شناسهٔ خبر: 33499531 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر علوم خبر داد:

نحوه مشارکت خیرین در آموزش عالی با حضور «نوبخت» بررسی می شود

وزیر علوم از برگزاری جلسه ای تا قبل از شهریور ماه با رئیس سازمان برنامه بودجه خبر داد که در این جلسه موضوع مشارکت ۵۰ درصدی خیرین و نحوه همکاری با خیرین بررسی می شود .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، منصور غلامی، در دومین نشست شورای ستاد خیرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم همکاری دانشگاه‌ها در این بخش گفت: بایستی هماهنگی‌های کافی با دانشگاه‌ها صورت بگیرد و تجربه دانشگاه‌های موفق در زمینه کمک‌های خیرین به دیگر دانشگاه‌ها نیز انتقال داده شود تا بتوانیم اثرات و کمک‌های فردی را به اثرات جمعی و مدیریتی تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه ورود بخش خصوصی و افراد در مدیریت دانشگاه‌ها به شکل سهام‌دار، باید گفت که این موضوع به قانون نیاز دارد؛ ما همواره تلاش کرده‌ایم که از دانشگاه‌های بخش غیردولتی حمایت کنیم به شرطی که این دانشگاه‌ها شاخص‌ها را رعایت کنند و آن را ارتقا دهند. ازجمله دانشگاه‌های نمونه در این زمینه می‌توان به دانشگاه خاتم اشاره کرد.

وزیر علوم با مثبت ارزیابی کردن اقدامات بنیاد خیرین خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم در زمینهٔ موضوع مشارکت ۵۰ درصدی خیرین تا قبل از شهریورماه امسال جلسه‌ای مشترک با سازمان برنامه و بودجه و شخص دکتر نوبخت داشته باشیم و در آن نحوه همکاری‌ها با خیرین را بررسی کنیم.

حسین عسکریان، دبیر ستاد خیرین وزارت علوم نیز با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات ستاد خیرین وزارت علوم اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته در زیرگروه‌ها و حوزه‌های متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند. بخشی از این اقدامات را تحت عنوان تقویت بنیادهای خیریه و نیکوکاری به‌منظور کمک به توسعه علم و فناوری نام‌گذاری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ازجمله اقدامات صورت گرفته در این بخش می‌توان به تهیه و تدوین کتاب خیرین در جهان و ایران، تهیه و تدوین چاپ اول کتاب بنیادهای خیرین و تهیه و تدوین چاپ دوم معرفی خیرین و فعالیت‌های خیرین حامی علم و فناوری اشاره کرد.

به گفته وی، بخش دوم این فعالیت‌ها تحت عنوان تنوع‌بخشی منابع مالی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری می‌باشد که اقدامات بنیاد در این بخش شامل موضوعاتی همچون گسترش فعالیت بنیادها، تنوع‌بخشی بیشتر به فعالیت بنیادها درزمینهٔ سوددهی، گسترش فعالیت‌ها درزمینهٔ کارآفرینی و بررسی و ارزیابی اثربخشی مأموریت‌ها بوده است.

عسکریان در ادامه سخنان خود با اشاره به بخش‌های دیگر اقدامات بنیاد خیرین خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت‌ها و فناوری اطلاعات و ارتباطات با بهره‌گیری از امکانات علمی از دیگر حوزه‌ها می‌باشد که در این بخش اقداماتی همچون به‌روزرسانی اطلاعات خیرین و ایجاد سایت این بنیاد به زبان انگلیسی انجام‌شده است.

وی افزود: بخش دیگری از این اقدامات شامل توسعه زیرساخت حقوقی تسهیل‌کننده مشارکت بخش عمومی و خصوصی در آموزش عالی است؛ در این بخش، تجارب جهانی در زمینه‌هایی همچون معافیت‌های مالیاتی، قوانین و مقررات مربوط به سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها و قوانین نحوه سرمایه‌گذاری در امور فناوری بررسی‌شده است.

به گفته دبیر ستاد خیرین وزارت علوم، ایجاد مدیریت‌های منطقه‌ای آموزش عالی باهدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و محلی در کمک به راهبردهای آموزش عالی و توسعه مشارکت و همکاری علمی و بین‌المللی از دیگر مواردی هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

در ادامه نشست عباس مصلی نژاد، از اعضای ستاد خیرین وزارت علوم اظهار داشت: برخی خیرین در پروژه‌های ۵۰ درصدی سهم خود را به‌طور کامل می‌پردازند اما هنگامی که می‌بینند پروژه به دلیل پرداخت نشدن ۵۰ درصد دیگر نصفه مانده است از انجام امور خیریه دیگر ممکن است دلسرد شوند. تقاضایی که داریم این است که سهم ۵۰ درصدی دولت در این زمینه پرداخت شود تا چنین پروژه‌هایی زودتر به نتیجه برسند. همچنین پیشنهادی که دارم این است که به‌جای استفاده از عنوان مؤسسه‌های خیریه، از نام مؤسسه‌های حامی استفاده کنیم.

نظر شما