. او در گفت وگو با ایرناپلاس در پاسخ به این پرسش که در جلسات انتخاب و بررسی شهرداری تهران در سال ۹۶، آیا صحبتی درباره روابط خصوصی شهردار اسبق تهران مطرح و کسی به این دلیل با انتخاب ایشان مخالفت کرده است یا نه، می‌گوید: اجازه بدهید به این موضوع ورود نکنیم به اندازه کافی در این باره دعوا شکل گرفته است. مرعشی همچنین درباره اینکه آیا درباره ماجرای میترا استاد قبل از تصدی سمت شهرداری به نجفی تذکر داده شده بود یا خیر می‌گوید: به خاطر ندارم باید یادداشت هایم را بررسی کنم.

کرباسچی، دبیرکل کارگزاران سازندگی در بخش دیگری از یادداشت خود با اشاره به اینکه نجفی، آن زمان منکر رابطه با میترا استاد شده است، نوشته است: «من بار دیگری در دیداری خصوصی با آقای نجفی درباره بهانه مخالفت‌ها با ایشان تذکر دادم که خودشان فرمودند با مراجعه با مقامات مسئول موانع را رفع می‌کنند؛ و ظاهراً دیدارهایی هم با مقامات انجام دادند که شواهد امر نشان می‌دهد آن دیدارها ناموفق بوده اند، اما متأسفانه، استراتژی نادرست برخی از دوستان اصلاح طلب آقای نجفی را در موقعیت خطیری قرار داد و ایشان را به دست خویش قربانی ساختند. و با وجود انتقال این پیام در سطوح مختلف جبهه اصلاحات به علل سیاسی از تسری آن به بدنه اصلاحات جلوگیری شد و با وجود آگاهی برخی اعضای شورای شهر از پرونده، به علت بدگمانی آنان به مقامات مسئول که البته ریشه در پاره‌ای رفتارهای نادرست همین نهادها و مقام‌ها دارد شهرداری به دکتر نجفی رسید.»

تاجرنیا: مخالفت‌ها با شهردار شدن نجفی ربطی به مسائل اخیرش نداشت

آیا اصلاح‌طلبان قبل از شهردار کردن

علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه پیش از انتخاب محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار کسی از رابطه ایشان با همسر دومشان اطلاع داشت و در این باره هشداری داده بود یا نه می‌گوید: زمانی که نام آقای نجفی به‌عنوان گزینه شهرداری تهران به میان آمد، به‌هیچ‌عنوان مخالفتی مرتبط با حوادثی که اخیراً برای ایشان پیش آمده، مطرح نشد.

وی ادامه می‌دهد: بخشی از مخالفت‌ها ناشی از طرح گزینه‌های دیگر بود. بخش عمده‌ای هم از مخالفت‌ها، اطلاع از مخالفت برخی از نهادهای بالادستی با ایشان به خاطر رویکرد سیاسی و اجتماعی بود. آقای نجفی در شیوه مدیریتی خود معتقد به رویکردی بود که تلاش داشت مستقل از نهادهای غیرمسئول عمل کند و این به ذائقه برخی خوش نمی‌آمد. به همین سبب برخی تصور می‌کردند انتخاب آقای نجفی باعث ایجاد مشکل در تعامل با برخی چهره‌ها یا نهادها شود و کارکرد و عملکرد شهرداری تهران را با مشکل مواج کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تأکید می‌کند: در این جلسات به‌هیچ‌وجه صحبتی درباره همسر دوم آقای نجفی و حواشی مرتبط با آن مطرح نشد.

نظر شما