شناسهٔ خبر: 33499822 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

رسانه آمریکایی ادعای کاخ سفید را تکذیب کرد؛ واشنگتن در عراق و ویتنام دروغ گفت

تهران (پانا) – رسانه آمریکایی نیوزویک به نقل از ناظران و تحلیل‌گران استراتژیست ادعای آمریکا در این باره که ایران در حمله به دو نفتکش ژاپنی در دریای عمان نقش داشته است رد کرد و این فرضیه را مطرح کرد که اسرائیل،‌ امارات، عربستان و حتی آمریکا می‌توانند عامل حادثه نفتکش‌ها باشند.

صاحب‌خبر -

نیوزویک ویدئوی سیاه و سفیدی که منتشر شده بسیار ناواضح است. این ویدئو آن‌طور که مقام‌های ارتش آمریکا مدعی شده‌اند یک قایق کنترل گشت سپاه ایران را نشان می‌دهد که به «کوکوکا» یکی از دو نفتکشی که در دریای عمان منفجر شده‌اند نزدیک شده و دولت ترامپ مدعی است که ایران عامل این حادثه بوده است.

در این ویدئوی 1:30 که توسط فرماندهی مرکزی ایالات متحده منتشر شده، تعدادی از خدمه قایق گشتی چیزی را از دیواره نفتکش جدا می‌کنند و بعد از محل دور می‌شوند. ویدئو بسیار تیره‌تر از آن است که مشخص کند آن شیء چیست اما بر اساس گزارش ارتش آمریکا سرنشینان این قایق یکی از مین‌های دریایی که عمل نکرده را خارج می‌کنند تا شواهد دست داشتن آنها در این انفجارها را مخفی کنند. مقامات می‌گویند که چند قایق گشتی ایرانی به کوکاکا نزدیک شده‌اند که تعدادی از اعضای خدمه را نجات دهند و آنها به ایرانی‌ها درباره مین منفجر نشده خبر داده‌اند.

این ویدئو چند ساعت بعد از آنکه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ارزیابی دولت آمریکا این است که جمهوری اسلامی ایران مسئولیت حمله امروز به دریای عمان را بر عهده دارد»، منتشر شد.

پمپئو مدعی شد که این ارزیابی بر اساس «اطلاعات، سلاح مورد استفاده و سطح تخصصی که برای انجام این عملیات مورد نیاز است» انجام شده است.

اما کارشناسان اطلاعاتی مستقل گفته‌اند که این ویدئو هیچ دلیلی برای مسئول دانستن ایران در این حملات ندارد. هر چند که این کارشناسان می‌گویند ایران به دلیل فشارهای آمریکا و تحریم‌ها ممکن است که انگیزه برای این حمله داشته باشد اما بازیگران متعدد دیگری هم در منطقه وجود دارند که برای انجام این حملات انگیزه دارند.

سوال ایتجاست که اگر ایران این کار را نکرده باشد چه کسی می‌تواند این حمله را انجام دهد؟

آنتونی کوردزمن، تحلیلگر استراتژیک در مرکز استراتژیک مطالعات بین‌الملل به نیوزویک می‌گوید: «می‌توان این احتمال را مطرح کرد که گروه داعش این حملات را انجام داده تا جنگ میان دو دشمن-ایران و آمریکا- را علیه یکدیگر شعله‌ور کند یا اینکه عربستان سعودی یا امارات متحده عربی چنین حادثه‌ای را طراحی کرده اند تا بتوانند از آن برای افزایش فشار بر ایران استفاده کنند.»

ایهم کامل، رئیس گروه اوراسیا برای تحلیل خاورمیانه، می‌گوید که حملات اخیر توسط گروه حوثی‌های تحت حمایت ایران به تاسیسات نفتی سعودی در حال تهدید هسته نگرانی‌های امنیتی پادشاهی است.

کامل افزود: «سعودی‌ها در حالت هشدار قرار دارند و واکنش آنها با هدف فشار به آمریکا برای انجام یک اقدام است.»

