شناسهٔ خبر: 33499460 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تجارت آزاد در بند ترامپ

رییس‌جمهوری آمریکا که در یک سال اخیر جنگ‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای چین، روسیه، ایران، اتحادیه اروپا و... به راه انداخته است در تازه‌ترین اقدامات ضد اقتصادی خود، واردات نوشیدنی‌های فرانسه را ممنوع اعلام کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، رییس‌جمهوری آمریکا که در یک سال اخیر جنگ‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای چین، روسیه، ایران، اتحادیه اروپا و... به راه انداخته است در تازه‌ترین اقدامات ضد اقتصادی خود، واردات نوشیدنی‌های فرانسه را ممنوع اعلام کرد تا پس از یک جنگ روانی بتواند تعرفه واردات کالاهای فرانسوی به کشورش را افزایش دهد.

درست چند روز پس از پذیرایی گرم رییس‌جمهوری  آمریکا و همسرش توسط امانوئل مکرون در «نُرماندی»، ترامپ «جنگ تجاری جدیدی» را علیه فرانسه در خصوص نوشیدنی آغاز کرد. موضوعی که فرانسوی‌ها آن‌را جز «نمک خوردن و نمکدان شکستن یانکی‌ها» تفسیر نکردند. مکرون که یکی از حامیان اصلی سیاست‌های ترامپ در جهان و اروپاست، حالا مانده که در برابر این دندان گردی دونالد ترامپ چگونه رفتار کند؟ این در حالی است که پیش از این مقامات فرانسوی گفته بودند در مقابل جنگ اقتصادی  آمریکا کوتاه نخواهیم آمد و به هر اقدام  آمریکا پاسخ مناسبی خواهیم داد.
 
انتقاد دولت فرانسه از سیاست‌های دونالد ترامپ


آنگونه که ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه دراین باره عنوان کرد؛ سیاست‌های رییس‌جمهوری آمریکا باعث هرج و مرج بین‌المللی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه جهان با اقدامات دونالد ترامپ بیشتر با خطر مواجه شده و سیاست‌های او باعث هرج و مرج بین‌المللی می شود، تاکید کرد: اصول و پایه‌های اصلی حیات بین‌المللی از هم پاشیده است. دیگر به مؤسسات و معاهدات و قراردادهای سابق و حد و مرزها احترام گذاشته نمی‌شود. مسوول اصلی چنین اوضاعی ترامپ است.


البته جنگ تجاری  آمریکا و فرانسه که این روزها شکل علنی به خود گرفته است مسبوق به سابقه هم است؛ آنجا که دونالد ترامپ تعرفه‌هایی بر فولاد و آلومینیوم و واردات صنعتی اروپا وضع کرد.

تهدید ترامپ به خروج از ناتو


دونالد ترامپ پیش ازاین هم کشورهای اروپایی را تهدید اقتصادی یا خروج از برخی توافقات تجاری کرده بود. خروج از ناتو یکی از این موضوعات است که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری  آمریکا از زمان آغاز ریاست جمهوری‌اش در 2017 در موقعیت‌های مختلف، کشورهای عضو ناتو را متهم به کوتاهی درعمل به وظایف‌شان نسبت به بودجه نظامی سالانه و به دوش کشیدن بار مسوولیت‌ها در ائتلاف ناتو کرد. با وجود آن که دونالد ترامپ به صورت علنی تهدید به خروج از ناتو نکرده اما روابط بین اروپا و آمریکا به‌دلیل این که ترامپ اعضای ناتو را از بابت عدم پایبندی به الزام‌های مربوط به بودجه نظامی محکوم کرده به پایین‌ترین سطح خود رسید. پس از این تهدیدات بود که در تازه‌ترین نشست ناتو، ترامپ موفقیت این سازمان نظامی در تحقق مالی را مدیون تلاش خود دانست و در توییتی با تمجید ازعملکرد خود، اعلام کرد که به خاطر وجود شخص وی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) موفق به کسب وجوهات مالی بیشتری از کشورهای عضو شده است.

برگزیت و تهدیدهای آمریکا


البته جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا از دیگر موضوعاتی است که این روزها در کنار تهدیدات دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه کالاهای فرانسوی، قاره سبز را به خود مشغول ساخته است. موضوعی که استعفای ترزامی، نخست‌وزیر بریتانیا را به دلیل ناتوانی در اداره برگزیت و تصمیم قطعی در خروج از اتحادیه به همراه داشت.


هر چند بوریس جانسون پیروز دور نخست رأی‌گیری برای ریاست حزب محافظه‌کار انگلیس شده است اما موضوع «برگزیت» همچنان به دغدغه مهم اروپایی‌ها در آمده است. چرا که  آمریکا خواهان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق است و این موضوع تأثیر زیادی در شکل‌گیری بحران‌های جدید اقتصادی در قاره سبز دارد.


دومینوی جنگ تجاری  آمریکا در حالی به پاریس می‌رسد که  آمریکا در ماه‌های اخیر این‌گونه رفتارها را با چین دنبال کرد. نباید جنگ تجاری  آمریکا و چین را هم نادیده گرفت. جنگی که در یک سال اخیر به بالاترین مرحله خود رسید.


 جنگ تجاری میان چین و  آمریکا در حالی اخیراً به بالاترین حدش رسید که طرفین همچنان بر سر موضوع تعرفه‌ها، حجم مبادلات و چگونگی تعادل در توافق پیشنهادی خود با یکدیگر اختلاف‌نظر داشتند و دونالد ترامپ تهدید کرد اگر چین با ایالات متحده به‌توافق نرسد، به‌شدت آسیب خواهد دید.


ترامپ، چندی پیش تعرفه‌های بیش از 200میلیارد دلار کالای چینی را از 10 به 25درصد افزایش داد. اقدامی که واکنش و خشم چین را به همراه داشت و موجب شد پکن به‌دنبال اقدام تلافی‌جویانه باشد.
ترامپ که از قضا دستی بر انتشار برخی مطالب در شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر دارد، اخیرا در توییتی خطاب به رییس‌جمهوری چین نوشت: «خیلی صریح به شی، رییس‌جمهوری چین و تمام دوستانم در چین می‌گویم اگر حاضر به‌توافق نباشید، به‌شدت آسیب خواهید دید؛ زیرا شرکت‌ها مجبور به ترک چین خواهند شد. خرید از چین خیلی گران است. شما با توافق خیلی خوبی مواجه بودید که تقریبا تکمیل شده بود؛ اما عقب نشینی کردید.»


نگاهی به جنگ روانی آمریکا علیه کشورها


البته می‌توان اقدامات اقتصادی دونالد ترامپ را یک نوع جنگ روانی دانست که به‌دنبال برخی اهدافی است که در ذهن خود دنبال می‌کند.جنگ روانی که نشان‌دهنده یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در این عرصه است. آنچه که تحلیلگران معتقدند: شرایط اقتصادی جهان به‌گونه‌ای است که آمریکا دیگر نمی‌تواند با یک‌جانبه‌گرایی پیش رود. چین، روسیه، هند، اتحادیه اروپا، اعضای بریکس و حتی ایران در شرایط کنونی تأثیرگذارند و از جنگ روانی ترامپ با چین، یا فرانسه می‌توان به این موضوع پی برد که  آمریکا در حال شکست است چرا که چین یا هند دست برتر اقتصادی در قاره سبز دارند.
جنگ‌های اقتصادی متعددی که  آمریکا در یک سال اخیر علیه فرانسه، آلمان یا روسیه و چین شروع کرده به این دلیل است که به‌نوعی از نفوذ این کشورها در اروپا و آسیا بکاهد. شاید بتوان تحریم‌های  آمریکا علیه روسیه و تقابل تجاری واشنگتن با چین را در این راستا توصیف کرد.
پیش از این وزیر دارایی فرانسه گفته بود: «سیاست‌های  آمریکا به پیدایش بحران اقتصادی در جهان و به‌ویژه در اروپا منجر خواهد شد.» برونو لومر هفته گذشته در یک گفت‌وگوی خبری با هشدار نسبت به تشدید تنش‌های بین  آمریکا و چین بر سر مسائل تجاری گفت که «از زمان تشدید این جنگ، عملکرد اقتصادی اروپا نیز بدتر شده است. وی گفت فرانسه وآلمان در تبادل آتش چین و آمریکا گیر افتاده‌اند.»
وی تاکید کرد: «آمارهای اقتصادی به خوبی نشان‌دهنده پیامدهای جنگ تجاری هستند.می‌خواهم خیلی واضح بگویم که جنگ تجاری کل جهان و به‌ویژه اروپا را به بحران اقتصادی می‌کشد. این مقام فرانسوی در دیدار با استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری  آمریکا از وی خواست که جلوی تشدید منازعات را بگیرد.»
همچنین پیر موسکوویچی، کمیسر امور مالی و اقتصادی اتحادیه اروپا نیز گفت: «ما به‌طور واضح نگران این وضع هستیم چرا که ما بازترین نظام اقتصادی جهان را داریم. تجارت آزاد یکی از ارزش‌های اتحادیه اروپاست و ما متعهد به چندجانبه‌گرایی هستیم. وی افزود جنگ‌های تجاری می‌توانند بدترین تهدید برای نظام اقتصادی جهان باشند.»


موسکوویچی با انتقاد از تهدید  آمریکا به وضع تعرفه‌های جدید بر ضد مکزیک در صورت مقابله نکردن این کشور با موج ورود پناهجویان به  آمریکا از طریق خاک مکزیک نیز گفت که واشنگتن نباید مساله مهاجرت را به تجارت و اقتصاد گره بزند.  روابط فرانسه و ایالات متحده  آمریکا روابطی است که از قرن 17 میلادی به‌دلیل پیمان‌های نظامی شکل گرفت و عموما صلح آمیز بوده است و بر همکاری دفاعی و نظامی تاکید دارند.

منبع :  صبح نو                           

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

نظر شما