شناسهٔ خبر: 33499549 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مارادونا: «دست خدا» انتقام جنگ فالکلند بود

تهران- ایرنا- «دیگو مارادونا» اسطوره «متقلب» آرژانتین همچنان از عذرخواهی کردن بابت گل ملقب به «دست خدای» خود به تیم ملی انگلیس اجتناب کرده و معتقد است این گل «انتقام نمادین» جنگ فالکلند بوده است.

صاحب‌خبر -

مرد تمام نشدنی آلبی سلسته در جریان دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک با بی پروایی و شهامتی عجیب توپ را با دست به قعر دروازه «پیتر شیلتون» فرستاد.

داور و کمک داور هیچکدام صحنه را ندیدند و با وجود اعتراض‌های شدید از سوی تیم تحت هدایت بابی رابسون، گل پذیرفته شد.

مارادونا چهار دقیقه بعد زیباترین و فوق العاده ترین گل انفرادی تاریخ فوتبال را در حالی که نیروهای خط دفاعی سه شیرها را یکی پس از دیگری منهدم می‌کرد، به ثمر رساند؛ گلی که پیروزی ۲ بر یک را برای آلبی سلسته به ارمغان آورد.

این دیدار چهار سال پس از جنگ سال ۱۹۸۲ مابین آرژانتین و انگلیس برگزار شد. جنگی سخت که در جریان آن ارتش آرژانتین و بریتانیا در عرض سه ماه درگیری، به ترتیب ۶۴۹ و ۲۵۵ تلفات دادند و همین امر هیجان و التهاب نبرد مستطیل سبز آنها را دوچندان کرده بود.

با این وجود، ۳۲ سال پس از آن مسابقه فراموش نشدنی در مستندی با نام «دیگو مارادونا» که با آنونس «شورشی، قهرمان، متقلب، خدا» به تشریح زندگی فوتبالی باورنکردنی مارادونا پرداخته، مرد ۵۸ ساله آرژانتینی همچنان نسبت به حرکت جنجالی سال‌های دور خود جبهه می‌گیرد.

مارادونا که هیچ نشانه‌ای از عذرخواهی در لحن کلام وی دیده نمی‌شد، اظهار داشت: ما آرژانتینی‌ها نمی‌دانستیم جنگ چطور پیش می‌رفت اما نظامی‌ها می‌گفتند ما برنده جنگ هستیم اما حقیقت این بود که انگلیس ۲۰ بر صفر از ما پیش بود؛ روزهای سختی بود.

وی ادامه داد: آن دیدار درست مثل این بود که ما برای جنگی دیگر به میدان می‌رویم. می دانم با دست توپ را زدم، برنامه ام این نبود اما اتفاق به قدری سریع افتاد که کمک داور دست مرا ندید، داور نگاهی به من انداخت و گفت: "گل"

مارادونا افزود: احساس خوبی بود، چیزی شبیه یک انتقام نمادین از انگلیسی‌ها.

با این وجود، شیلتون ۶۹ ساله هفته گذشته مدعی شد که وی با مشغول کردن خود با پرتاب دارت در زمان اکران فیلم «دیگو مارادونا» به اصطلاح آن را تحریم کرده است.

آرژانتینی‌ها در ادامه آن تورنمنت، آلمال غربی را در فینال با نتیجه ۳ بر ۲ شکست دادند و این پیروزی جایگاه اسطوره‌ای مارادونا را برای همیشه تثبیت کرد.

جالب است مارادونا پس از بالا بردن جام قهرمانی جهان در مکزیک با لحنی معصومانه گفته بود: به جان مادرم قسم می خورم حتی خواب اتفاقی که در حال رخ دادن است را نمی‌دیدم. در واقع همیشه رویایم بازی کردن در لیگ دسته یک در یک ورزشگاه پُر و همچنین استطاعت خریدن یک خانه برای پدر و مادرم بود؛ اما قهرمانی جهان چیزی نیست که در خواب و خیال ببینید.

نظر شما