شناسهٔ خبر: 33496858 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

شیخ نعیم قاسم: معامله قرن، نمایش شکست مجدد آمریکا و متحدانش است/ دلیل حضور حزب الله در سوریه چیست؟

ایرنا

معاون دبیر کل جنبش حزب الله لبنان گفت: معامله قرن شکست دیگر برای برنامه‌های آمریکایی واسرائیلی به شمار می‌رود. امروز دست اسرائیل دیگر باز نیست و نمی‌تواند هر تصمیمی را عملی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ معاون دبیر کل جنبش حزب الله لبنان تاکید کرد: رژیم صهیونیستی با پیروزی های مقاومت در سراسر منطقه از لبنان و فلسطین تا سوریه وعراق محاصره شده است.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ «نعیم قاسم» افزود: حزب الله به این معروف است که با قدرت مقاومت و سلاح آن علیه اسرائیل بازدارندگی ایجاد کرده است و اگر چنین نبود اسرائیل در لبنان با آزادی تمام رفت و آمد می‌کرد.

وی تاکید کرد، زمان آنکه که اسرائیل در خاک دشمن خود می‌جنگید، تمام شده و اکنون اگر ما را بمباران کند، آن را بمباران خواهیم کرد، اگر مردم ما را آواره کند، مردمش را آواره خواهیم کرد، اگر شهروندان ما را بکشد شهروندانش را خواهیم کشت؛ این معادله جدیدی است که اسرائیل را آشفته کرده و تجاوزاتش را با هزینه بسیار زیادی روبه رو کرده که تحمل آن دشوار است.

** تاکید بر قدرت محور مقاومت با حضور ایران

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: اگر محور مقاومت قدرتمند باشد همه برنامه‌های توطئه گرایانه با شکست مواجه خواهد شد. اکنون برنامه اسرائیل برای اشغال لبنان و از بین بردن آرمان فلسطین و برنامه آمریکا و تکفیری‌ها برای سرنگونی سوریه و سرنگونی عراق با شکست مواجه شده است و یمن نیز در مقابل برنامه‌های تجاوزکارانه اسرائیل استوار مانده است. در رأس همه این پیروزی‌ها ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با چالش‌های گوناگون قرار دارد و همه اینها نقطه قوت برای محور مقاومت به شمار می‌رود.

** آزادی زکا با بازداشت شدگان لبنانی در امارات متفاوت است

معاون دبیر کل حزب الله با اشاره به آزادی "نزار زاکا" از سوی ایران گفت: موضوع آزادسازی زاکا در ایران با موضوع آزادسازی بازداشت شدگان لبنانی در امارات متفاوت است.

در خصوص زاکا "میشل عون" رئیس جمهوری لبنان از "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران درخواست کرد زاکا آزاد شود و این اتفاق با هماهنگی بین دو دولت و اقدام جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت.

اما زندانیان لبنانی که از زندان‌های امارات آزاد شدند، بی گناهی آنان از سوی دولت امارات و با تحقیقات انجام شده ثابت شد و آنها بر اساس اثبات بی گناهی آزاد شدند؛ بین این دو اتفاق هیچ ارتباطی وجود ندارد.

شیخ نعیم قاسم افزود: حزب الله لبنان از این تصمیم پشتیبانی کرد اما هماهنگی‌های لازم بین دو دولت ایران و لبنان انجام گرفت.

**عقب گرد آمریکا در مواضع جنگ طلبانه علیه ایران

شیخ نعیم قاسم با اشاره به اظهارات تهدید آمیز آمریکا علیه ایران، تاکید کرد: اکنون همه شاخص‌ها حاکی از برقراری آرامش سیاسی بر فضای کنونی منطقه است و این را می‌توان از اظهارات مسئولان آمریکایی و در رأس آنها ترامپ فهمید. ترامپ تاکید کرد خواستار هیچ جنگی با ایران نیست، حال آنکه اظهارات او قبلاً جنگ طلبانه بود. این عقب نشینی در مواضع آمریکا و حتی برخی سران کشورهای عربی به خصوص عربستان سعودی و غیره که با منطق آمریکا صحبت می‌کنند، حاکی از آن است که آنان خواستار جنگ نیستند. ایران نیز با اعلام اینکه در وضعیت دفاعی قرار دارد و نه در موقعیت جنگ، کمک کرد که فضای آرامش بازگردد.

** دلیل مخالفت با کمک‌های ایران به لبنان چیست؟

شیخ نعیم قاسم در مورد مخالفت برخی طرف‌ها در لبنان با کمک‌های ایران گفت: مخالفت برخی طرف‌ها در لبنان با کمک‌های ایران به ارتش و به طور کلی کمک‌های ایران به لبنان برگرفته از دیدگاه سیاسی آنان و همسویی با سیاست‌های آمریکا در منطقه است زیرا نمی‌خواهند آمریکا را ناراضی کنند.

وی ادامه داد: در این خصوص بعضی‌ها می‌گویند چرا حزب الله از تأثیر خود در لبنان برای تحمیل این موضوع بر دولت استفاده نمی‌کند؟ مشکل اینجاست که دولت لبنان سازوکارهای خاص خود را دارد و نمی‌توان از آن عبور کرد، اگر تفاهم و توافق وجود نداشته باشد نمی‌توان این مسائل را تحمیل کرد.

معاون دبیر کل حزب الله در خصوص نشست "سیدر" نیز گفت: دست اندرکاران اصلی نشست سیدر شرایطی برای اتخاذ گام‌های اولیه در راستای اجرای تصمیمات آن مطرح کرده‌اند. در این زمینه ابتدا باید نشانه‌هایی مبنی بر اصلاح وضعیت موجود نمایان شود. اکنون بررسی بودجه در مجلس لبنان پس از بررسی آن در کابینه و هیئت دولت یک گام ضروری برای اجرای تعهدات نشست سیدر می‌باشد، این گام اولیه برای این است که به غرب نشان داده شود اصلاحاتی در حال انجام است. کاهش کسری بودجه نیز بر همین اساس صورت می‌گیرد و مفاد سیدر بعد از برنامه بودجه عملی خواهد شد.

** قدرت بازدارندگی مقاومت

شیخ نعیم قاسم سپس با اشاره به افزایش توانمندی و قدرت حزب الله گفت: اینکه تجاوزات اخیر اسرائیل یک یا دو روز بیشتر طول نمی‌کشد و به سرعت مصالحه و توافق برای آتش بس ایجاد می‌شود به خاطر این است که مقاومت فلسطین قادر است تا شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف باریکه غزه را بمباران کند و حتی موشک‌هایشان به بعضی از شهرها و روستاهای "اسرائیل" نیز می‌رسید.

وی ادامه داد، این نیروی مقاومت بود که این بازدارندگی را ایجاد و این موازنه را تحمیل کرد بنابر این در این شرایط اسرائیل به دنبال این است که از تلفات خود بکاهد و برای آتش بس عجله دارد و علاوه بر این مدت زمان حملات و تجاوزاتش را را نیز کوتاه کرده است.

** معامله قرن، نمایش شکست مجدد آمریکا و متحدانش

معاون دبیر کل حزب الله لبنان سپس با اشاره به طرح آمریکا موسوم به "معامله قرن" اظهار داشت: امروز شاهدیم پس از اینکه "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا معامله قرن را مطرح کرد، چگونه همه مردم فلسطین بدون استثنا و نیز محور مقاومت و ملت‌های منطقه مخالفت خود را با این توطئه اعلام کردند؛ این یک شکست دیگر برای برنامه‌های آمریکایی واسرائیلی به شمار می‌رود. امروز دست اسرائیل دیگر باز نیست و نمی‌تواند هر تصمیمی را عملی کند.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به تعداد زیاد پناهجویان سوری در لبنان و مانع تراشی آمریکا در بازگشت آنان به کشورشان گفت: آمریکا در صدد بهره برداری از این موضوع علیه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است.

شیخ نعیم قاسم افزود: در مورد دلیل مانع تراشی آمریکا و به طور کلی غرب در مسیر بازگشت پناهجویان سوری باید گفت که هدف غرب این است که سوریه به رهبری بشار اسد را یک کشور نا امن جلوه دهد که جای مناسبی برای زندگی بهتر شهروندان سوری نیست. به عبارت دیگر آمریکا و غرب با مانع تراشی در مسیر بازگشت پناهجویان سوری در صدد هستند از این موضوع به عنوان برگ برنده سیاسی استفاده و به جهان القا کنند که هنوز در سوریه مشکلات باقی است.

وی با اشاره به اینکه موضوع پناهجویان سوری از دیدگاه غرب یک مساله سیاسی است نه انسانی افزود، در همین راستا برخی از افشاگری‌ها حاکی از آن است که هدف آنها تحت تأثیر قرار دادن انتخابات سوریه در دو سال آینده است.

** به دنبال راه حلی برای پناهجویان سوری هستیم

شیخ نعیم قاسم در مورد وضعیت پناهجویان سوری در لبنان گفت: به دنبال راه حلی برای این موضوع هستیم و تلاش داریم راهی برای بازگشت داوطلبانه پناهجویان سوری ایجاد شود، ولی به دلیل عدم تحقق راه حل سیاسی در سوریه و نیز فشارهای بین المللی مبنی بر ادامه حضور پناهجویان سوری در لبنان، این موضوع گره خورده است.

وی ادامه داد، بازگشت داوطلبانه و غیر اجباری بدون هماهنگی مستقیم با دولت سوریه انجام می‌گیرد، ولی بازگشت کامل پناهجویان سوری بدون توافق سیاسی و رسمی دولت لبنان و سوریه امکان پذیر نیست و سعی ما بر این است که این توافق حاصل شود.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان افزود، وجود پناهجویان سوری در لبنان با تعداد بسیار زیاد که تقریباً یک سوم کل جمعیت لبنان هستند، نتایج بسیار زیادی در سطوح سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و جمعیتی داشته است، در نتیجه نمی‌توانیم به این موضوع فقط از یک زاویه نگاه کنیم. تلاش رئیس جمهوری لبنان برای بازگرداندن پناهجویان سوری بر این اصل است که تمام مشکلات ناشی از این موضوع حل شود.

**لبنان به هیچ وجه اعطای تابعیت به پناهجویان را نمی‌پذیرد

شیخ نعیم قاسم در ادامه تاکید کرد: خطرناک‌ترین نتیجه حاصل از حضور پناهجویان مساله اعطای تابعیت به آنان در کشورهایی است که از آنان استقبال کرده‌اند، چه در لبنان و چه در کشورهای دیگر اما لبنان به هیچ وجه این مساله را نمی‌پذیرد.

وی افزود، برای تغییر دیدگاه آن دسته از چهره‌های سیاسی لبنانی که مانع بازگشت روابط با سوریه هستند، به زمان بیشتری نیاز داریم، ولی دخالت‌های آمریکا و غرب در این مساله بر کسی پنهان نیست و می‌دانیم که هدف از این مانع تراشی‌ها تداوم حضور پناهجویان سوری در لبنان و سنگ اندازی در مسیر روابط سیاسی لبنان و سوریه است؛ در هر حال این مساله نمی‌تواند تا بی نهایت ادامه یابد.

** روابط لبنان و سوریه

شیخ نعیم قاسم یادآور شد: روابط ما در حزب الله با سوریه خوب است اما روابط رسمی دولت لبنان با دولت سوریه در این مرحله با موانعی روبرو شده است و دلیل آن این است که بعضی از نیروهای سیاسی در لبنان هستند که نمی‌خواهند روابط بین دو کشور به روال طبیعی خود بازگردد با اینکه قانون اساسی لبنان مبتنی بر برقراری روابط بسیار خوبی با سوریه است.

به عبارت دیگر برخی جریان‌های سیاسی در لبنان همسو با موضع گیری های آمریکا عمل کرده و نظر آنها را تأیید می‌کنند و مانع بازگشت روابط طبیعی با سوریه هستند.

وی ادامه داد، به هر حال در آینده پیشرفت‌هایی در روابط لبنان و سوریه حاصل خواهد شد اما اینکه اکنون روابط رسمی دو کشور در وضعیت نامناسب و غیر فعالی قرار دارد به ضرر آنان است، تلاش ما بر این است که این روابط از سرگرفته شده و به وضعیت سابق و زمانی که روابط بین لبنان و سوریه رقابتی و تفاهمی بود، بازگردد.

** اقتصاد، مهم‌ترین مشکل لبنان

شیخ نعیم قاسم در بخش دیگری از این گفتگو به مشکلات لبنان اشاره کرده و اظهار داشت: امروز مهم‌ترین مشکل لبنان اقتصادی است که ناشی از کمبود منابع و نبود سیاست‌ها و برنامه ریزی های درست اقتصادی به منظور ایجاد اشتغال و تأسیس کارگاه‌ها و مزارع و غیره است. فساد گسترده در مناقصه‌ها و رشوه، به لبنان و زیرساخت‌های اقتصادی آن آسیب رسانده و بیکاری، مهاجرت و افزایش جنایت و غیره را به دنبال داشته است، در این شرایط تلاش ما در حزب الله مبتنی بر کاهش مشکلات و مشارکت در دولت لبنان و مجلس به منظور ارائه راه حل‌هایی در این خصوص است.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان سپس در مورد اختلافات داخلی لبنان گفت: اختلافات بین جریان "آزاد ملی" به رهبری "جبران باسیل" وزیر خارجه لبنان و جریان "المستقبل" به ریاست "سعد حریری" نخست وزیر در خصوص مسائل و جزئیات داخلی لبنان است، ولی من معتقدم این اختلافات بر توافق کلی بین دو طرف تأثیر نخواهد گذاشت و قابل حل و فصل است و هر دو طرف با یکدیگر و با مشارکت در دولت لبنان برای بررسی مسائل مختلف همکاری خواهند کرد.

شیخ نعیم قاسم معضل نقض حریم هوایی و آبی لبنان از سوی اسرائیل را یک معضل مزمن دانست و گفت: لبنان چندین بار از شورای امنیت و سازمان ملل درخواست کرد اسرائیل را به منظور متوقف کردن این تجاوزات تحت فشار قرار دهد اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

ما در حزب الله به مردم و همه جهان قول دادیم، اگر اسرائیل با ترور یا با اشغالگری و یا زخمی کردن هر شخصی به حریم لبنان تجاوز کند، واکنش نشان خواهیم داد، ولی تا کنون نه در سطح دولت لبنان و نه در سطح شورای امنیت هیچ راه حلی برای این موضوع ایجاد پیدا نشده است.

وی تاکید کرد: در حزب الله توانسته‌ایم یک بازدارندگی و موازنه قوا در خصوص اشغال خاک لبنان و تجاوز نظامی یا امنیتی به آن ایجاد کنیم ولی این مساله نیازمند پیگیری از نوع دیگری است.

** هیچ مذاکره‌ای بین لبنان و رژیم صهیونیستی وجود ندارد

شیخ نعیم قاسم در ادامه تاکید کرد: هیچ مذاکره‌ای بین لبنان و رژیم صهیونیستی در سطوح سیاسی وجود ندارد و دولت لبنان مخالف هر نوع مذاکره با اسرائیل است که جنبه سیاسی داشته باشد، ولی اتفاقی که اکنون در جریان است تلاش برای ایجاد خطوط مرزی و بازگرداندن خاک لبنان و حقوق اشغال شده آن بعد از سال ۲۰۰۶ است.

وی در توضیح این مطلب افزود: تیم مذاکره کننده تقریباً همان تیمی است که می‌تواند مساله مرزهای دریایی را بررسی و مورد مناقشه قرار دهد، علاوه بر این، یک نماینده آمریکایی به عنوان ناظر در این مناقشات حضور دارد و این چیزی است که رؤسای سه قوه در لبنان بر آن توافق کردند.

**دلیل حضور حزب الله در سوریه چیست؟

معاون دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: حزب الله تنها با ذهنیت دفاع از سوریه وارد این کشور نشد بلکه حضور در سوریه بر این اساس است که این کشور یکی از ارکان محور مقاومت است و قدرت آن قدرت محور مقاومت و ضعف آن ضعف محور مقاومت به شمار می‌آید.

در نتیجه معتقدیم توطئه تجاوز به سوریه و تغییر دادن چهره سیاسی و مقاوم آن به یک وجهه اسرائیلی با شکست مواجه شد و این اتفاق به دلیل حضور ایران و حزب الله و بعضی از نیروهای دیگر و با همکاری حاکمیت سوریه و رهبری این کشور تحقق یافت.

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: دوره‌ای که اسرائیل تهدید می‌کرد و از نظر سیاسی به نتایج مورد نظر خود می‌رسید، تمام شده است. اسرائیل اکنون در یک مواجهه حقیقی قرار گرفته است که هزینه‌ی بالایی در ازای آن می‌دهد و به همین دلیل است که از بسیاری از کارها باز داشته شده است.

حضور حزب الله در لبنان پیروزی‌ها و موفقیت‌های حقیقی را به ثمر رساند و مانع تجزیه سوریه و تغییر دادن وجهه مقاوم سوریه شد. این در حقیقت یک موفقیت برای حزب الله نیز به شمار می‌رود زیرا حزب الله یکی از ارکان محور مقاومت است، هنگامی که همه اطراف در این محور قوی باشند می‌توانند از چالش‌های بزرگ از جمله ایجاد خاورمیانه جدید و تغییر وجهه سیاسی منطقه و بازگرداندن سلطه اسرائیل جلوگیری کنند. حزب الله تا زمانی که نیاز باشد، با هماهنگی دولت سوریه و بشار اسد رئیس جمهوری این کشور به حضور خود در سوریه ادامه می‌دهد، تا این لحظه مشکلات در سوریه خاتمه نیافته است. درست است که از مرحله خطر عبور کرده‌ایم و دولت سوریه با رهبری بشار اسد اداره امور را در دست گرفته است ولی راه حل سیاسی هنوز به سرانجام نرسیده و هنوز مشکلاتی در ادلب و در شرق فرات و شمال سوریه وجود دارد، در نتیجه همه این مسائل نیازمند پیگیری است.

شیخ نعیم قاسم اظهار داشت: حضور ما در سوریه در مقایسه با سال‌های قبل به دلیل عدم ضرورت حضور گسترده، کاهش یافته است و تا زمانی که سوریه به حضور ما نیاز داشته باشد در آنجا خواهیم ماند.

..........................
پایان پیام/ 167

برچسب‌ها:

نظر شما