شناسهٔ خبر: 33500260 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از اتلاف ۸۵ جوجه بلبل خرما در مرز شلمچه تا صدور حکم دو متهم جوان در آبادان

مهم‌ترین حوادث امروز (بیست و ششم خردادماه سال ۹۸) را می‌توانید در این بسته خبری بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،مهم‌ترین حوادث امروز (یکشنبه بیست و ششم خردادماه سال ۹۸) را می‌توانید در این بسته خبری بخوانید.

اتلاف ۸۵ جوجه بلبل خرما

رضا جاوید رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهرگفت: دو روز گذشته مأموران هنگ مرزی شهرستان خرمشهر در پاسگاه شلمچه یک تبعه عراقی که ۸۵ جوجه بلبل خرما را برای انتقال غیرقانونی در ساک خود جاسازی کرده بود، شناسایی کردند.

وی افزود: این گونه پرنده که گونه‌ای حمایت شده و حساس به شرایط محیطی همچون گرما و کم آبی است در وضعیت نامناسب جاسازی و از دستگاه ایکس ری نیز گذرانده شده بود.

رئیس اداره محیط زیست خرمشهر ادامه داد: به همین دلیل بعد از اطلاع محیط زیست و در زمان حضور مأموران به خاطر شرایط نامناسب در لحظه اول ۱۸ پرنده تلف شدند و ظرف ۲۴ ساعت میزان تلفات به ۱۰۰ درصد رسید.

جاوید از برخورد قضائی با این قاچاقچی پرنده خبر داد و گفت: فرد عراقی در همان لحظات کشف محموله قاچاق، جلب و تحویل دستگاه قضائی شد و برای مجازاتش حکم بازداشت و پرداخت خسارت به ازای هر پرنده ۲۰۰ هزار تومان که در مجموع ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است، تعیین شد.

وی در ادامه به تشریح اقدامات حمایتی از پرندگان پرداخت و افزود: مأموران به صورت مستمر با گشت و کنترل با شکار پرندگان وحشی برخورد می‌کنند، همچنین مراکز فروش پرنده مرتب رصد می‌شود و به جز پرندگان زینتی مجوز دار، بقیه پرندگان از این مراکز جمع آوری می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر به عمده اقدمات انجام شده برای مقابله با قاچاق پرندگان در خرمشهر نیز اشاره کرد و گفت: در برخی موارد پرندگان از شهرهای همجوار جمع آوری و مرزشلمچه برای قاچاق انتخاب می‌شود که این موضوع درکمیسیون قاچاق مطرح و نیروی انتظامی و هنگ مرزی و دستگاه قضائی همکاری‌های لازم را برای مقابله با قاچاق پرندگان داشته اند که در نتیجه این تعامل در موارد حتی محوله‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ عددی بلبل بدون تلفات در طبیعت خرمشهر رها سازی شدند.

جاوید همچنین بر اهمیت حفاظت از بلبل خرما که گونه بومی خوزستان است تاکید کرد و ادامه داد: بلبل خرما جز گونه‌های نمادین حمایت شده در خوزستان است که بر همین اساس از مردم درخواست می‌شود در فصل زادآوری به لانه این پرندگان نزدیک نشده و آشیانه‌هایشان را تخریب نکنند.

وی افزود: تخریب آشیانه و بیرون آوردن پرندگان از طبیعت می‌تواند منجر به کاهش تدریجی تعداد پرندگان وحشی و در نهایت منقرض شدن پرندگان در این شهرستان شود.

۸۰ ساعت نظافت عمومی در بازار ماهی فروشان آبادان حکم دو متهم

قاضی شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری آبادان، ۲ متهم جوان را به جای زندان، به ۸۰ ساعت نظافت عمومی در بازار ماهی فروشان آبادان محکوم کرد.

ناصر غلامی دادستان عمومی و انقلاب آبادان روز یکشنبه در خصوص حکم صادره از سوی قاضی شعبه ۱۰۳ آبادان گفت: سعید فریدونی قاضی شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری آبادان در رای صادره این متهمان را مکلف به نظافت رایگان سالن‌های عمومی بازار ماهی آبادان در سه روز کاری در هفته و هر مرتبه چهار ساعت و تا سقف ۸۰ ساعت محکوم کرد.

وی ادامه داد: در صورت تخلف محکومین از اجرای تکلیف قانونی مزبور مجازات تعلیقی به مرحله اجرا در خواهد آمد،

دادستان عمومی و انقلاب آبادان افزود: دادگستری شهرستان آبادان به جای تحمل مجازات شلاق، حبس و پرداخت جزای نقدی افراد متخلف را به خدمات عمومی محکوم کرده و در این راستا این ۲ نفر نیز به ارائه خدمات عام المنفعه به مردم آبادان محکوم شدند.

غلامی گفت: تلاش بر این است افراد عموماً به زندان نروند مگر اینکه ضرورت ایجاب کند.

انتهای پیام/ د

نظر شما