برخی نیز اشاره کرده‌اند که احتمالا حملات روز پنجشنبه و حملات ماه پیش به 4 تانکر نفتی در بندر فجیره امارات عملیات «پرچم غلط» باشد که توسط اسرائیل که یکی دیگر از دشمنان ایران بوده انجام شده است تا ایران مسئول این حمله قلمداد شود.

برخی ناظران گفته‌اند که این حملات ممکن است از سوی برخی از اعضای افراطی دولت ترامپ باشد تا بهانه‌ای برای انجام عملیات نظامی علیه ایران پیدا کنند.

ویلیام چرچ که سال‌ها به عنوان افسر اطلاعاتی آمریکا در خاورمیانه و شرق آفریقا فعالیت می‌کرده، می‌گوید که سابقه آمریکا در ایجاد شواهد برای راه انداختن جنگ خوب نیست. آنها درباره راه انداختن جنگ ویتنام (با ادعای حمله ویتنام به کشتی آمریکایی در خلیج تنکین در سال 1964) دروغ گفتند و درباره WMD (سلاح کشتار جمعی) قبل از جنگ عراق دروغ گفتند. بنابر این وقتی این حمله به تانکرها اتفاق افتاد، ماباید این سوال را مطرح کنیم که چرا و چه انگیزه‌ای علاوه بررسی شواهد وجود دارد.»

او به خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در ماه می گذشته و فشار آمریکا به ایران با تحریم‌ها و جلوگیری از فروش نفت ایران اشاره می‌کند و همچنین تمایل ترامپ برای مذاکره تازه برای یک توافق هسته‌ای جدید با ایران. چرچ به جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اشاره می‌کند که از تغییر رژیم در ایران سخن می‌گوید.

با توجه به ویدئو منتشر شده چرچ معتقد است که قبل از نتیجه‌گیری در این‌باره که ایران مسئولیت این کار را به عهده دارد باید به موضوعات دیگر هم توجه کرد. او می‌گوید: «‌این ویدئو هیچ مفهومی ندارد، ما نیاز داریم که بدانیم این ویدئو در چه زمانی و چطور گرفته شده است و عقبه آن چه بوده است. بعد باید با افرادی که در این ویدئو هستند صحبت شود تا نظر آنها را درباره این اتفاق جویا شد. باید هر اقدامی را که یک محقق آموزش دیده انجام می دهد انجام دهید.»

او به عنوان افسر اطلاعاتی که سال‌ها در خاورمیانه بوده است می‌گوید که ایرانی قایق‌های گشتی در منطقه دارند اما نزدیک‌ترین پایگاه به محل حادثه نیروی دریایی [ارتش] ایران بوده است و نه سپاه پاسداران.

او معتقد است که ویدئویی که آمریکا منتشر کرده است مشخص نمی‌کند که کدام یک از دو تانکر هدف قرار داده شده‌اند.

چرچ می‌گوید که هنوز واضح نیست که آیا مین‌های دریایی باعث این انفجارها باشند. مین‌های دریایی معمولا توسط غواصان به کشتی‌ها و در خط آبی کشتی الصاق می‌شوند. از سوی دیگر برخی سرنشینان نفتکش گفته‌اند که شاهد اجسام پرنده‌ و احتمالا پهپاد در اطراف نفتکش بوده‌اند.

چرج همچنین درباره انگیزه‌های این اقدام می‌گوید که چرا باید ایران به تانکرهای ژاپن و نروژ که دو خریدار جدی نفت ایران هستند حمله کند؟

او می گوید که یک تحقیق مستقل از عملیات برای روشن شدن موضوع لازم است.

به گزارش پانا، ایران از زمان انجام حملات در دریای عمان آن را محکوم کرده و در حالی که حملات هم زمان به سفر شیزو آبه، نخست وزیر ژاپن در ایران انجام شده بود، آن را مشکوک خواند.

نظر شما