شناسهٔ خبر: 33499669 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدارس غیردولتی تهدید هستند/ مدارس خشت و گلی زیبنده کارنامه ۴۰ ساله ما نیست

طاهری گفت: باید مدارس خشت و گلی را جمع آوری کنیم و کارنامه ۴۰ سال کشور با وجود مدارس خشت و گلی زیبنده نیست.

صاحب‌خبر -

مدارس غیردولتی تهدید هستند/ مدارس خشت و گلی زیبنده کارنامه ۴۰ سال گذشته نیستبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید طاهری رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور در گردهمایی مدیران کل و مدیران ستادی با اشاره به اینکه چالش‌های آموزش و پرورش ۲ دسته بیرونی و درونی اند، اظهار کرد: زیر مجموعه چالش‌ها به اجزائی تقسیم می‌شود که شامل مسائل محتوایی، نیروی انسانی، فضا و تجهیزات و منابع است، در حوزه فضا و تجهیزات در استان‌ها امکانات و املاکی داریم که کسی در آن نیست.

نیمی از مدارس زیر ۵۰ نفر هستند

طاهری بیان کرد: نامولد بودن دارایی‌ها از دیگر چالش‌های پیش روی ماست و ۴۲ درصد مدارس زیر ۵۰ نفر هستند، بنابراین با فقدان نگاه اقتصادی در آموزش و پرورش مواجه هستیم؛ در موضوع فضا و تجهیزات باید سراغ طراحی مدارسی برویم که مجتمع‌سازی شود، همانطور که اولویت ما در سازمان برنامه ساخت مجتمع‌های آموزشی است.

رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه درباره چالش فضا و تجهیزات منابع گفت: اعتبارات از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۳ به سه هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده است، همچنین سهم اعتبارات پروژه‌های مشارکتی خیرین خیرین از ۱۷۸ میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان طی ۲ سال اخیر افزایش پیدا کرده است و تخصیص اعتبارات عمرانی در سال ۹۷، ۱۱۰ درصد بوده است.

تامین اعتبار هزار زمین چمن مصنوعی

طاهری از شاداب سازی مدارس خبر داد و گفت: برای هزار زمین چمن مصنوعی تامین اعتبار شد و قرار شد ۵۰۰ زمین چمن دیگر هم در دستور کار باشد.

رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: ۴ در حوزه آموزش و پ ۱ ورش نگاه مثبتی وجود دارد اعتبارات هزینه‌ای ۲۹ برابر همچنین اعتبارات جاری ۳ و نیم برابر افزایش یافته است، اما برای پیشبرد کار‌ها باید مدیریت چالش‌ها را مورد توجه قرار دهیم تا اتفاقات خوبی در آموزش و پرورش بیافتد.

وی از عقد قرارداد با دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خبر داد و گفت: در نظر داریم تا آمایش سرزمینی برای ساخت مدارس از طریق این دانشگاه انجام دهیم چرا که مکان یابی مدارس بر کیفیت عملکرد آن‌ها تاثیر گذار است.

مدارس خشت و گلی نمره منفی در کارنامه مدیریت هر فرد است

رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: باید مدارس خشت و گلی را جمع آوری کنیم و کارنامه ۴۰ سال کشور با وجود مدارس خشت و گلی زیبنده نیست و هیچ توجیهی ندارد که بگوییم امکان جمع آوری اینگونه مدارس نبوده است، وجود مدارس خشت و گلی در کارنامه مدیریت هر فردی یک نمره منفی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به موضوع حذف بخاری‌های نفتی بیان کرد: تامین اعتبارات مناسب و تخصیص ۱۱۰ درصدی انجام شده است که به حذف بخاری‌های نفتی کمک می‌کند.

رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه افزود: با وجود افزایش سهم اعتبارات از بودجه عمرانی، اما استان‌ها در جذب سرمایه نزول داشته‌اند و فقط در استان یزد علی رغم مناسب بودن فضای آموزشی باز هم شاهد جذب اعتبارات هستیم که این موضوع جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با اشاره به اینکه باید دارایی‌ها مولد شود گفت: مکان یابی مناسب مدارس و سامان دهی املاک در مولد شدن برنامه‌ها اثر دارد و اینگونه ارزش افزوده املاک بالا می‌رود.

رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: شناسایی املاک شاید آموزش و پرورش درگیر مسائل جاری باشد، اما سازمان نوسازی مدارس باید نسبت به شناسایی این املاک اقدام کند.

ضمانت می‌کنیم که املاک مازاد را بفروشند

وی به موضوع تبدیل به احسن کردن منابع هم اشاره و اظهار کرد: ضمانت می‌کنیم که املاک مازاد را بفروشند و آن را تبدیل به احسن کنند و پول آن را تضمینی به استان‌ها باز می‌گردانیم.

رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه به نگاه اقتصادی سند تحول بنیادین هم اشاره کرد و گفت: این نگاه ضمن توجه به مسائل تربیتی بعد اقتصادی را هم مورد توجه قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما