شناسهٔ خبر: 33500794 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مسعود فراستی: در سینما با دلال‌هایی طرفیم که یک شبه میلیاردر شده‌اند

این‌ها پنج سال قبل یک مغازه‌ی تعمیرات کامپیوتر داشتند و پنج سال بعد یکهو می‌توانند بیست میلیارد روی یک فیلم سرمایه‌گذاری کنند و پشت جشنواره‌ فجر جهانی قرار بگیرند!

صاحب‌خبر -

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - جمعه شب گذشته در میز نقد برنامه‌ی «هفت» برای فیلم «ما همه با هم هستیم»، مسعود فراستی در بحث پیرامون سرمایه این فیلم گفت: لمپن ها آمده‌اند در کار فرهنگی. ما با مکانیزم و فرهنگ بورژوازی مواجه نیستم. ما با دلالی و تازه به دوران رسیده‌های لمپن طرفیم که یک شبه میلیاردر شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

میلیارد سینمایی، حامی کنسرت محمدرضا گلزار است؟!

این‌ها پنج سال قبل یک مغازه‌ی تعمیرات کامپیوتر داشتند و پنج سال بعد یکهو می‌توانند بیست میلیارد روی یک فیلم سرمایه‌گذاری کنند و پشت جشنواره فجر جهانی قرار بگیرند! این دیگر به من به عنوان یک شهروند و یک آدم فرهنگی مربوط است. این جریانِ گسترش فقر است.

در کنار رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فجر و تهیه کننده ما همه باهم هستیم

بیشتر بخوانید:

پولسازی برای سینما در مغازه یک نصاب ویندوز! / «سجاد خواجه علیجانی» کیست و چگونه یک شبه وارد سینمای ایران شد؟ +تصاویر و سند

این جریانِ ضدّ تولید و ضدّ مردمی و گسترش از بین بردن هنر است. دیگر انگیزه‌ای برای کارگردان و فیلمنامه نویس و بازیگر نمی‌ماند وقتی این پول‌های هنگفت که با زحمت به دست نیامدند وارد سینما می شود. پولِ با زحمت، پولِ تولید است و طبیعتاً تولید هم به دنبال خودش می‌آورد. پولِ بی‌زحمت و بی در و پیکر، فساد و دلالی می‌آورد و این مکانیزم غیرممکن است به فرهنگ برسد.

نظر شما